850 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی اصفهان پرداخت شد


850 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی اصفهان پرداخت شد

اصفهان- ایرنا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: سال گذشته از مجموع سه هزار میلیارد تومان تسهیلات درخواستی استان حدود 850 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی این استان پرداخت شد.

ایرج موفق روز یکشنبه در یکصد و سی امین جلسه علنی شورای شهر اصفهان با بیان اینکه اصفهان رتبه اول کشور در جذب تسهیلات تبصره ۱۸ و رونق تولید را کسب کرد، افزود: اصفهان به لحاظ تعداد واحدهای صنعتی رتبه دوم کشور، به لحاظ اشتغال صنعتی رتبه سوم کشور و به لحاظ تعداد معادن فعال با ۸۶۰ معدن فعال رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به استقرار حدود ۱۲ درصد صنعت کشور در اصفهان، بیان کرد: اصفهان قطب صنایع فولاد کشور است به گونه‌ای که حدود ۶۰ درصد از فولاد کشور را تولید می کند، همچنین قطب نساجی کشور با بیش از ۲ هزار و ۴۵۰ واحد نساجی و قطب سنگ‌های ساختمانی، تزئینی و نمای کشور با بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ واحد سنگبری در حال فعالیت است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان ادامه داد: خوشبختانه شرایط ما به لحاظ تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی شرایط خاص و ویژه است که می‌طلبد به صورت ویژه این اقدامات را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان حدود ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی داریم، تصریح کرد: همچنین بیش از ۷۸۲ مجوز سرمایه گذاری در شهرستان اصفهان وجود دارد، حدود ۱۵۰ طرح توسعه برای واحدهای که از قبل ایجاد شده و مجوز توسعه برای سرمایه گذاری‌های جدید وجود دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با اشاره به اینکه حدود هزار و ۶۸۶ کارخانه در شهرک‌های صنعتی داریم، اضافه کرد: حدود ۳۴۶ کارت شناسایی و حدود ۳۶۶ گواهی فعالیت صنعتی داریم.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط تحریم‌ها، فشارها و مشکلات موجود حدود ۶۵ درصد واحدها به صوت متوسط در مناطق صنعتی مشغول فعالیت هستند.

موفق با اشاره به طرح‌های در دست اجرا برای مجوزهای سرمایه‌گذاری، تصریح کرد: بیش از ۴۵۳ مجوز حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی، حدود ۱۰۰ مجوز بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت، حدود ۱۳۳ مجوز ۵۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ۱۶۰ مجوز ۶۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت و حدود ۱۰۵ مجوز بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که به زودی به بهره برداری می‌رسند.

وی اضافه کرد: هفته گذشته پروژه مهم کشوری در زمینه تولید گلوکز، نشاسته، گلوتن و روغن‌های تصفیه شده ذرت با بیش از ۵۴۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و ۹۵ هزار تن ظرفیت توسط رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان خاطرنشان کرد: قرار است بخشی از تسهیلات رونق تولید که در مرکز متمرکز است در اختیار استان قرار گیرد از این رو در کل استان اصفهان بیش از چهار هزار و ۵۸۰ طرح در دست اجرا وجود دارد که نشان می‌دهد شرایط برای سرمایه گذاری در استان مطلوب بوده است.

وی با بیان اینکه بیش از هزار و ۶۰۰ مجوز سرمایه گذاری جواز تاسیس بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اظهارکرد: اگر بتوانیم تسهیلات رونق تولید و تبصره ۱۸ را به این واحدها اختصاص دهیم پیش بینی شده که در سال جاری ۵۰ درصد آن‌ها یعنی ۸۰۰ طرح جدید در استان به بهره برداری می‌رسد.

موفق با بیان اینکه ایجاد پروژه جدید منجر به اشتغال جدید و بیشتر می‌شود، گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت ۲ وظیفه حفظ و رسیدگی به وضعیت موجود با توجه به شرایط موجود را برعهده دارد.

به گفته وی حدود ۹ هزار واحد صنعتی دارای مجوز در استان اصفهان وجود دارد.

تولید الیاف و نخ مصنوعی اولویت سرمایه‌گذاری برای تکمیل زنجیره تولید است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان افزود: در بخش تجارت در استان اصفهان حدود ۵۵۰ اتحادیه و بیش از ۲۰۰ هزار واحد صنفی وجود دارد که از این تعداد در شهر اصفهان حدود ۸۴ اتحادیه و بیش از ۸۵ هزار واحد صنفی در شهر اصفهان مشغول فعالیت هستند.

وی، پروژه‌های تولید الیاف، پوشاک و نخ پنبه‌ای، نخ الیاف مصنوعی، آبگرمکن خورشیدی، رزین پلی استر غیر اشباع و انواع منسوجات بی بافت، تولید انواع لاستیک خودرو، پمپ آب خودرو و تولید پارچه چادر مشکی را از اولویت‌های سرمایه گذاری برای تکمیل زنجیره تولید ذکر کرد.

موفق اظهارکرد: حدود ۱۲۶ میز توسعه صادرات برای هر کالا در کشور وجود دارد که تعداد این میزها در اصفهان ۱۰ میز از جمله طلا، نساجی، سنگ‌های قیمتی در اصفهان است.

وی، یکی از ظرفیت‌های مهم ما در استان و شهر اصفهان فرش دستباف دانست و افزود: حدود ۲۷۰ هزار بافنده در استان وجود دارد، هرچند که صادرات فرش دستباف به دلیل محدودیت تردد کالا دچار مشکل شد اما باید نگاه ویژه به آن شود و از شورا می‌خواهیم مکانی را برای احداث موزه فرش دستباف اصفهان اختصاص دهند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان، فرش دستباف را اولویت راهبردی کشور خواند و گفت: امیدواریم با مساعدت شورای شهر بتوانیم موزه فرش دستباف و نصب نمادین فرش دستباف در میدان امام خمینی(ره) و تبلیغات محلی در خصوص فرش دستباف و بودجه فرهنگی درخصوص چاپ کتب و نشریه فرش دستباف را داشته باشیم تا این هنر صنعت بیش از گذشته بدرخشد.

نادری معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: از شورا و شهرداری اصفهان می‌خواهیم تا تشکل‌هایی در خصوص فرش دستباف در حاشیه شهر ایجاد شود و کارگاه‌های قالیبافی به منظور ایجاد اشتغال و توانمند سازی خانواده‌های نیازمند ایجاد شود.

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره برداری با سرمایه گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی صنعتی ترین استان کشور بشمار می‌آید.

سهم اصفهان در صنعت کشور را ۱۱ درصد، سرمایه گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی هشت درصد و رتبه اصفهان در طرح‌های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن اول و از نظر ذخایر معدنی دوم است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...