همراهی مردم؛ شاه بیت مقابله با کرونا


همراهی مردم؛ شاه بیت مقابله با کرونا

ارومیه- ایرنا- بی‌توجهی مردم، استفاده‌نکردن از ماسک، رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی و حضور مستمر در تجمع‌ها و مراکز پرتردد، عامل اصلی آمار روزافزون ابتلا به کرونا در ایران و آذربایجان‌غربی است و شاه‌بیت مقابله با شیوع بیشتر نیز، نظارت مسوولان بر کنترل تجمع و استفاده مستمر از ماسک به شمار می‌رود.

بیماری کرونا که از اوایل اسفند سال گذشته در کشور شیوع یافت و در سه ماه ابتدایی، با تلاش مسوولان و همراهی مردم، روند نزولی به خود گرفت، در حدود ۶ هفته اخیر در ایران و آذربایجان غربی روند صعودی یافت.

با نامناسب تر شدن اوضاع بیماری در آذربایجان غربی، مردم نیز دوباره به استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی روی آورده اند ولی این روند باید همچنان بیشتر شده و تا مهار بیماری ادامه یابد.

البته برخی از شهروندان، هنوز با گذشت هفته ها از شیوع دوباره بیماری کرونا، هنوز از ماسک استفاده نمی کنند و در اجتماع نیز حضور پیدا می‌کنند که این امر می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

این در حالی است که همه صاحب‌نظران، از سازمان بهداشت جهانی گرفته تا پزشکان متخصص بر استفاده از ماسک و دوری از اجتماع تاکید دارند و آمارهای قابل توجهی از احتمال ابتلای صدها نفری از یک فرد آلوده ارائه می دهند.

استاندار آذربایجان‌غربی در این خصوص در جلسه شنبه شب ستاد استانی مبارزه با بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی گفت: مسوولان استانی و شهرستانی باید نسبت به مراکز پرتجمع نظارت لازم را داشته و کاهش و کنترل این تجمع‌ها در اولویت آنان باشد.

محمدمهدی شهریاری اظهار داشت: باید در این راستا محدودیت‌ها با جدیت در سطح جامعه اعمال شود و بازدید میدانی از سطح شهر صورت گیرد.

وی بیان کرد: باید طرح‌هایی اجرا شود که مراجعه مردم به ادارات کاهش یابد تا زمینه کنترل بهتر بیماری فراهم شود.

استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: نیروی انتظامی و مسوولان نظارتی باید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه نظارت دقیق داشته باشند و اگر کسی این موارد را رعایت نکرد، اخطارهای لازم به فرد داده شود تا بیماری به درستی مدیریت شود.

شهریاری اضافه کرد: محدودیت‌های ابلاغی برای کاهش ابتلا به کروناست و فرمانداران موظف هستند با راه‌اندازی تیم‌های ویژه بازرسی و گشت زنی در سطح شهر و روستاها با افراد و صنوفی که محدودیت‌ها را اجرا نمی‌کنند، برخورد کنند.

وی گفت: الزامات استفاده از ماسک نیز باید رعایت شود و کنترل‌ها نسبت به رعایت موارد بهداشتی شدیدتر شود زیرا اگر محدودیت‌ها به درستی اجرا نشود، زنجیره انتقال بیماری کرونا قطع نمی‌شود و آمار ابتلا هر روز بیشتر خواهد شد.

وی با تاکید براینکه تجمع‌ها باید محدود شود، ادامه داد: باید به این امر توجه ویژه شود که ٧٩ درصد فوت‌شدگان کرونا بالای ۶٠ سال سن دارند و باید برنامه‌ریزی لازم برای کنترل این امر صورت گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی هم در این خصوص گفت: مدیریت این استان در امر کنترل و مدیریت بیماری کرونا مورد تقدیر بوده و یک همدلی و همکاری بین بخشی خوبی برای کنترل این بیماری در استان وجود دارد.

جواد آقازاده ادامه داد: وضعیت آذربایجان‌غربی ثابت شده و میزان ترخیصی و بستری شدن بیماران در یک حد ثابتی است.

وی بیان کرد: اگر همکاری مردم در جامعه نبود، شاید میزان فوت شدگان بیشتر از این بود و با این همکاری بیماری به درستی مدیریت شده و نظارت بر اجرای محدودیت‌ها همچنان مهم است.

وی تاکید کرد: هر اجتماعی به هر شکلی مشکل آفرین است و باید کنترل و مدیریت شود تا بیماری کرونا گسترش پیدا نکند.

فرماندار ارومیه هم گقت: ٢٣ اکیپ فعال سه نفره با ٧٠ نیروی بازرسی بر فعالیت‌های بازار و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهرستان نظارت دارند.

علیرضا ملامحمدی‌زاده اظهار داشت: طی یک هفته گذشته ٣٠۵ واحد صنفی متخلف که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کردند، به مدت یک هفته پلمب شدند.

وی بیان کرد: همچنین تاکنون ۴٨٢ قلیان سرا در این شهرستان پلمب شده است.

فرماندار ارومیه با اشاره به فعالیت سفیران سلامت در شهرستان ارومیه اظهار داشت: ۴٠ اکیپ سه نفره نیز در قالب سفیران سلامت در ادارات و محلات شهرستان ارومیه فعالیت دارند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ترویج می‌کنند.

ملامحمدی‌زاده از شهروندان خواست تا در صورت اطلاع از برگزاری عروسی در باغ‌ها با شماره ۳۱۳۳ تماس بگیرند.

طبق آمار وزارت بهداشت، آذربایجان غربی به طور موقت از جمع استان های با وضعیت قرمز و هشدار خارج شده ولی ادامه این روند به همراهی مردم و کنترل بیشتر جامعه در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی بستگی دارد و می توان با عزم همگانی، زمینه تبدیل وضعیت استان به زرد، سفید و در نهایت سبز را فراهم کرد.

امری که البته نظارت روزافزون مسوولان را نیز می طلبد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تظاهرات شهرک‌نشینان به محل اقامت «بی‌بی» رسید