ندای دردمندانه فعالان فرهنگ و هنر آذربایجان‌شرقی در روزهای کرونایی


ندای دردمندانه فعالان فرهنگ و هنر آذربایجان‌شرقی در روزهای کرونایی

تبریز - ایرنا - هنرمندان، فرهیختگان و اصحاب فرهنگ و هنر آذربایجان‌شرقی نیز همانند سایر اقشار جامعه با شیوع کرونا آسیب دیدند، ولی غربت این حوزه الهام بخش و تمدن‌ساز، در مقایسه با سایر صنوف، صدای فعالان آن را درآورد.

به گزارش ایرنا، تعطیلی و محدودیت فعالیت های فرهنگی و هنری، آسیب پذیری بیشتر اهالی حوزه فرهنگ و هنر در مقایسه با سایر صنوف، کمبود و بلااستفاده ماندن فضاهای فرهنگی و هنری، نگاه ساختاری، هزینه‌بر و بی‌فایده به حوزه فرهنگ و هنر، ناچیز بودن اعتبارات این حوزه و محدودیت منبع درآمدی اهالی فرهنگ و هنر از جمله دهها مشکلاتی است که در اوج شیوع کرونا دامن اهالی فرهنگ و هنر را گرفت و آنان را ناگزیر کرد که صدای خود را رساتر کنند.

واقعیت این است که برخورداری حوزه فرهنگ و هنر از اعتبارات شرایط بحرانی، به دلیل زمان بر و زیربنایی بودن تاثیرات آن، در مقایسه با دیگر ابعاد حیات اجتماعی، به ویژه اقتصاد و بازرگانی، دندان گیر نیست و این موضوع در شرایط خاص ناشی از کرونا که دولت اعتبارات ویژه ای برای حمایت از حوزه اقتصاد و تولید، اختصاص داد، بیشتر به چشم می آید.

جمعی از فعالان عرصه فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی با اشاره به اعمال محدودیت های ناشی از کرونا در استان می گویند که مراکز فرهنگی - هنری، اعم از آموزشگاه ها، نمایشگاه ها و گالری ها در تیررس تعطیلی های کرونایی قرار گرفتند و فعالان این حوزه که در شرایط عادی نیز از درآمد ناچیز خود می نالند، در وضعیت کرونایی مشکلات شان دوچندان شده است.

در تبیین دشواری های فعالیت فعالان فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی در شرایط بحرانی، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این حوزه در این ایام بیش از 700 میلیارد ریال خسارت متحمل شده است.

ندای دردمندانه فعالان فرهنگ و هنر آذربایجان‌شرقی در روزهای کرونایی استاد محمدعلی جدیدالاسلام، پیشکسوت عکاسی پرتره و بزرگ ترین مجموعه‌دار دوربین‌های عکاسی ایران

کمبود فضای فرهنگی و بلااستفاده ماندن فضاهای موجود

پیشکسوت عکاسی پرتره و بزرگ ترین مجموعه‌دار دوربین‌های عکاسی ایران با بیان اینکه تبریز خاستگاه عکاسی در ایران است، می گوید: این شهر با کمبود فضای فرهنگی مواجه بوده و در سایه ناهماهنگی بین مسوولان فضاهای موجود نیز بلااستفاده مانده است.

محمدعلی جدیدالاسلام می افزاید: چندین خانه تاریخی مانند خانه نیکدل و خانه حریری در این شهر وجود دارد که دارای فضا و پتانسیل خوبی برای انجام فعالیت های فرهنگی و هنر هستند و می توان از آن ها به صورت بهینه در این حوزه استفاده کرد.

وی با تاکید بر لزوم همکاری شهرداری تبریز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت ایجاد شرایطی برای استفاده بهینه از فضاهای موجود فرهنگی، اظهار می کند: با توسعه موزه و فضاهای فرهنگی به ویژه در مسیرهای قابل دسترسی گردشگران، می توان زمینه جذب بیشتر گردشگر و توسعه فرهنگی شهر را فراهم کرد.

ندای دردمندانه فعالان فرهنگ و هنر آذربایجان‌شرقی در روزهای کرونایی استاد رحیم بقال اصغری، کارتونیست و منتقد ادبی

نگاه هزینه‌بر و بی‌فایده به حوزه فرهنگ و هنر آسیب‌زاست

کارتونیست برجسته کشورمان در عرصه جهانی و منتقد ادبی نیز با بیان اینکه نگاه ساختاری به مجموعه فرهنگ و هنر و نگرش هزینه‌بر و بی‌فایده به این حوزه آسیب‌زا است، می گوید: با این نگاه حوزه فرهنگ و هنر در غربت مانده و از ابزارهای فرهنگی و هنری در اصلاح مشکلات جامعه استفاده نمی شود.

رحیم بقال اصغری، با اشاره به تبعات منفی شیوع ویروس کرونا بر اهالی فرهنگ و هنر استان، می افزاید: در پی شیوع این ویروس در جامعه و بر اساس دستورالعمل های ابلاغی فورا مراکز فرهنگی و هنری بسته شد، در حالی که بازار به عنوان یکی از مراکز اصلی انتشار این ویروس به فعالیت خود ادامه داد.

وی اظهار می کند: فرهنگ و هنر حوزه ای شکننده است و جزو اولین حوزه ها است که با شیوع ویروس کرونا فعالیت های آن تعطیل و همچنین جزو آخرین حوزه هاست که فعالیت های آن دوباره از سرگرفته می شود.

مدیر آموزشگاه های هنری آرسوی و موسس موزه کارتون تبریز با اشاره به اینکه فعالیت موزه کاریکاتور تبریز همیشه زیر سایه تهدید است، می گوید: تملک این محل بر عهده شهرداری بوده و باید مشکل این مکان برای همیشه حل شود.

بقال اصغری، با تاکید بر اینکه نوع برخورد با حوزه فرهنگ و هنر باید اصلاح شود، ادامه می دهد: نگاه به هنرمندان باید احترام آمیز و در شان آن ها باشد و باید با اتخاذ تمهیدات لازم از استرس هنرمندان کاسته شود.

ندای دردمندانه فعالان فرهنگ و هنر آذربایجان‌شرقی در روزهای کرونایی کریم زینتی، گرافیست و رییس انجمن تبلیغات آذربایجان شرقی

بین مسوولان و هنرمندان گارد آهنین وجود دارد

گرافیست، عضو رسمی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و رییس انجمن تبلیغات آذربایجان شرقی نیز می گوید: بین مسوولان و هنرمندان گارد آهنینی وجود دارد و مسوولان بجای حمایت از هنرمندان بدنبال از پا درآوردن آن ها هستند.

کریم زینتی، با اشاره به اینکه به هنرمندان در جامعه در حد جایگاه آنان نگاه نمی شود، می افزاید: کار هنرمند هموار کردن جاده برای مسوولان است ولی همین هنرمند است که اگر مشکلی در این مسیر پیش بیاید اولین ضربه را می خورد.

وی با بیان اینکه در سطح استان موزه گرافیک وجود ندارد و باید در این زمینه فکر اساسی شود، اظهار می کند: در زمان شیوع ویروس کرونا تنها حوزه ای که مسوولان به فکر آن نیفتادند حوزه فرهنگ و هنر بود در حالی که اهالی این حوزه نیز برای امرار معاش نیاز به منابع درآمدی دارند.

زینتی، با تاکید بر اینکه هنرمندان به فکر آینده کشور و خدمت به خاک و میهن خود هستند، ادامه می دهد: در دوران ۸ سال جنگ تحمیلی با استفاده از ابزار هنر حماسه های زیادی خلق شد و هنرمندان همواره آماده ایفای نقش موثر در جامعه هستند.

ندای دردمندانه فعالان فرهنگ و هنر آذربایجان‌شرقی در روزهای کرونایی یعقوب صدیق جمالی، کارگردان و نویسنده تئاتر

حمایت از اهالی فرهنگ و هنر در حد شعار است

کارگردان و نویسنده تئاتر نیز با بیان اینکه حمایت از اهالی فرهنگ و هنر در حد شعار است، می گوید: هیچ نوع حمایتی از این قشر انجام نمی شود و این قشر با مشکل کمبود فضاهای فرهنگی و هنری دست به گریبان هستند.

یعقوب صدیق جمالی، می افزاید: در سال ۷۶ دولت وقت گسترش اماکن فرهنگی و هنری را آغاز کرد و مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن، مجتمع فرهنگی سینمایی ۲۲ بهمن، کتابخانه مرکزی تبریز، هنرستان ها، ساختمان فعلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی (خانه فرهنگ) و سایر مجتمع ها در شهرستان های استان ایجاد شدند.

وی با اشاره به اینکه مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن در سال ۷۹ برای تبدیل به پاتوق هنرمندان افتتاح شد، اظهار می کند: واگذاری مجتمع های فرهنگی و هنری به بخش خصوصی مشکلات زیادی برای اهالی فرهنگ و هنر ایجاد کرده است.

کارگردان و نویسنده تئاتر می گوید: برای اجاره این مجتمع که به صورت ناخواسته از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد به اجاره داده شده است پیشنهاد پرداخت ماهانه ۶۴ میلیون تومان داده اند در حالی که درآمد آن در حد صفر بوده و این مجتمع عمدتا محملی برای هنرمندان است.

صدیق جمال، با بیان اینکه بیشتر اساتید و هنرمندان این شهر در این مجتمع کلاس های رایگان برای هنرجویان برگزار می کردند، ادامه می دهد: واگذاری این مجتمع به بخش خصوصی موجب شده تا هنرمندان و اساتید رغبتی برای برگزاری کلاس در آن نداشته باشند.

وی یادآوری می کند: هم اکنون تنها سالن تئاتر تبریز (تئاتر شهر) در حال بازسازی بوده و به علت کمبود اعتبار معلوم نیست کی به اتمام می رسد و هنرمندان این حوزه هم اکنون محلی برای تمرین و اجرا ندارند.

کارگردان و نویسنده تئاتر با اشاره به اینکه تبریز قطب تئاتر کشور است، یادآوری می کند: تا سال ۱۳۷۵ دانش آموخته تئاتر در این شهر ۱۰ نفر بود در حالی که اکنون حدود ۳۰۰ نفر دانش آموخته لیسانس، ۷۰ نفر فوق لیسانس و ۶ نفر دکترای تئاتر وجود دارد.

صدیق جمال، می افزاید: اساتید، هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر گروه های مرجع بوده و می توانند مشکلات موجود در جامعه را با استفاده از هنر خود به مردم بیان کرده و راهکار لازم را ارایه دهند.

انتظار توسعه فرهنگی و هنری در جامعه ای که آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی آن ذلیل باشد، عبث است

مدیرعامل مرکز تجلی عرفان مولانا و نایب رئیس انجمن ادبی استاد عابد نیز با اشاره به اینکه ادارات آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی جزو ادارات ضعیف کشور هستند، می گوید: انتظار توسعه فرهنگی و داشتن آینده ای بهتر در جامعه ای که ادارات فرهنگی آن ذلیل باشد، عبث و بیهوده است.

علی ایمانی راد، می افزاید: تا زمانی که این ادارات قوی نشوند، اعتبارات آن ها افزایش نیابد و نتوانند از هنرمندان و فرهیختگان حمایت کنند، توسعه فرهنگی در کشور روی نخواهد داد.

وی با اشاره به اینکه رسالت اصلی هنرمند انجام کارهای فرهنگی برای نسل آینده، اعتلای فرهنگ و تربیت هنرمند است، اظهار می کند: تا زمانی که معیشت این قشر تامین نشود و مورد حمایت قرار نگیرند، نمی توانند به وظیفه خود به نحو شایسته ای عمل کنند.

ایمانی راد، با بیان اینکه مخاطب موزه در کشورهای دنیا، بچه ها و نسل جوان هستند، ادامه می دهد: موزه ها به دانش آموزان درس زندگی می دهند و آن ها را به افراد بزرگی در آینده تبدیل می کنند.

ندای دردمندانه فعالان فرهنگ و هنر آذربایجان‌شرقی در روزهای کرونایی مرتضی شفیعی، فعال رسانه ای و مدیر خانه مطبوعات آذربایجان شرقی

مشکلات شیوع ویروس کرونا گریبان اصحاب مطبوعات را هم گرفت

مدیر خانه مطبوعات آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه اصحاب مطبوعات و قلم به دستان نیز جزو هنرمندان محسوب می شوند، می گوید: مشکلات شیوع ویروس کرونا گریبان مطبوعاتی های استان را هم گرفت و مدت محدودی از انتشار نشریه خود ممنوع شدند.

مرتضی شفیعی، با اشاره اینکه برخی از مشکلات حوزه فرهنگ و هنر ساختاری، بنیادی و ملی بوده و مربوط به این استان نمی شود، می افزاید: وضعیت بودجه های فرهنگی در استان ها نامناسب بوده و انجام کارهای فرهنگی و هنری با این وضعیت بودجه فرهنگی کاری جهادی است.

وی با انتقاد از متوسل شدن یک مسوول فرهنگی به صاحب یک پمپ بنزین خاص در این شهر برای گرفتن کمک در جهت ارایه بسته معیشتی به هنرمندان و عاشیقلار، اظهار می کند: این کار برای حوزه فرهنگ و هنر درد است و اگر دولت از اصحاب هنر و هنرمند حمایت می کرد چنین اتفاقاتی روی نمی داد.

مدیر خانه مطبوعات آذربایجان شرقی می گوید: طبق قانون باید تمام آگهی های دولتی و شبه دولتی از مسیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت عادلانه و با نظارت در بین مطبوعات و نشریات توزیع شود در حالی که شهرداری تبریز چندین سال است که با وجود برخورداری از حجم عظیمی از آگهی ها زیر بار قانون نمی رود.

شفیعی، با اشاره به اینکه این موضوع به سازمان بازرسی نیز کشیده شده است، ادامه می دهد: همچنان شهرداری به حکم این سازمان تمکین نمی کند و در برابر اجرای قانون مقاومت می کند.

وی یادآوری می کند: شهرداری تبریز بجای اینکه توزیع آگهی ها را به عنوان اهرم فشاری علیه مطبوعات استفاده کند تا از انتشار نازیبایی های شهر جلوگیری کند، صراحتا اعلام کند که مطبوعات این موارد را منعکس نکنند نه اینکه با ندادن آگهی بر مطبوعات فشار وارد کند.

مدیر خانه مطبوعات آذربایجان شرقی با انتقاد از ورود برخی مقامات از استانداری و خارج از آن به انتخابات این خانه در روزهای گذشته، می گوید: دخالت مسوولان عالی رتبه استانداری به انتخابات یک صنف شایسته نبود در حالی که بر اساس اساسنامه خانه مطبوعات تنها ناظر بر انتخابات، عملکرد و روند کارکرد این خانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

شفیعی، می افزاید: اگر بر قانون پایبند هستیم باید به اساسنامه این تشکل صنفی نیز عمل کنیم و چرا باید برخی نهادهای غیرمسوول در این زمینه دخالت کنند و حتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز زیر فشار قرار دهند.

۵ ماه است که تمامی اهالی هنر بیکارند و کسی از ما حمایت نمی کند

بازیگر مطرح تئاتر آذربایجان شرقی نیز می گوید: ۴، ۵ ماه است که با شیوع ویروس کرونا در کشور و به تبع آن تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری، اهالی هنر بیکار شده اند و کسی از ما حمایت نمی کند.

جمال ساقی نژاد، با بیان اینکه بچه های تئاتر بیشتر از قشر پایین جامعه به حساب می آیند و منبع درآمد آن ها فقط تئاتر است، می افزاید: کار ما اجرای تئاتر است ولی جایی برای اجرا نداریم و کسی نیز به درد ما نمی رسد.

ندای دردمندانه فعالان فرهنگ و هنر آذربایجان‌شرقی در روزهای کرونایی غلامرضا میرزازاده، رییس انجمن موسیقی آذربایجان شرقی

سازمان ها و ادارات دولتی آمفی تئاترهای خود را در اختیار هنرمندان قرار دهند

رئیس انجمن موسیقی آذربایجان شرقی نیز می گوید: اصلی ترین مشکل اهالی هنر، کمبود فضای فرهنگی نبوده بلکه بلااستفاده ماندن مراکز فرهنگی و هنری است.

غلامرضا میرزازاده، می افزاید: بیشتر سازمان ها و ادارات دولتی دارای آمفی تئاتر هستند و سالی یکی دو بار از آن ها استفاده می شود در حالی که اهالی هنر جایی برای تمرین ندارند.

وی اظهار می کند: برای کمک و حمایت از اهالی هنر می توان آمفی تئاترهای سازمان ها و ادارات دولتی را در اختیار اهالی هنر قرار داد تا تمرینات خود را در این مکان ها انجام دهند.

رئیس انجمن موسیقی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در پی شیوع ویروس کرونا از سوم اسفند تاکنون فعالیت های فرهنگی و هنری در استان تعطیل شده است، می گوید: هنرمندان برخی موسیقی ها مانند عاشیقلار و مغان نه حامی دارند و نه امکانات لازم برای اجاره سالن دارند بنابراین نیاز به حمایت دولت دارند.

میرزازاده، با تاکید بر شناسایی مراکز فرهنگی و هنری استان برای قراردادن آن ها در اختیار اهالی هنر، ادامه می دهد: براساس مصوبه دولت ۱۰ درصد از بلیت اجرای کنسرت های موسیقی باید به خزانه دولت واریز شود و سپس برای کمک به اهالی هنر به استان ها برگردانده شود.

وی با انتقاد از اینکه آذربایجان شرقی در اجرای این قانون پیشتاز بود، یادآوری می کند: در این شرایط بحرانی بهتر است مسوولان استانی با پیگیری مبالغ واریز شده به خرانه دولت این مبالغ را به استان برگردانند و در جهت حمایت از اهالی هنر هزینه کنند.

خانه های تاریخی به محلی برای کسب درآمد اهالی هنر تبدیل شود

رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه چندین خانه تاریخی در سطح استان و تبریز وجود دارد، می گوید: برای حمایت از اهالی فرهنگ و هنر می توان این خانه ها را به محلی برای کسب درآمد این قشر تبدیل کرد.

احمد رجب پور، می افزاید: مدیران و مسوولان استانی می توانند در ارایه امکانات رفاهی به کارکنان خود، حوزه فرهنگ و هنر را نیز در لیست امکانات رفاهی خود قرار دهند و کارکنان و پرسنل خود را به استفاده از هنر تشویق و ترغیب کنند.

ندای دردمندانه فعالان فرهنگ و هنر آذربایجان‌شرقی در روزهای کرونایی

فعالان حوزه فرهنگ و هنر از کرونا آسیب دیده اند و باید از آن ها حمایت کرد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز می گوید: فعالان حوزه فرهنگ و هنر نیز مانند سایر حوزه ها با شیوع ویروس کرونا متحمل سختی و مشقت شدند و دستگاه های ذیربط باید از آن ها حمایت کند.

علیار راستگو، می افزاید: در حوزه فرهنگ و هنر مشکلات زیادی وجود دارد که باید با برگزاری نشست های دوره ای با حضور مسوولان ذیربط و هنرمندان این حوزه این مشکلات شناسایی و در جهت رفع آن ها اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه حوزه فرهنگ و هنر دارای ظرفیت بالایی در جامعه است، اظهار می کند: از ظرفیت این حوزه باید برای بیان مسایل و مشکلات جامعه بهره مند شد چراکه مردم راحت تر حرف های هنرمندان را به عنوان گروه های مرجع قبول می کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی می گوید: نوع نگاه به مسایل این حوزه می تواند هم در جهت حل مشکلات آن ها باشد و هم سدی در برابر آن ها قرار گیرد و باید نوع نگرش به این حوزه در جهت مثبت تغییر یابد.

راستگو، با تاکید بر حمایت از فعالان حوزه فرهنگ و هنر، ادامه می دهد: بودجه فرهنگی کشور باید در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد تا از طریق این وزارتخانه در بخش های فرهنگی و هنری هزینه شود.

ندای دردمندانه فعالان فرهنگ و هنر آذربایجان‌شرقی در روزهای کرونایی

سرانه فضای فرهنگی و هنری آذربایجان شرقی ۲ تا ۴ سانتی متر است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر آسیب زا است، می گوید: این حوزه از نظر فضای فرهنگی و هنری با کمبود مواجه است به طوری که سرانه فضای فرهنگی و هنری استان به ۲ سانتی متر و در خوشبینانه ترین حالت به ۴ سانتی متر می رسد.

محمد محمدپور، می افزاید: نگاه ساختاری به حوزه فرهنگ و هنر ضعیف بوده و این نوع نگاه هم از طرف خود هنرمند، هم از منظر فرهنگ و هنر و هم از سوی مدیران ارشد است.

وی اظهار می کند: فرهنگ و هنر، حوزه زاینده ای است و در اقتصاد کشور می تواند نقش موثری ایفا کند و نباید به این حوزه با دید مصرفی نگاه کرد چراکه اگر به این حوزه یک واحد هزینه شود می توان ۱۰ برابر از آن را سود برد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی می گوید: تولیدات این حوزه باید به ثروت تبدیل شود و نگاه مدیران و بخش خصوصی به آن در جهت مثبت تغییر یابد.

محمدپور، با اشاره به اینکه عزم و اراده، اعتماد و همراهی و اعتبار و بودجه از الزامات رفع مشکلات این حوزه است، ادامه می دهد: با توجه به کمبود منابع دولتی باید بخش خصوصی پای کار بیاید و بداند که این حوزه درآمدزا است.

ندای دردمندانه فعالان فرهنگ و هنر آذربایجان‌شرقی در روزهای کرونایی

هنرمندان در پی شیوع کرونا به شغل های پاره وقت روی آورده اند

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌شرقی نیز می گوید: شیوع ویروس کرونا و تعطیلی رویدادهای فرهنگی و هنری در جامعه، معیشت هنرمندان را تحت تاثیر قرار داده و آن ها مجبور شده اند به شغل های پاره وقت روی بیاورند.

علی بدرشکوهی، می افزاید: با توجه به شیوع ویروس کرونا و آسیب دیدن اهالی فرهنگ و هنر از این بحران، دولت به دنبال حمایت از اهالی این قشر است و باید تمهیداتی مانند ارایه بسته های حمایتی برای هنرمندان در نظر گرفته شود و با رعایت پروتکل های بهداشتی، رویدادهای فرهنگی به شکل منطقی و متعارف ادامه یابد.

وی با بیان اینکه تا جایی که امکان داشته باشد دولت در این شرایط از اهالی فرهنگ و هنر حمایت می کند، اظهار می دارد: مسائل و مشکلات مربوط به این حوزه مانند کمبود فضای فرهنگی، سالن های نمایشگاهی، سالن تئاتر، موسیقی و سالن های تمرین باید به صورت جدی پیگیری شود و مسئولان متولی با شایستگی تمام تمهیدات لازم را در این زمینه اتخاد کنند.

بدرشکوهی، ادامه می دهد: تامین و تخصیص اعتبار و ضرورت توجه بیش از گذشته در شان حوزه فرهنگ و هنر و جایگاه شهر اولین ها ایجاب می کند گام های موثری در این زمینه برداشته شود.

ندای دردمندانه فعالان فرهنگ و هنر آذربایجان‌شرقی در روزهای کرونایی

مناسب سازی ۶ سالن برای اجرای تئاتر در اولویت شهرداری تبریز در سال جاری است

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تبریز نیز با اشاره به کمبود فضاهای فرهنگی و هنری به ویژه در حوزه تئاتر و موسیقی در تبریز می گوید: در بودجه سال جاری مناسب سازی ۶ سالن برای اجرای نمایش و تئاتر در اولویت شهرداری قرار گرفته است.

حجت الاسلام احمد حمیدی، می افزاید: این سالن ها شامل شمس، باغ گلستان، فرهنگسراهای الغدیر، مبین، فرشته و شهید بهشتی است که با مناسب سازی آن ها، گروه های تئاتر می توانند در این سالن ها تمرین و اجرا کنند.

وی اظهار می کند: چندین سالن آمفی تئاتر و اجتماعات نیز در زیرمجموعه شهرداری تبریز وجود دارد که می توان آن ها را فقط برای تمرین در اختیار گروه های حوزه نمایش و موسیقی قرار دارد.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز با اشاره به آماده شدن لایحه حمایت از نام‌آوران در حوزه فرهنگ، هنر و ورزش از سوی معاونت فرهنگی شهرداری می گوید: با تصویب این لایحه در شورای اسلامی تبریز از سرآمدان این حوزه ها به نحو شایسته تجلیل خواهد شد تا این کار مشوقی برای علاقه مندان به ورود به این حوزه ها باشد.

حجت الاسلام حمیدی، ادامه می دهد: در ایام کرونا لایحه ای نیز برای حمایت از گروه های فرهنگی و هنری از سوی معاونت فرهنگی شهرداری تهیه شده تا در قالب ماموریت های حوزه فرهنگی اقدام به عقد قرارداد با اهالی فرهنگ و هنر برای تولید محتوا و آثار شود و از این طریق از این قشر حمایت کرد.

وی با اشاره به راه اندازی موزه مشاغل در تبریز یادآوری می کند: آثار استاد «سرابی» خریداری و این آثار به نام شهرداری و شهر می شود و برای بازدید عموم و علاقه مندان در این موزه به نمایش گذاشته خواهد شد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تبریز با بیان اینکه خانه هنر (انجمن شهر) نماد مدنیت این شهر است، می گوید: شهرداری صرفا بدنبال مالکیت این خانه بوده و تمام موزه ها، گروه ها، انجمن ها و کتابخانه های موجود در این مکان همچنان در این محل خواهند ماند و به فعالیت خود ادامه خواهند داد تا زمانی که برای آن ها جای مناسب تری فراهم شود.

حجت الاسلام حمیدی، می افزاید: اهالی فرهنگ و هنر در ارتباط با فعالیت در خانه هنر نباید هیچ گونه نگرانی و دغدغه ای داشته باشند چراکه هیچ گونه مشکلی برای فعالیت آن ها ایجاد نخواهد شد بلکه ارایه امکانات و خدمات به آن ها نیز بیشتر خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عجیب  الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی! + عکس