دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا


دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا

دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، در نوزدهم ژوئن ۲۰۱۹، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در فلوریدا، آغاز فعالیت ستاد انتخاباتی خود برای ۲۰۲۰ را اعلام کرد.
او در سخنرانی خود به این مناسبت گفت، چهار سال پیش در چنین زمانی، من مبارزات انتخاباتی خود برای ریاست جمهوری را آغاز کردم. او پیروزی خود در انتخابات ۲۰۱۶ را یک لحظه تعیین کننده در تاریخ آمریکا نامید.
ترامپ از زمان پیروزی در انتخابات ۲۰۱۶، جنجال‌های بسیار زیادی در دو سطح داخلی و خارجی به پا کرده است و اخبار وی همیشه در صدر رسانه‌های خبری بوده است. در این برنامه از مجموعه شخصیت‌های خبری، این چهره جنجالی بررسی می‌شود.
­­­

دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا

دونالد ترامپ (Donald John Trump)، چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا

متولد: ۱۴ ژوئن ۱۹۴۶ در محله کوئینز نیویورک

والدین: پدرش فردریک کریست ترامپ در خرید و فروش املاک فعالیت داشت. مادرش ماری آنه مک لود، یک زن خانه دار اسکاتلندی الاصل بود.

همسران: تاکنون سه بار ازدواج کرده است؛ ایوانا زلنیکوا از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۲؛ مارلا ماپلس از ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۹؛ ملانی نائوس از ۲۰۰۵ تاکنون.

تعداد فرزندان: پنج فرزند: دونالد جونیور، ایوانکا، اریک، تیفانی، بارون و ۹ نوه.

تحصیلات: مدرسه نظامی، مدرسه اقتصاد، کارشناسی اقتصاد

علایق: ترامپ در نوجوانی به فوتبال، اسکواش و تنیس علاقه داشت و از ۲۲ سالگی به بازی گلف علاقمند شد.

مذهب: ترامپ از نظر مذهبی، وابسته به فرقه پرسبیترینسیم از شاخه‌های پروتستان است. او می‌گوید، هرگز از خدا طلب بخشش نکرده است.

ارزش خالص دارایی: سه میلیارد و صد میلیون دلار تا مارس ۲۰۱۹

منبع درآمد‌های ترامپ: شرکت املاک و مستغلات، هتلداری، زمین گلف، دانشگاه و بنیاد ترامپ


