گرد و غبار معادن تویسرکان سببب آلودگی محیط زیست شده‌است


گرد و غبار معادن تویسرکان سببب آلودگی محیط زیست شده‌است

همدان- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست تویسرکان گفت: فعالیت مستمر معادن منطقه بدون توجه به توصیه‌های این نهاد، موجب ایجاد گرد و غبار، بروز آلودگی و آسیب به محیط زیست این شهرستان شده است.

محمد گیلانه روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: گرد و غبار معاون منطقه باعث کاهش بازدهی در بخش کشاورزی و یا از بین رفتن آن در بخشی از اراضی شده است.

وی اضافه کرد: گرد و غبار حاصل از فعالیت معادن به طور معمول به صورت میکرونیزه هستند و به راحتی به داخل سیستم تنفسی وارد شده و می تواند باعث بیماری شوند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست تویسرکان آلوده کردن خاک و آب های سطحی مجاور معادن را از دیگر آثار منفی فعالیت مستمر معادن بدون توجه به توصیه های زیست محیطی دانست.

گیلانه بیان کرد: به تازگی یک واحد معدنی در تویسرکان واقع در اراضی روستای «باباکمال» به علت آلودگی زیست محیطی به مرجع قضایی معرفی شد.

وی توضیح داد: این واحد معدنی، در یک سال اخیر به دلیل انتشار گرد و غبار، موجب آلودگی محیط زیست شده بود بنابراین اداره حفاظت محیط زیست تویسرکان به منظور رفع آلودگی نسبت به تنظیم و ابلاغ اخطاریه قانون اقدام کرد اما اقدام جدی از طرف مسوول واحد یاد شده صورت نگرفت.

رییس اداره حفاظت محیط زیست تویسرکان افزود: این واحد علاوه بر برداشت ماده معدنی، با استفاده از تجهیزات مختلف، اقدام به فرآوری و تولید پودر دولومیت می کند با این وجود تاکنون اقدام جدی برای کنترل آلاینده ها نداشته و این امر باعث آلودگی شدید هوا و تهدید سلامت عمومی در منطقه شده است.

گیلانه بیان کرد: این واحد معدنی برای کنترل گرد و غبار و جلوگیری از ایجاد آلودگی هوا باید سیستم آب پاشی پیش بینی و فیلتر مورد نیاز برای کنترل دقیق آلودگی نصب می کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه فعالیت این واحد معدنی بسیاز زیاد است، تردد خودروها هم باعث ایجاد گرد و غبار شده اند بنابراین باید به روش های مختلف از جمله شن ریزی و آب پاشی، آلودگی را کنترل کند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست تویسرکان ادامه داد: تیم های این اداره ۶ نوبت نسبت به بازرسی از این واحد و ارائه تذکر و اخطار اقدام کردند و در یک مقطع طرحی از سوی مسوول این واحد معدنی ارائه شد که مثمر ثمر نبود.

گیلانه ادامه داد: یک واحد معدنی دیگر نیز به علت ایجاد گرد و غبار به عنوان آلاینده هوا شناسایی شده است که در صورت بی توجهی به اخطارهای زیست محیطی مسوول این واحد نیز به دادگاه معرفی می شود.

شهرستان تویسرکان با دارا بودن شرایط خاص کوهستانی، دارای تعداد زیادی معدن است که در زمینه تولید سنگ لاشه، سنگ تزیینی و سنگ دولومیت فعالیت دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی