انجام بیش از 10 هزار مورد تست در آزمایشگاه تشخیص کرونای خراسان جنوبی


انجام بیش از 10 هزار مورد تست در آزمایشگاه تشخیص کرونای خراسان جنوبی

مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: در آزمایشگاه ویروس شناسی از لحاظ آماری تاکنون بیش از 10 هزار مورد تست از بیماران سرپایی و بیماران بستری در مراکز بهداشتی و درمانی استان انجام شده که از این تعداد 1680 مورد مثبت بوده است.

مجتبی سخاوتی در خصوص فعالیت آزمایشگاه ویروس شناسی در زمان شیوع ویروس کرونا، امروز یکشنبه ۲۲ تیر به رسانه‌های گروهی گفت: از اوایل اسفندماه با شیوع ویروس کرونا و بر اساس دریافت دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، دانشگاه تصمیم به راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیصی ویروس کرونا گرفت.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در بیمارستان ولیعصر(عج) فضای مناسبی برای راه‌اندازی آزمایشگاه ویروس شناسی که لازمه تشخیص قطعی بیماری کرونا است، انتخاب شد، افزود: به دلیل مصادف شدن با روزهای پایانی سال ۹۸، بسیاری از شرکت‌های تجهیزات پزشکی، دستگاه موجود نداشتند و ما مجبور به تهیه دستگاه‌های مورد نیاز از واحدهای تابعه دانشگاه شدیم که مهم‌ترین آن دستگاه ریل تایم پی سی آر بود.

مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: این دستگاه از دانشکده پیراپزشکی به بیمارستان ولیعصر(عج) منتقل شد و همچنین با همکاری اداره تجهیزات پزشکی دانشگاه اقدام به خرید برخی تجهیزات از قبیل؛ هود کلاس دو، مینی سانتریفیوژ، اتوکلاو و... شد و سپس با ارسال نمونه کنترلی، در کمتر از 10 روز جزء اولین دانشگاه‌هایی بودیم که موفق به اخذ مجوز از انستیتو پاستور ایران شدیم.

سخاوتی با اشاره به انتخاب یک متخصص ویروس شناسی به عنوان مسئول فنی آزمایشگاه بیان کرد: همچنین تعدادی نیروی با تجربه دانشجوی ترم آخر ویروس شناسی به صورت افتخاری و پس از آن تعدادی از همکاران سایر آزمایشگاه‌ها در آزمایشگاه مشغول به کار شدند.

وی افزود: با شروع فعالیت آزمایشگاه، کیت‌های مورد نیاز از انستیتو پاستور تامین شد و با توجه به افزایش تجهیزات و نیروی انسانی، میزان نمونه گیری در استان افزایش یافته، اما به دلیل حجم بالای تقاضا و بیمارانی که علامت دار هستند محدودیت‌هایی در نمونه‌گیری وجود دارد که بر اساس آن، نمونه گیری‌ها طبق آخرین دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت انجام می‌شود.

مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: همچنین با یکی از آزمایشگاه‌های خصوصی شهرستان بیرجند قرارداد اولیه منعقد شده که بلافاصله بعد از آماده‌سازی فضای فیزیکی، نمونه‌ها برای آزمایش، ارسال خواهند شد تا بتوانیم در حجم وسیع تری این تست‌ها را برای هم‌استانی‌ها انجام دهیم.

سخاوتی گفت: از لحاظ آماری تاکنون بیش از 10 هزار مورد تست از بیماران سرپایی و بیماران بستری در مراکز بهداشتی و درمانی استان انجام شده که از این تعداد ۱۶۸۰ مورد مثبت (۹۲۱ مورد مربوط به بیماران سرپایی و ۷۵۹ مورد مربوط به بیماران بستری در بیمارستان) است.

وی ضمن تشکر از زحمات شبانه روزی مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با کرونا و به خصوص کادر سخت کوش آزمایشگاهی، از هم استانی‌ها تقاضا کرد با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و به خصوص استفاده از ماسک به کاهش شیوع این بیماری کمک کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق