مهم‌ترین عواملی که خطر مرگ بر اثر کرونا را افزایش می‌دهند


پژوهشگران داده‌های پزشکی 17 میلیون نفر در بریتانیا را مورد بررسی قرار داده‌اند که 11 هزار نفرشان بر اثر کرونا درگذشته‌اند. این پژوهش نشان داد علاوه بر سن و سابقه بیماری عوامل مهم دیگری در مرگ بر اثر کرونا موثر بوده است.پاندمی کرونا سلامت همه را تهدید می‌کند. اما خطر ابتلا به این بیماری برای همه یکسان نیست و از آن مهم‌تر، خطر مرگ بر اثر این بیماری...

مهم‌ترین عواملی که خطر مرگ بر اثر کرونا را افزایش می‌دهند

نواندیش: پژوهشگران داده‌های پزشکی ۱۷ میلیون نفر در بریتانیا را مورد بررسی قرار داده‌اند که ۱۱ هزار نفرشان بر اثر کرونا درگذشته‌اند. این پژوهش نشان داد علاوه بر سن و سابقه بیماری عوامل مهم دیگری در مرگ بر اثر کرونا موثر بوده است.

به گزارش زهرا حسین زاده از سرویس سلامت نواندیش، دویچه وله در مورد عوامل تاثیر گذار بر بالا رفتن آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا می نویسد: پاندمی کرونا سلامت همه را تهدید می‌کند. اما خطر ابتلا به این بیماری برای همه یکسان نیست و از آن مهم‌تر، خطر مرگ بر اثر این بیماری در همه افرادی که به آن مبتلا می‌شوند به یک اندازه بالا نیست.

یک تیم پژوهشی در بریتانیا پس از بررسی داده‌های ‌پزشکی ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر که ۱۰ هزار و ۹۲۶ نفرشان قربانی کوویید ۱۹ شدند به این نتیجه رسیده است که عوامل مهم دیگری نیز در احتمال مبتلا شدن به این بیماری و هم‌چنین مرگ بر اثر آن نقش بازی می کنند.

این عوامل کدامند؟ جنسیت؛ مردها بیشتر در خطر ابتلا به کووید ۱۹ هستند. در کنار جنسیت سن بالا، محروم بودن از وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی مناسب، پیشینه بیماری‌هایی نظیر دیابت، آسم شدید و بیماری‌های مرتبط با سیستم اینمی بدن (Autoimmune disease)، اضافه وزن و رنگین پوست بودن نیز در میزان مرگ‌ومیر موثر هستند.

این پژوهش نمی‌تواند رابطه این عوامل با افزایش خطر مرگ بر اثر کووید ۱۹ را توضیح دهد به همین دلیل پژوهشگرانی که این تحقیق را انجام داده‌اند به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال هستند که چرا فاکتورهایی مانند رنگ پوست یا فقر در افزایش خطر مرگ بر اثر کرونا نقش بازی می‌کنند.

تام وینگفیلد، از دانشکده پزشکی نواحی گرمسیری در لیورپول درباره نتایج تحقیقات این دانشمندان گفته است: «پیام اصلی این پژوهش این است که سلامتی مردم در این کشور همچنان به شدت تحت تاثیر عوامل اجتماعی مانند فقر، قومیت و بی‌عدالتی قرار می گیرد و این که کووید ۱۹ نیز از این قاعده مستثنی نیست.»

او که خود در تیم تحقیقات شرکت نداشته است اضافه می‌کند که کافی نیست عوامل خطر شناسایی شوند و بعد هیچ کار دیگری انجام نشود. او تاکید کرده است که تلاش‌ها باید روی این متمرکز باشد که همه از دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی بهتر برخوردار شوند، نابرابری‌ها کاهش یابند، بیمه درمانی گسترش یابد، از معلولان حمایت بیشتری شود و با بیکاری مبارزه شود.

در عین حال این تحقیقات علیرغم بررسی داده‌های پزشکی بیش از ۱۷ میلیون نفر، فقط روی فاکتورهای منجر به مرگ متمرکز بوده و به سایر آسیب‌هایی که بیماری کرونا به مبتلایان می‌زند نپرداخته است. آسیب‌هایی که ممکن است طولانی مدت فرد را همراهی کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها