رستاخیز توسعه در روستاهای باشت


نازیبایی سیمای محیط زندگی،راه های ناهموار،نبودن زیرساخت های آب،گاز،امکانات ورزش و تفریح باعث شده بود بسیاری از مردم روستاهای باشت راهی مناطق حاشیه شهرها شده و به جای فعالیت در سنگر تولید محصولات کشاورزی به مشاغل کاذبی چون دست فروشی روی بیاورند. اما توسعه چشمگیر زیرساخت های راه های روستایی،گازرسانی،آبرسانی، جدول گذاری،آسفالت معابر و طرح […]

نازیبایی سیمای محیط زندگی،راه های ناهموار،نبودن زیرساخت های آب،گاز،امکانات ورزش و تفریح باعث شده بود بسیاری از مردم روستاهای باشت راهی مناطق حاشیه شهرها شده و به جای فعالیت در سنگر تولید محصولات کشاورزی به مشاغل کاذبی چون دست فروشی روی بیاورند.

اما توسعه چشمگیر زیرساخت های راه های روستایی،گازرسانی،آبرسانی، جدول گذاری،آسفالت معابر و طرح های عمرانی دیگر باعث دمیدن روح امید برای روستائیان این شهرستان در سال های اخیر شده است.

رستاخیز توسعه در روستاهای باشت

رستاخیز توسعه در روستاهای باشت

به طوری که در این سال ها بسیاری از اهالی روستایی ساکن شهرها به زادگاه خود بازگشتند و سفره سبز تولیدات برخی محصولات کشاورزی افزون بر تامین نیاز شهرستان به استان های مجاور نیز صادر می شود.

با ارائه خدمات برجسته در زیرساخت‌های اولیه مانند آب، برق، گاز، زیباسازی سیمای روستایی و طرح‌های کشاورزی شهرستان باشت در سال‌های اخیر، حالا قطار توسعه این خطه مطالبات مردم را از زیرساخت های اولیه زندگی به خدماتی مانند اینترنت تغییر داده است.

۱۰ هزار نفر از جمعیت ۲۲ هزار نفری شهرستان باشت در روستاها سکونت دارند.شهرستان باشت دارای۱۲۰ روستا است.

توسعه امکانات رفاهی

رئیس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باشت گفت: ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار از ابتدای سال ۱۳۹۲ تاکنون برای توسعه زیرساخت های مناطق روستایی این شهرستان هزینه شده است.

مسعود شیرزاده اظهار داشت: در این مدت طرح های عمرانی در ۷۴ روستای بخش مرکزی وبوستان انجام شد.

وی اظهار داشت:۱۳۵ میلیارد ریال اعتبار نیز در دولت تدبیر و امید برای نوسازی و تعمیر خانه های روستایی باشت در قالب تسهیلات بلاعوض و وام های ارزان قیمت هزینه شده است.

وی تاکیدکرد:۸۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار نیز ۱۵ ماه گذشته تاکنون برای آسفالت ۲۳ روستای باشت هزینه شده است.

رئیس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: میزان آسفالت مصرف شده برای معابر این روستاها ۲ هزار و ۲۳۰ تن برآورد می شود.

شیرزاده همچنین از شروع عملیات اجرایی آسفالت معابر پنج روستایی این شهرستان به مساحت ۲۱ هزار و ۵۰۰متر مربع خبر داد و ابراز امیدواری کرد: آسفالت معابر این روستاها تا ۲ ماهه آینده تکمیل بهره برداری شود.

وی بیان کرد: ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های عمرانی و سرمایه ای در باشت پیشنهاد شده است که امید می رود با جذب آن روند توسعه روستاهای این شهرستان ادامه یابد.

شیرزاده گفت: از این میزان ۴۲ میلیارد ریال برای اجرای پروژه های عمرانی و هشت میلیارد ریال نیز برای طرح های سرمایه ای در روستاهای این شهرستان پیشنهاد داده شده است.

افزایش زیرساخت های آب آشامیدنی

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی باشت گفت: از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تاکنون ۲۰ طرح آب‌رسانی ملی و استانی در سطح روستاهای این شهرستان با اعتباری بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است.

امین محمدی افزود: این طرح‌ها درزمینهٔ اصلاح و بازسازی شبکه آب‌رسانی، ساخت مخازن، تعمیر و نگهداری، آب‌رسانی سیار، اجرای مجتمع آب آشامیدنی روستاها بوده است.

وی بیان کرد: حفر سه حلقه چاه ۲۵۰ متری، احداث چهار ایستگاه پمپاژ، تعویض و اصلاح و بازسازی شبکه و خطوط توزیع آب بطول ۱۰۰ کیلومتر، نصب ۱۲ دستگاه کلر زنی گازی و مایعی بر روی تاسیسات آبرسانی روستایی و ساخت ۲۰ مخزن آب به ظرفیت پنج هزار متر مکعب از مهمترین اقدامات انجام شده در روستاها در زمینه آبرسانی بوده است.

محمدی اظهار داشت: این میزان اقدامات آبرسانی در مجتمع های آشیری، بوسنگان، پیچاب، دیمه و تکیه، کته و منصورآباد، کلگه امیر شیخی، کله گان و شاه زینعلی، بوسنگان و تلخاب، شادگان، برمامیون، خان احمد، دلی رباط، گوهرگان، پشتکوه، تل مویزی، برغون و گروس، بیدک و پزین، امام ضامن، مله برفی، پشتکوه و اسلام آباد و جهان آباد انجام شد.

وی ادامه داد: زیر ساخت های آبرسانی به بیش از ۷۰ روستا در این مجتمع ها انجام شد.

میزان سرمایه گذاری برای توسعه روستاها

بخشدار مرکزی باشت گفت: یکهزار و ۴۹۱ میلیارد ریال در دولت تدبیر و امید در زمینه‌های مختلف برای توسعه روستاهای بخش مرکزی این شهرستان هزینه شد.

مهرداد انباز پور افزود: این میزان اعتبار در زمینه‌های راه روستایی، روشنایی، ساماندهی گلزار شهدا، آب‌رسانی، اجرای طرح هادی، ساخت اماکن ورزشی و گازرسانی هزینه شد.
وی بیان کرد: بیش از ۶۱۸ میلیارد ریال از این اعتبار از سال ۱۳۹۲ تاکنون برای توسعه زیرساخت های روستاهای بدون دهیاری این بخش هزینه شده است.
انبازپور ابراز کرد: ۱۰ طرح بزرگ عمرانی و زیربنایی از ابتدای دولت تدبیر و امید در روستاهای بدون دهیاری بخش مرکزی باشت اجرا شده است.

وی اظهار داشت: گازرسانی به ۱۶ روستای حوزه آبدهگاه و بیدک با ۷۱ میلیارد ریال،آبرسانی به ۳۹ روستا با ۷۳ میلیارد ریال،بهسازی،مرمت و روکش آسفالت محور باشت، آبدهگاه،ده بزرگ، پیچاب و ۶ روستای دیگر با ۲۷۷ میلیارد ریال،اجرای پل ۴۰ متری نیمدور، تکمیل جاده کوه دهک،بازگشایی محور فرعی پیچاب با ۲۷ میلیارد ریال از مهمترین طرح های بزرگ اجرا شده در این مدت بوده است.

انبازپور ابراز کرد: بازگشایی معابر،زیرسازی،آسفالت و ساماندهی معابر۱۳ روستا با ۴۶ میلیارد ریال، برق رسانی به روستاهای حوزه پیچاب با ۵۱ میلیارد ریال و اجرای طرح های آبخیزداری شامل ایجاد سیل بند، سد خاکی با ۶۳ میلیارد ریال از دیگر طرح های مهم اجرا شده از سال ۱۳۹۲ تاکنون در روستاهای بدون دهیاری بخش مرکزی باشت بوده است.

بخشدار مرکزی باشت افزود: همچنین در این مدت ۶۰ طرح عمرانی با ۸۷۳ میلیارد ریال اعتبار در روستاهای دارای دهیاری از جمله تلچگاه، بیدک علیا، تلخاب سفلی، سعادت آباد، برغون، شاه بهرام و سرآببیز انجام شده است.
انبازپور گفت: احداث کانال، مرمت جداول، توسعه فضاهای سبز، ساخت پل، ساخت ساختمان دهیاری، راه اندازی اورژانس جاده‌ای، بازگشایی راه‌های روستایی سخت گذر، بهسازی و اصلاح برق، ساخت خانه بهداشت، خرید ماشین حمل زباله، ساخت منبع آب شرب روستایی، اجرای زمین چمن مصنوعی و ساماندهی گلزار شهدا از مهمترین اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید در روستاهای بخش مرکزی است.

گازرسانی

بخشدار بوستان گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون ۴۲ روستای این بخش از نعمت گاز طبیعی خانگی بهره مند شده اند.مجید محمدی فرد اظهار داشت: تا پیش از سال ۱۳۹۲ تنها ۱۰ روستای بخش بوستان از نعمت گاز بهره مند شده بود.وی بیان کرد: هم اکنون تنها چهار روستای زیر ۲۰ نفر جمعیت این بخش به شبکه گاز متصل نشده اند که برای گازرسانی به این روستاها برنامه ریزی شده است.محمدی ابراز داشت: احداث مجتمع های بزرگ آبرسانی به روستاهای بخش بوستان از دیگر خدمات دولت تدبیر و امید بوده است که باعث شده تا افزون بر ۹۵درصد روستاهای این بخش از آب آشامیدنی سالم بهرمند شوند.

افزایش امکانات ورزشی

بخشدار بوستان با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت های ورزشی از دیگر دستاوردهای دولت های یازدهم و دوازدهم دراین بخش است تصریح کرد: در حالی که تا قبل از سال ۱۳۹۲هیچگونه فضای ورزشی در روستاهای بخش بوستان وجود نداشت در دولت تدبیر و امید هفت زمین چمن ورزشی در روستاهای بخش بوستان شامل روستاهای برمامیون،خان احمد گستاسب، حاج قلندر، کته، شوش علیا، بهرعنا و شهر بوستان احداث شده است.

وی تاکیدکرد:هم اکنون عملیات احداث ۲ زمین چمن ورزشی در روستاهای چم بلبل و چاه تلخ شروع شده و ۲ باب سالن ورزشی چند منظوره نیز در شهر بوستان و شهرک پاقلات در دست ساخت است.

بخشدار بوستان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه بهسازی روستاها در این بخش افزود: تا قبل از دولت تدبیر و امید تعداد طرح های هادی اجرا شده در روستاهای بخش بوستان کمتر از ۱۰ روستا بود اما هم اکنون در بیش از ۸۰درصد روستاهای این بخش طرح هادی اجرا شده است.

محمدی تصریح کرد: در ۲ ساله گذشته بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع عملیات زیرسازی،بهسازی و آسفالت در ۳۰ روستای بخش بوستان صورت گرفته است.

وی گفت: اجرای طرح های بزرگ آبرسانی به اراضی کشاورزی به ویژه آبرسانی به اراضی چاه تلخ و چالموره، طرح آبرسانی ۴۰۰هکتاری غورک پشتکوه، طرح آبرسانی به دشت خان احمد و آبرسانی به دشت بزرگ باشت از دیگر اقدامات مهم صورت گرفته برای توسعه زیرساخت های کشاورزی و ایجاد اشتغال در جوامع روستایی در سطح بخش بوستان بوده که باعث شده تا مردم به ماندن در روستاها ترغیب شوند.

توسعه متوازن اولویت دولت

فرماندار باشت گفت: تلاش برای توسعه متوازن زیرساخت های حوزه های مختلف از دستاوردهای دولت تدبیر و امیددر روستاهای این شهرستان بوده است.

سید مسعود حسینی افزود: به غیر از زیرساخت های رفاهی مانند آب،برق و گاز وطرح های هادی آبرسانی به زمین های کشاورزی، اجرای چندین طرح گردشگری در روستاها و پرداخت تسهیلات از دیگر تلاش های دولت برای توسعه اقتصادی روستاهای باشت بوده است.

فرماندارباشت گفت: بنیاد برکت انقلاب دراین شهرستان از سال گذشته تاکنون ۲۲۰ طرح اشتغالزا اجرا کرده است.

سید مسعود حسینی اظهار داشت: برای اجرای این طرح ها ۶۵ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی کم بهره به متقاضیان پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: این مقدار تسهیلات در ۱۳ روستای دارای دهیاری پرداخت شده است.سهیلات اشتغالزایی تنها به افراد دارای شرایط پرداخت می شود.

حسینی تاکید کرد:افرادبیکاری یا با درآمد کمتر از یک میلیون تومان که دارای مکان لازم برای انجام طرح های پیشنهادی باشند و ۱۸تا ۵۵ سال سن دارند واجد شرایط پرداخت تسهیلات اشتغالزایی بنیاد برکت هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