تبار خانوادگی
دونالد ترامپ در چهاردهم ژوئن ۱۹۴۶ در بیمارستان جامائیکا واقع در محله کوئینز شهر نیویورک به دنیا آمد. پدرش فردریک کریست ترامپ در خرید و فروش املاک فعالیت داشت. مادرش ماری آنه مک لود (Mary Anne MacLeod)، یک زن خانه دار اسکاتلندی الاصل بود.
اجداد ترامپ از طرف پدر اصالتا از روستای کالستاد در شهر پالاتینا در ایالت باویر آلمان و از طرف مادر به ار شهر اوتر هبریدس در اسکاتلند می‌رسیدند و والدین او همگی در اروپا به دنیا آمده بودند. پدربزرگش در سن شانزده سالگی در سال ۱۸۸۵ به آمریکا مهاجرت و در سال ۱۸۹۲ موفق به دریافت شهروندی آمریکا شد. او در سال ۱۹۰۵ به آلمان رفت و با الیزابت کریست ازدوج و در سال ۱۹۰۵ در نیویورک اقامت گزیدند.
پدربزرگ ترامپ در سال ۱۹۱۸ در نتیجه ابتلا به بیماری آنفلوآنزا درگذشت. فرد پدر ترامپ در سال ۱۹۰۸ به دنیا آمد و بعد از مرگ پدرش در حالی که پانزده سال داشت، با مادرش به خرید و فروش ملک روی آورد. شرکت آن‌ها به عنوان «الیزابت ترامپ و پسر» که برخی آن را پایه امپراتوری ترامپ می‌دانند در سال ۱۹۲۳ تاسیس شد و به زودی در زمینه خرید و فروش ملک شهرت بسیاری در نیویورک به دست آورد. در جریان جنگ جهانی دوم، وقتی گرایش‌های ضد آلمانی در سراسر جهان از جمله آمریکا شدت یافت، فرد اصل آلمانی خود را انکار و ادعا می‌کرد که سوئدی است.
دونالد ترامپ در کتاب خود با عنوان هنر معامله این ادعا را تکرار کرد و رسانه‌ها از جمله سی ان ان بعد‌ها در زمان انتخابات ۲۰۱۶، او را به انکار اصل آلمانی خود متهم کردند.
ماری آنه، مادر ترامپ که در لوئیس اسکاتلند به دنیا آمده بود، در سال ۱۹۳۰، وقتی ۱۸ ساله بود، به نیویورک مهاجرت و در آنجا مدتی به عنوان خدمتکار منزل مشغول به کار بود. فرد و ماری در سال ۱۹۳۶ با یکدیگر ازدواج کردند. ماریانه ترامپ، اولین خواهر دونالد که تا فوریه ۲۰۱۹ دادستان دادگاه تجدید نظر فدرال بود، در سال ۱۹۳۷ به دنیا آمد. برادر اول ترامپ با نام فرد جونیور و خواهرش الیزابت نیز از وی بزرگتر بودند. برادر کوچکتر او روبرت نام دارد.
تحصیلات
ترامپ در سیزده سالگی وارد مدرسه نظامی نیویورک شد و بعد از دو سال به مدرسه اقتصاد وابسته به دانشگاه پنسیلوانیا رفت. او در سال ۱۹۶۸ موفق به اخذ درجه کارشناسی اقتصاد شد. به نوشته بوستون گلاب، استادانش او را فردی پرهیاهو و غیرقابل پیش بینی توصیف کرده اند.
ترامپ در نوجوانی به فوتبال، اسکواش و تنیس علاقه داشت و از ۲۲ سالگی به بازی گلف علاقه مند شد. وقتی نوجوان بود، چهار عمل جراحی به دلیل وجود زائده استخوانی در پایش انجام داد. در ژوئیه ۲۰۱۵ او به خبرنگاران گفت، نمی‌داند که کدام پایش مشکل داشته است. ستاد انتخابات ترامپ بعد‌ها تاکید کرد که هر دو پای ترامپ، دارای این مشکل استخوانی است.

تصویر ترامپ با یونیفرم مدرسه نظامی نیویورک در سال ۱۹۶۴
دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا
همسران ترامپ
ترامپ از سه ازدواج خود، پنج فرزند و ۹ نوه دارد. او در سال ۱۹۷۷ با یک مدل اهل چک با نام ایوانا زلنیکوا در کلیسای ماربل در منهتن ازدواج کرد. دونالد جونیوز، ایوانکا و اریک حاصل این ازدواج است. ایوانا که یک مهاجر بود، در سال ۱۹۸۸ توانست شهروندی آمریکا را به دست آورد. این زوج در سال ۱۹۹۲ طلاق گرفتند و ترامپ مدت کوتاهی بعد از آن با مارلا ماپلس، یک هنرپیشه و شخصیت تلویزیونی آمریکایی نامزد کرد و در اکتبر ۱۹۹۳ تیفانی، دختر دوم ترامپ و مارلا به دنیا آمد. دو ماه بعد از به دنیا آمدن تیفانی در دسامبر ۱۹۹۳، مارلا و ترامپ به صورت رسمی در هتل پلازا ازدواج کردند. آن‌ها در سال ۱۹۹۹ از یکدیگر جدا شدند و تیفانی با مادرش بزرگ شد.
در ۱۹۹۸، ترامپ با یک مدل اسلوونی با نام ملانی نائوس (Melania Knauss) متولد ۱۹۷۰ ملاقات کرد و آن دو در سال ۲۰۰۵ در کلیسایی در فلوریدا ازدواج کردند. او در سال ۲۰۰۶، توانست شهروندی آمریکا را به دست آورد. بارون، حاصل این ازدواج است.
مذهب ترامپ
ترامپ از نظر مذهبی پرسبیترینسیم است که مسیحیت مشایخی نیز نامیده می‌شود و شاخه‌ای از مسیحیت کالونی در میان شاخه‌های متعدد پروتستانیسم است و ریشه اش به انگلیس برمی گردد. نسل پدری ترامپ از فرقه لوتری‌ها، یکی دیگر از شاخه‌های پروتستان بودند، اما خانواده مادریش پریسبیترین بودند و به همین دلیل، غسل تعمید ترامپ در یک کلیسای پریسبیترین انجام شد.
در ماه اوت ۲۰۱۵، ترامپ در مصاحبه با خبرنگاران گفت، من به خدا اعتقاد دارم، اما هرگز از او طلب بخشش نکرده ام. او کتاب خود با عنوان «هنر معامله» را دومین کتاب در خور توجه بعد از انجیل می‌داند و در عین حال معتقد است، هیچ کتابی به پای انجیل نمی‌رسد.
سلامت جسمی و روانی ترامپ
از همان روز‌های اول آغاز مبارات انتخاباتی ریاست جمهوری ترامپ، مسئله سلامتی جسمی و روانی او به موضوعی جنجالی برای محافل سیاسی و رسانه‌ای تبدیل شد. او با هفتاد سال سن در آغاز دوره ریاست جمهوری خود، پیرترین فرد در تاریخ آمریکا در این سمت بود.
او ادعا می‌کند، مشروبات الکلی نمی‌نوشد و از سگ‌ها بیزار است. ضمن اینکه لب به سیگار و مواد مخدر از جمله ماریجوانا نزده است. از خوردن چای و قهوه اجتناب می‌کند و آبمیوه را ترجیح می‌دهد. با وجود این، پرونده پزشکی وی پر از ابهام است. در ژانویه ۲۰۱۸، رونی جکسون، پزشک کاخ سفید اعلام کرد که فشار خون ترامپ بالاست و کلسترول خونش از حد طبیعی بیشتر است. وزن ۱۱۰ کیلوگرمی ترامپ، نیز از دیگر مواردی است که پزشکان کاخ سفید را نگران سلامت فیزیکی او کرده است. همچنین او در معرض تهدید جدی سکته به دلیل بسته شدن شریان‌های قلبی است.
درباره سلامت روانی ترامپ نیز تردید‌های بسیار زیادی وجود دارد. در ماه آوریل ۲۰۱۹، حدود بیست و پنج هزار متخصص روانپزشکی در سراسر آمریکا با انتشار نامه ای، ترامپ را مبتلا به اختلال شخصیتی خودشیفتگی (نارسیسم) دانستند و ادامه حضور او در منصب ریاست جمهوری را فاجعه‌ای برای آینده این کشور توصیف کردند. آن‌ها گفتند این بیماری روانی او بر کل جمعیت آمریکا به ویژه بر روی جوانان اثر منفی خواهد گذاشت.
دارایی‌های ترامپ
در سال ۱۹۸۲ در نشریه فوربس، ترامپ با ۲۰۰ میلیون دلار دارایی خالص در فهرست افراد ثروتمند جهان قرار گرفت. ورشکستگی ترامپ باعث شد که او از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ دیگر در این فهرست نباشد. او در سال ۱۹۹۳ به قدری بی پول شده بود که مجبور شد از برادرش مبلغی قرض بگیرد. ترامپ، در سال ۲۰۱۹ با سه میلیارد و صد میلیون دلار دارایی خالص در فهرست ثروتمندان نشریه فوربس قرار گرفت. او در فهرست ثروتمندان جهان در رتبه ۷۱۵ و در ایالات متحده آمریکا در جایگاه ۲۵۹ قرار دارد و اولین رئیس جمهور میلیاردر آمریکا محسوب می‌شود. او همچنین، ثروتمندترین سیاستمدار تاریخ آمریکا محسوب می‌شود. به نوشته فوربس، دارایی ترامپ از سال ۲۰۱۵ تا پایان سال ۲۰۱۸ حدود ۳۱ درصد کم شد و او ۱۳۹ رتبه در میان ثروتمندان جهان تنزل پیدا کرد. به نوشته فوربس، کمیسیون انتخابات فدرال در زمان ثبت نام دونالد ترامپ در انتخابات، دارایی خالص او را ده میلیارد دلار ارزیابی کرده بود.
مشاغل ترامپ
مدیر شرکت املاک و مستغلات: ترامپ از سال ۱۹۶۸، شغل پدرش را انتخاب کرد و در همین شغل در سال ۱۹۶۹ متهم به تبعیض نژادی شد. در سال ۱۹۷۹، وقتی پدرش رئیس شرکت شد، او نام شرکت املاکی را به سازمان ترامپ تغییر داد. او و پدرش در سال ۱۹۷۳ به دلیل امتناع از فروختن املاک به سیاهپوستان و آفریقایی تبار‌ها به تبعیض نژادی سیستماتیک متهم شدند.
هتلداری: او در سال ۱۹۷۸ با خرید پنجاه درصد از سهام هتل کومودور در مجاورت پایانه مسافربری مرکزی، خرید و فروش هتل‌های بزرگ را نیز در دستور کار خود قرار داد. هتل کومودور در سال ۱۹۸۰ با نام هتل بزرگ "هیات" «Grand Hyatt New York»، بازگشایی شد. در همان سال، ترامپ مجوز ساخت برج معروف خود با نام برج ترامپ را با ۵۸ طبقه و ۲۰۲ متر طول در مرکز شهر منهتن را دریافت کرد. او برای ساخت این برج، از ده‌ها مهاجر غیرقانونی عمدتا لهستانی استفاده کرد.
دیگر مشاغل و منابع درآمدی ترامپ
- ویلای مار- آ- لاگو در ساحل نخل در فلوریدا: ترامپ در این مکان، باشگاهی تاسیس کرده است که هزینه عضویت آن از سال ۲۰۱۷ برای هر نفر ۲۰۰ هزار دلار است.
- قمارخانه‌های شهر آتلانتیک در نیوجرسی: او در این شهر هتل‌ها و کازینو‌های متعددی دارد که و آن‌ها را با شرکتی به نام هالیدی (تعطیلات) اداره می‌کند. قلعه ترامپ، یکی از هتل‌های هفت ستاره ترامپ در این شهر قرار دارد.
- درآمد زمین‌های گلف: سازمان ترامپ، در حال حاضر، هجده زمین گلف در آمریکا و خارج از این کشور دارد. درآمد این زمین‌های گلف در آمریکا براساس فرم اظهارنامه دارایی کمیسیون فدرال انتخابات در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۳۸۲ میلیون دلار بوده است.
- دانشگاه ترامپ: این مرکز، بین سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰ برای کارآزمون فروش املاک، دوره‌هایی برگزار می‌کرد و هزینه هر دوره بین ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ دوره بوده است. در سال ۲۰۰۵، مقامات نیویورک اعلام کردند که ترامپ باید از به کاربردن کلمه دانشگاه برای این موسسه آموزشی خودداری کند؛ چرا که انحراف افکار عمومی و نقض قوانین ایالتی محسوب می‌شود. این مرکز از سال ۲۰۱۰ به موسسه کارآفرینی ترامپ تغییر نام داد.
- بنیاد ترامپ که در سال ۱۹۸۸ تاسیس شد و اعانه افراد را جمع‌آوری می‌کند. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۹، این بنیاد از چهل گروه، ۹۲۶ هزار و ۷۵۰ دلار جمع کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر