عواقب خطرناک اعتیاد بانوان


لطافت و ظرافت زن هرچیزی را برنمی‌تابد، اما شاهدیم که این موجود لطیف خود را درگیر بسیاری از امورات متناقض با روح خود کرده است. چندسالی است که نمود اعتیاد در میان...

لطافت و ظرافت زن هرچیزی را برنمی‌تابد، اما شاهدیم که این موجود لطیف خود را درگیر بسیاری از امورات متناقض با روح خود کرده است.
چندسالی است که نمود اعتیاد در میان جنس زن هویدا شده و امروزه به‌راحتی می‌توان از زنانه‌شدن مصرف مواد مخدر هم سخن گفت، موضوعی که قطعا ظهور آن در سایه غفلت همگانی صورت گرفته و بی‌توجهی به آن آسیب‌های جبران‌ناپذیری را بر جامعه متحمل می‌کند.

سید قدیر مرتضوی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اعتیاد مردان بنیه اقتصادی خانواده را بیشتر تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، اظهار کرد: مهم‌ترین وظیفه مرد سرپرست خانواده، تامین آسایش، آرامش و رفاه اقتصادی است، از آن‌جا که مرد معتاد بخش زیادی از درآمد خود را به مصرف مواد مخدر سوق می‌دهد، گاهی موجب از دست دادن فرصت شغلی خود خواهد شد.

وی اعتیاد بانوان را خطرناک‌تر از اعتیاد مردان عنوان کرد و افزود: به دلیل اینکه تربیت نسل و مهیا کردن فضای آرامش‌بخش درون خانواده بر عهده زن است، طبیعتا اعتیاد وی آسیب بیشتری به بنیان خانواده وارد کرده و پرورش فرزندان را با مخاطره مواجه می‌کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اعتیاد بانوان عواقب خطرناک‌تری داشته و برای اینکه فرد به مواد دسترسی پیدا کند خطرات بیشتری وی را تهدید می‌کند.

مرتضوی قسمت اعظم بیماری اعتیاد را عارضه روحی دانست و گفت: از آن‌جا که اعتیاد اثر تخریبی بیشتری بر پیکره زنان وارد می‌کند و شرایط بدنی خاص‌تری دارند، درمانشان نیز سخت‌تر و طولانی‌تر است.

وی نگاه جامعه به زن معتاد و مرد معتاد را مقایسه و تصریح کرد: پس از بهبود فرد معتاد، جامعه راحت‌تر معتاد آقا را پذیرش می‌کند اما با بانوان به‌گونه‌ای ناپسند برخورد شده و گاها به وی انگ زده می‌شود، پس این مورد نیز در درمان فرد موثر بوده و حساسیت خانم‌ها را بالاتر می‌برد و این موارد سبب می‌شود که بهبودی بانوان با درمان کوتاه‌مدت پاسخگو نباشد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری عمده مصرف مواد معتادان استان را تریاک عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه دشمن در صدد درگیری و ابتلای دختران و پسران جامعه به مقوله اعتیاد است، بیان کرد: مسئله تهدید اعتیاد بانوان در استان مورد توجه واقع شده است و پیمایش‌های علمی باید برای روند تغییرات اعتیاد بانوان در سال‌های اخیر صورت بگیرد، ازطرفی علاقه‌مند نبودن بسیاری از خانواده‌ها به اعلام اعتیاد عضو خانواده خود روند پیمایش را دشوار می‌کند.

اعتیاد محصول تفاوت فرهنگی و قومیتی نیست
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری در خصوص تفاوت‌های فرهنگی موجود در استان در میزان گرفتارشدن به معزل اعتیاد این‌گونه توضیح داد: وجود قومیت‌های مختلف در استان مزایا و معایب خاص خود را دارد، از طرفی تفاوت فرهنگ و قومیت‌ها نوع نگاه را به مقوله زندگی، آداب و معاشرت‌ها تغییر می‌دهد و زمانی که فرهنگ‌ها در یک‌جا تجمیع شود سلایق مختلف ممکن است ایجاد تناقض و در نتیجه آسیب کند، یکی از آسیب‌ها اعتیاد است اما نمی‌توان گفت که اعتیاد محصول تفاوت فرهنگ‌ها و قومیت‌ها است.
مرتضوی اضافه کرد: گاهی مواد مخدر در برخی قومیت‌ها به عنوان سنت در محافل عروسی و ترحیم استفاده می‌شود که ناصحیح بوده و نگرانی وجود دارد که این سنت تبدیل به ایجاد شان و افزایش اعتماد به نفس با مصرف مواد مخدر برای فرد شود.

راه‌اندازی کانون درمان اعتیاد بانوان
وی بر توجه به توسعه اقدامات پیشگیرانه برای جامعه هدف یعنی بانوان اشاره و اضافه کرد: شناسایی کانون‌های آسیب‌خیز و حضور بانوان در آن مکان و شناسایی بانوان مصرف‌کننده از جمله اقدامات موثر در زمینه اعتیاد بانوان استان است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: خوشبختانه مرکز درمان بانوان معتاد در شهرستان شهرکرد راه‌اندازی شده اما به دلیل نارضایتی مردم محلی امکان جابجایی آن زیاد است و همین مسئله هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!