13 هزار واحد تولیدی خراسان رضوی تسهیلات می‌گیرند


13 هزار واحد تولیدی خراسان رضوی تسهیلات می‌گیرند

مشهد- ایرنا- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: 13 هزار و 799 کارفرمای واحدهای تولیدی و کسب کار در این استان که از شیوع ویروس کرونا خسارت دیده‌اند، برای دریافت تسهیلات جبرانی به بانک‌های عامل معرفی شدند.

محمد سنجری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ملاک میزان تسهیلات پرداختی به این بنگاه‌های آسیب دیده را شمار شاغلان آنها ذکر و بیان کرد: بر این اساس هر واحد تولیدی و کسب و کار به ازای هر یک کارگر شاغل در آن واحد از ۱۲۰ میلیون تا ۱۶۰ میلیون ریال تسهیلات دریافت می‌کند.

وی افزود: واحدهایی همانند هتل‌ها که با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا موظف به تعطیلی شدند نیز به ازای هر نفر شاغل ۱۶۰ میلیون ریال و دیگر واحدهایی که الزامی برای تعطیلی نداشتند اما تعطیل شدند به ازای هر نفر شاغل ۱۲۰ میلیون ریال تسهیلات می‌گیرند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: تسهیلات کرونا به بنگاهها و کسب و کارهای خسارت‌دیده از بحران ناشی از شیوع این ویروس، در قالب اقساط دو ساله با سه ماه تنفس در اختیار آنها قرار گرفته است.

وی به احصای ۱۴ رسته شغلی زیان‌ دیده از بحران کرونا اشاره و بیان کرد: مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده و اغذیه فروشی‌ها، مراکز گردشگری، بنگاههای حمل و نقل عمومی و مسافر، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، واحدهای تولید و توزیع پوشاک، کیف و کفش، تولید و توزیع آجیل و خشکبار، قنادیها، فروش بستنی و آبمیوه، باشگاههای ورزشی و تفریحی، آموزشگاه‌های هنری، واحدهای توزیع و فروش صنایع دستی، موسسات خصوصی دارای پروانه از وزارت بهداشت، واحدهای پرورش مرغ گوشتی، تولید محصولات گلخانه‌ای، گل و گیاه و ماهیان زینتی در این چارچوب شناسایی شده‌اند.

استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی هزار و ۱۰۰ تشکل کارگری و یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارگر شاغل در ۱۷۷ هزار واحد صنعتی و تولیدی دارد.

بر اساس اعلام اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ۲۸ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال تسهیلات برای پرداخت به ۶۷ هزار و ۳۹۶ بنگاه اقتصادی زیان‌دیده از شیوع کرونا در این استان اختصاص یافته است. این تعداد بنگاه اقتصادی زیان‌دیده ۱۸۳ هزار و ۴۱۹ نفر شاغل دارند.

"سامانه کارا" با هدف تامین سرمایه از طریق سرمایه‌گذاران و دولت برای ارائه به کارآفرینان، شرکتهای اقتصادی و کسب‌ و کارهای تولیدی گوناگون، با تسهیل روند سرمایه‌پذیری آنها توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاسیس شده است.

"سامانه کارا" که برای تشویق عموم مردم به کارآفرینی طراحی و راه‌اندازی شده است، به همه متقاضیان این امکان را می‌دهد تا ایده خود را عرضه و اقدام به ساخت یک کسب و کار نوپا کنند.

نخستین شرط برخورداری از خدمات سامانه کارا که در دو بخش "اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی" تعریف شده، ارائه یک طرح اقتصادی مشخص، باکیفیت و قابل اجراست.

یکی از بزرگترین مزیتها و کارکردهای مثبت سامانه کارا "صرفه‌جویی در وقت" افراد صاحب ایده و نیازمند سرمایه است زیرا آنها را کم‌وبیش از صرف روزها وقت در ادارات و سازمانها بی‌نیاز کرده است. دیگر ویژگی این سامانه مشخص نمودن رسته‌های اولویت‌دار است که فهرست کامل آن در "سامانه کارا" اعلام شده است.

۲۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای اشتغالزایی فراگیر و روستایی در چارچوب سامانه کارا در نظر گرفته شده که ۱۲۰ هزار میلیارد ریال آن مختص ایجاد اشتغال در روستا است که بر اساس "شیوه‌نامه یارانه تسهیلات" روند درخواست و ارائه آن مشخص شده است.

اواخر اریبهشت ماه امسال در پی بروز تبعات اقتصادی شیوع کرونا، سامانه کارا در کنار دو بخش "اشتغال روستایی و اشتغال فراگیر" بخش جدیدی را به نام "تسهیلات دوره کرونا" تعریف کرد که در مرحله نخست فعالیت، بر اساس داده‌هایی که در اختیار معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد به کارفرمایان مشمول پیامک ارسال شد تا صورت تایید، متقاضیان و کارفرمایان ثبت‌نام خود را در سامانه کارا آغاز کنند و سپس اطلاعات آنها به بانک عامل ارسال شده و تسهیلات را دریافت نمایند.

همه کارفرمایانی که از بحران شیوع ویروس کرونا آسیب‌دیده‌اند، کسب‌ و کارشان تعطیل شده یا کاهش فعالیت داشته‌اند با هدف حفظ بنگاهها و نیروهای شاغل در آنها، مشمول دریافت این تسهیلات هستند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چندی پیش اعلام کرد: ۱۱ رسته کسب ‌و کار و صنوف خدماتی و در مجموع افزون بر یک‌ میلیون بنگاه در کشور مشمول دریافت تسهیلات کرونا شناخته شده‌اند.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۲۵۵ هزار و ۱۱۷ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و این بیماری تاکنون جان ۱۲ هزار و ۶۳۵ تن را در کشور گرفته است.
همچنین تاکنون ۲۱۷ هزار و ۶۶۶ نفر از مبتلایان به کرونا در ایران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر