چند درصد متقاضیان وام اشتغال روستایی بیمه شدند؟


چند درصد متقاضیان وام اشتغال روستایی بیمه شدند؟

بر اساس آخرین آمارها 36 درصد متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغال روستایی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و پنج درصد تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزان و روستاییان و عشایر قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، بررسی روند پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری از سوی صندوق توسعه ملی و مؤسسات عامل در این طرح نشان می‌دهد که از محل منابع صندوق توسعه ملی ۱.۵ میلیارد دلار و معادل ریالی آن از منابع داخلی موسسات عامل اختصاص پیدا کرده که طی پنج مرحله به حساب موسسات عامل واریز شده است.

اولین مرحله پرداخت تسهیلات، ۲۶ دی ماه ۱۳۹۶ بوده که مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال معادل ۳۷۵ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی پرداخت شده است، ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ دومین مرحله پرداخت تسهیلات به مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال معادل ۳۷۵ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی و سومین مرحله پرداخت در ۲۶ دی ماه ۱۳۹۷ مبلغ ۱۴ هزار و ۳۹۱ میلیارد ریال معادل ۱۷۵.۵ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی بوده است.

یکم اسفند ۱۳۹۷ نیز چهارمین مرحله پرداخت تسهیلات صورت گرفته که مبلغ ۲۲ هزار و ۵۰۹ میلیارد ریال معادل ۲۷۴.۵ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی بوده و در مرحله پنجم در ۵ بهمن ماه ۱۳۹۸ مبلغ ۳۰ هزار و ۶۱۵ میلیارد ریال معادل ۲۴۵ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.

علاوه بر این، بر اساس آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، حداقل به میزان معادل ریالی سپرده شده توسط صندوق توسعه ملی از محل منابع داخلی بانکها و مؤسسات عامل به صورت تلفیقی برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی تعیین شده است.

چند درصد متقاضیان وام اشتغال روستایی بیمه شدند؟

از کل مبلغ تخصیص یافته، ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات طی تفاهم‌نامه مشترک میان سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از محل اعتبار اشتغال روستایی در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ به نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان بهزیستی اختصاص یافته است.

در همین راستا، رامین اسدی ـ مدیر پروژه سرمایه‌گذاری طرح اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی وزارت کار در گفت‌وگو با ایسنا، حداکثر مبلغ تسهیلات اشتغال روستایی را بسته به توجیه‌پذیری طرح تا سقف ۱۵۰ میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: بازپرداخت تسهیلات اشتغال روستایی بنا به تشخیص مؤسسه عامل و حداکثر دارای دوره تنفس یکساله است و هر واحد روستایی برای یک طرح فقط یکبار می‌تواند از تسهیلات اشتغال روستایی استفاده کند.

از مجموع ۱۳۴ هزار و ۱۵۲ نفر دریافت کننده تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری، ۴۷ هزار و ۶۳۰ نفر معادل ۳۶ درصد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و ۷۱۲۶ نفر معادل ۵ درصد تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار دارند.وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از متقاضیان تسهیلات اشتغال روستایی تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند؟ گفت: از مجموع ۱۳۴ هزار و ۱۵۲ نفر دریافت کننده تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری، تعداد ۴۷ هزار و ۶۳۰ نفر معادل ۳۶ درصد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و ۷۱۲۶ نفر معادل ۵ درصد تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار دارند.

اسدی درباره میزان استقبال صورت گرفته از طرح نیز گفت: بررسی تفکیک جنسیتی طرح‌های دریافت کننده تسهیلات حاکی از آن است که ۶۷ درصد جامعه آماری طرح را مردان و ۳۳ درصد را زنان تشکیل می‌دهند و در بحث سطح تحصیلات متقاضیان ۶۲ درصد متقاضیان دریافت تسهیلات، دیپلمه‌ و کمتر از آن بودند.

به گفته وی نرخ مصوب سود تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری برای مناطق روستایی و عشایری مرزی ۴ درصد، برای مناطق روستایی و عشایری غیر مرزی ۶ درصد و برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت، معادل ۱۰ درصد است.

پیش از این معاونت اشتغال وزارت کار اعلام کرده بود که بیش از ۱۶۹ هزار طرح توجیهی کسب و کار روستایی از سوی متقاضیان به سامانه کارا ارائه شده که از این میزان پس از بررسی طرح‌ها توسط کمیته‌های فنی ملی، استانی و مؤسسات عامل ۱۳۶ هزار و ۴۲۱ طرح به ارزش حدود ۱۲۴ هزار و ۸۵۸ میلیارد ریال تأیید و مصوب و برای ۲۴۷ هزار و ۱۳۵ نفر فرصت شغلی ایجاد شده است.

به گزارش ایسنا، طرح اشتغال روستایی با هدف توسعه اشتغال در مناطق محروم و کم برخوردار روستایی و عشایری در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت و دولت دوازدهم به منظور ایجاد اشتغال پایدار، کاهش نرخ بیکاری در مناطق روستایی و عشایری و رونق بخشیدن به بازار کار این طرح را در کارنامه عملیاتی خود به اجرا درآورد. کارشناسان بر این باورند که اجرای موفق این طرح، موجب کاهش حاشیه نشینی، کاهش مهاجرت به شهرها، ماندگاری ساکنین روستا و درآمدزایی برای آنها، کمک به اقتصاد و معیشت خانوارهای روستایی، اشتغالزایی برای جوانان و کارجویان و حل معضل بیکاری در مناطق روستایی و عشایری می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی