حفتر برای بازگشایی بنادر و میادین نفتی لیبی شرط گذاشت


حفتر برای بازگشایی بنادر و میادین نفتی لیبی شرط گذاشت

تهران- ایرنا- «احمد المسماری» سخنگوی نیروهای ژنرال خلیفه حفتر موسوم به ارتش ملی لیبی شنبه شب برای بازگشایی بنادر و میادین نفتی این کشور شروطی را اعلام کرد.

به گزارش اسکای نیوز، المسماری گفت: بایستی یک ساز وکار شفاف با اخذ ضمانت‌های بین المللی برای تضمین این مساله که درآمدهای نفتی به جیب شبه‌نظامیان تروریست و مزدور نمی‌رود، ایجاد شود.

وی همچنین خواستار بازگشایی یک حساب ویژه در یکی از کشورها شد تا درآمدهای نفتی، با یک ساز وکار شفاف مبتنی بر توزیع عادلانه، در میان همه مردم لیبی و در همه استان‌ها هزینه شود.

سخنگوی ارتش حفتر همچنین بر لزوم بازنگری در حساب‌های بانک مرکزی لیبی اشاره کرد و گفت: بایستی مشخص شود که درآمدهای نفتی در طول سال‌های گذشته کجا هزینه می‌شده است تا با کسانی که باعث هدر رفتن درآمدهای نفتی شدند، برخورد شود.

المسماری تأکید کرد که بدون تحقق این خواسته و اجرای آن‌ها، امکان بازگشایی بنادر و میادین نفتی وجود ندارد و این مسأله را شرکای بین‌المللی ما درک می‌کنند.

تولید نفت لیبی از ۱۸ ژانویه (۲۸ دی ماه) به دنبال آن که نیروهای وفادار به خلیفه حفتر فرمانده ارتش شرق لیبی بنادر و میادین نفتی این کشور را بستند، بشدت کاهش یافت.

لیبی تا پیش از مسدود شدن مبادی صادرات نفتی‌اش از بنادر آن و بسته شدن میادین نفتی‌اش در شرق و جنوب، روزانه یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کرد.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شد. «دولت وفاق ملی» به ریاست فایز السراج در طرابلس (غرب لیبی) مستقر است که در جهان و سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت «طبرق» در شرق لیبی که خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش این کشور کنترل امور را در آن منطقه در دست گرفته است.

امارات متحده عربی، عربستان سعودی، مصر، فرانسه و روسیه از ارتش حفتر و دولت شرق لیبی حمایت می‌کنند؛ در حالی که ترکیه، قطر، الجزایر، ایتالیا و اتحادیه اروپا حامی دولت السراج هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس