وضع فعلی اقتصادی نتیجه دیپلماسی عزتمندانه است/ هم «بی بی سی» عصبانی شد، هم اصلاح طلبان


وضع فعلی اقتصادی نتیجه دیپلماسی عزتمندانه است/ هم «بی بی سی» عصبانی شد، هم اصلاح طلبان

در ماجرای دستگیری زم، عصبانیت رسانه ها و فعالین ضدانقلاب خارج نشین کاملا طبیعی است. سوال اینجاست که چرا مشاور رئیس جمهور و روزنامه متعلق به نماینده سابق مجلس نیز به این شدت عصبانی هستند!؟

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** وضع فعلی اقتصادی نتیجه دیپلماسی عزتمندانه است

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «چرا به روحانی رأی دادیم؟» نوشت: «اگر بخواهیم...درباره عملکرد دولت اظهارنظر کنیم، می‌توان با اغماض نمره قبولی داد. ما در شرایط جنگی هستیم و باید قضاوت مبتنی بر آن داشته باشیم...چرا پاسخ‌گویی را فقط از ناحیه بخشی از بدنه قدرت انتظار داریم! درحالی‌که قانون اساسی نظارت و پاسخ‌گویی را به همه تعمیم داده، همه را در برابر قانون برابر می‌داند و استثنا قائل نشده است»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «برای وضعیت نامطلوب اقتصادی فعلی ـ‌که موجب توجه و دل‌سوزی همه علاقه‌مندان به انقلاب اسلامی شده است‌ـ باید واقع‌بینانه اظهارنظر کرد...ما از میان سه شاخص تصمیم‌گیری در روابط بین‌الملل، به فرمایش مقام معظم رهبری: «حکمت، مصلحت و عزت»؛ بیش از اینکه انتخاب حکیمانه را معیار قرار دهیم یا مصلحت‌اندیشی داشته باشیم، روی عزت‌مداری کار و تأکید کرده‌ایم، پس باید هزینه آن را نیز بپردازیم».

شرق در ادامه نوشت: «چنان‌چه بحران بیشتر و تاب مردم به سر آید، بعید نیست به‌طور قهری سراغ گزینه تغییر قانون اساسی بروند؛ بنابراین باید از پیش درصدد درمان بود، نه سرکوب احتمالی. می‌دانیم با تیر و تفنگ نمی‌شود بر قلب‌ها حکومت کرد و این سبک از ارزش‌های انقلاب اسلامی نبوده است... راه‌حل تأثیرگذار در این میان، روی‌آوردن به انتخاب آزاد و به حق مردم است که قانون اساسی آن را به رسمیت شناخته است. حتی ما راه اعتراض‌ها را با وجود پذیرش قانون اساسی بسته‌ایم! در نتیجه نباید از به‌وجودآمدن اغتشاش‌های سنگین و قربانی‌گیر تعجب کرد».

وضع فعلی اقتصادی نتیجه دیپلماسی عزتمندانه است/ هم «بی بی سی» عصبانی شد، هم اصلاح طلبان

این روزنامه اصلاح طلب که از حامیان پروپاقرص برجام نیز هست، به دولت نمره قبولی داده و وضع فعلی اقتصادی را نتیجه دیپلماسی عزتمندانه قلمداد کرده است. آیا رویکرد دولت روحانی در سیاست خارجی، مصداق دیپلماسی عزتمندانه است!؟

برجام، فاجعه منا، اخراج و بازداشت غیرقانونی دیپلمات های ایرانی توسط اروپا، ازبین رفتن عزت پاسپورت ایرانی از جمله بازداشت غیرقانونی معلمان ایرانی در امارات و تراشیدن موی سر آنها و موارد مشابه و متعدد دیگر همگی جزوی از کارنامه دیپلماسی دولت آقای روحانی است و متاسفانه هیچکدام مصداق دیپلماسی عزتمندانه نیست.

به این دو نمونه توجه کنید: محمد جواد ظریف- شهریور ۹۳- و در برهه‌ای که طرف ایرانی باید دست بالا را می‌گرفت تا بتواند به خوبی امتیازگیری کند، در اقدامی تأسف برانگیز گفت: «رسیدن به هر نوع توافقی، بهتر از عدم توافق است». ظریف -بهمن ۹۴- به فاصله کوتاهی پس از فاجعه منا در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت: «خبر خوب این بود که دوست من عادل الجبیر (وزیر خارجه وقت آل‌سعود) با حضور ایران، به مذاکرات وین بیاید...۵۰۰ زائر ما در مراسم حج کشته شدند اما ما روابط خود را قطع نکردیم حتی روابط خود با عربستان را کاهش هم ندادیم»!

برخلاف ادعای این روزنامه اصلاح طلب، اولا دولت آقای روحانی به دلایل بسیار زیاد، نمره قبولی نمی گیرد. ثانیا وضع فعلی اقتصادی نتیجه غفلت دولت از اجرای سه اصل مهم «عزت، حکمت و مصلحت» در سیاست خارجی است.

برای همین بود که عراقچی چندی پیش با اذعان به افزایش تحریم ها در پسابرجام، تاکید کرد که «یکی از درس های برجام این بود که مقاومت، بهتر از رویکرد فعلی دولت در سیاست خارجی جواب می دهد».

نکته قابل تأمل اینجاست که این روزنامه اصلاح طلب با تطهیر کارنامه غیرقابل قبول دولت، درباره «اغتشاش های سنگین و قربانی گیر» هشدار داده است! اصلاح طلبان بانی وضع موجود هستند اما متاسفانه با طلبکاری درباره اغتشاشات هشدار می دهند.

این روزنامه اصلاح طلب، هشدار درباره اغتشاشات احتمالی را در کنار لزوم برگزاری انتخابات آزاد قرار داده است. این جهت گیری بیشتر از آنکه نشانه دلسوزی باشد، رنگ و بوی امتیازگیری دارد. اینکه شورای نگهبان باید در انتخابات 1400 در بررسی صلاحیت کاندیداها از وظیفه قانونی خود تخطی کند. اصلاح طلبان پیش از این و از جمله در انتخابات 88 با آشوب خیابانی مقابل قانون و رای مردم گردن کشی کردند. اما شورای نگهبان و نهادهای حاکمیتی زیر بار این قانون شکنی نرفتند و در آینده نیز چنین خواهد بود.

اصلاح طلبان بجای خط و نشان کشیدن و لحظه شماری برای آشوب و اغتشاش، لازم است که به جهت دراختیارداشتن اکثریت مطق دولت، برای مردم کار کنند تا شاهد این وضع اقتصادی غیرقابل قبول نباشیم.

** هم «بی بی سی» عصبانی شد، هم اصلاح طلبان

روزنامه اعتماد- به مدیرمسئولی «الیاس حضرتی» نماینده لیست امید در مجلس دهم و کاندیدای ردصلاحیت شده انتخابات مجلس یازدهم- با اشاره به برنامه اخیر «بدون تعارف» - گفت و گوی «علی رضوانی» و «روح الله زم» - در گزارشی با عنوان «گفت و گوی دوسر باخت» نوشت: «یک نفر زندانی بود و دیگری اگر نگوییم زندانبان، آشنای زندانبانان بود... فرزند کاووس سیدامامی- که با هزار و یک ابهام پس از بازداشت در زندان خودکشی کرد- درباره علی رضوانی نوشته که او همان فردی است که همراه با ماموران امنیتی در منزل‌شان حضور پیدا کرده و "بازجو" است...مشاور رئیس جمهور، این گفت و گو را "سناریوخوانی» نامید... ماجرا شاید به دقایق ابتدایی این گفت‌وگو برگردد. جایی که به سوال مجری درباره خط و ربط سیاسی روح‌الله زم که به "اصلاح‌طلبان" منسوب می‌شود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «پرسش این است که اگر مردم به‌زعم مجری صداوسیما با یک فراخوان "آمدنیوز" به خیابان آمدند، نتیجه اقدامات روح‌الله زم است یا آنان‌ که طول سال‌های اخیر همه‌ کار کردند تا رسانه‌ها هر چه باشند، مگر رسانه به معنای واقعی کلمه».

وضع فعلی اقتصادی نتیجه دیپلماسی عزتمندانه است/ هم «بی بی سی» عصبانی شد، هم اصلاح طلبان

پس از پخش برنامه اخیر بدون تعارف و اظهارات «روح الله زم» از صداوسیما، رسانه های ضدانقلاب از جمله بی بی سی فارسی- رسانه دولت انگلیس- و ایران اینترنشنال- رسانه وابسته به آل سعود- و فعالین رسانه ای معاند در حجمی وسیع به مظلوم نمایی از زم پرداخته و مجری برنامه را آماج توهین و فحاشی قرار دادند.

زم در سال های گذشته و از جمله در اغتشاشات دی 96، با تحریک مردم به ساخت مواد منفجره، بر آتش آشوب دمیده و تعدادی از جوانان را به کام مرگ کشاند. در یکی از جلسات دادگاه زم، نماینده دادستان گفت: « متهم زم به افسر سرویس جاسوسی خارجی لیستی ارسال کرده است که در آن اسامی افرادی که تحریم‌ها را دور می‌زنند آورده شده است. آیا این کار در راستای رسالت کار خبرنگار بوده است؟ ».

نماینده دادستان همچنین گفت: «متهم در بخشی از اقرارش گفته که اعلام زمان و مکان عملیات‌های سوریه، تردد فرماندهان مخصوصا سردارشهید حاج قاسم سلیمانی جزء ماموریت‌هایش بوده است».

موارد مذکور تنها بخشی از اقدامات ضدایرانی زم است. از زمان دستگیری زم تاکنون رسانه های بیگانه از جمله بی بی سی فارسی و صدای آمریکا آشفته و عصبانی هستند. این عصبانیت و آشفتگی کاملا طبیعی است و از دشمنان مردم ایران، چیزی غیر از این واکنش، عجیب بود. اما سوال اینجاست که چرا مشاور رئیس جمهور و روزنامه متعلق به نماینده سابق مجلس نیز به این شدت عصبانی هستند!؟

ادبیات به کار رفته در گزارش امروز روزنامه اعتماد- درباره کاووس سیدامامی و مجری برنامه بدون تعارف و زم- هیچ تفاوتی با ادبیات رسانه های بیگانه ندارد؛ این سطح تشابه از چه نشأت می گیرد!؟

**توهین روزنامه اصلاح طلب به نمایندگان مجلس

«محمد هاشمی رفسنجانی» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «بسیاری از مردم از مجلس و نمایندگان توقع دارند که به فرموده امام عصاره فضایل ملت باشد. امام نگفتند مجلس عصاره رذائل بلکه فرموند فضائل مردم باشد. فضائل مردم می‌طلبد که در این شرایط مجلس به کمک دولت بشتابد و قوا با هم همراه با نیروهای دیگری که تونایی دارند از نیروهای مسلح تا نهادهای زیرمجموعه مقام معظم رهبری در جهت حل مشکلات کشور؛ بیکاری، تورم مشکلات معیشتی و فقرزدایی از جامعه تلاش کنند. نه اینکه هر روز شاهد جنگ، دعوا، تهمت و توهین باشیم و رسانه‌های بیگانه و فضای مجازی نیز آن را بزرگنمایی کنند ودنبال فرصتی برای اهداف شوم خود و دلسرد کردن مردم باشند».

وضع فعلی اقتصادی نتیجه دیپلماسی عزتمندانه است/ هم «بی بی سی» عصبانی شد، هم اصلاح طلبان

این فعال اصلاح طلب با کنارهم قراردادن «عصاره فضائل» و «عصاره رذائل» به مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مردم توهین کرده است.

مجلس یازدهم در هفته های اخیر سه دستورالعمل را در رأس امور خود قرار داده است. نظارت دقیق بر عملکرد دولت، مبارزه با فساد و تلاش برای بهبود معیشت مردم. اما با اینحال رسانه ها و فعالین اصلاح طلب، مجلسی را که تازه حدود یکماه از آغاز به کار آن گذشته، آماج توهین و فحاشی قرار داده اند.

در روزهای گذشته، فعالین اصلاح طلب گرانی دلار را نتیجه عملکرد مجلس جا زدند. نکته قابل تأمل اینجاست که اصلاح طلبان، مجلسِ یکماهه را برای گرانی دلار مورد بازخواست قرار می دهند و در عین حال تاکید می کنند که نباید از دولتِ هفت ساله درباره وضع معیشت کشور مطالبه گری کنیم!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مستانه