از مسئولیت طراحان در ترویج حجاب اسلامی تا معیار انتخاب پوشش
ترویج فرهنگ و اقامه عفاف و حجاب در جامعه وظیفهای عمومی است و همه باید در این زمینه دغدغهمند باشند. پس از گذشت بیش از 40 سال از پیروزی انقلاب به نظر میرسد در حوزه عفاف و حجاب باید تصمیمهای بهتری بدون افراط و تفریط گرفته شود.
حجاب امر درونی و فطری است و از زمان خلقت در وجود انسان به امانت گذاشته شده است. حجاب فقط متعلق به اسلام نیست و تقریباً تمامی ادیان و تمدنها به مسئله پوشش اهمیت بسیار میدهند. مردان و زنان ایران پیش از ورود اسلام با حجاب بودند، هرچه پیشتر آمدیم نوع حجاب شکل دیگری به خود گرفت و امروز به پوشش چادر، مانتو، روسری و... درآمده است.
چادر، امروز با وجود قیمت بسیار بالا جزو کالاهای لوکس محسوب میشود که بسیاری از بانوان که عمدتاً از قشر متوسط جامعه هستند در حسرت خرید یک چادر خوب ماندهاند. افزایش قیمت دلار، شرایط تحریم و بحران کرونا باعث شده است که قیمت چادر سیر صعودی را با سرعت طی کند. قیمت سرسامآور چادرمشکی در بازار باعث شده است تا خانوادهها برای خرید این محصول تحت فشار باشند.
ایکنا استان مرکزی، به مناسبت هفته عفاف و حجاب گفتوگویی با حجتالاسلام والمسلمین سیداحمد میرمهدی مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک، ابراهیم فتحی روانشناس و مشاور خانواده، محمدحسن آصفری منتخب مردم اراک در مجلس، زهرا حاجکاظمی، حافظ کل و دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث، مرتضی رضایی واردکننده پارچه، پروانه مختاری طراح لباس، فریبا یارمحمدی دوزنده چادر، علیرضا امیرینسب مدیر فروشگاه محیای حی و زهرا آقاجانی، دانشجوی رشته میکروبیولوژی، انجام داده است که در ادامه میخوانید:
مرتضی رضایی، واردکننده پارچه در پاسخ به سؤالات این چنین گفت:
ایکنا ـ در حوزه واردات پارچه به ویژه چادر مشکی با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
18 سال است که در حوزه واردات پارچه فعالیت دارم. واردات پارچه همچون چادر مشکی دست عدهای خاص است و به هر گونهای که تمایل داشته باشند اجازه ورود پارچه با هر نوع قیمتی را میدهند. متأسفانه افزایش قیمت دلار باعث شده است قیمت پارچه افزایش بسیار چشمگیری داشته باشد و این امر برای وارد کنندگان پارچه گران تمام میشود. در ایران تنها کارخانه شهرکرد تولید چادر مشکی دارد، اما دستگاه، رنگ و نخ این پارچه از کره وارد شده و تنها در ایران مونتاژ میشود که این کارخانه نیز به دلیل تحریمها با مشکل مواجه شده است.
شرایط کرونایی در کشور و افزایش قیمت دلار باعث شده کانتینر 40 فوتی پارچه که قبلا 50 میلیون تومان هزینه داشت امروز به مرز 280 میلیون تومان برسد. عوارض لنجها برای تردد جهت تهیه پارچه 200 میلیون تومان است و این مبلغ قطعا روی قیمت پارچه اثر بسیار دارد. اصلاح سیاستهای اتخاذ شده باعث میشود تا پارچه به ویژه چادر مشکی به قیمت مناسب در اختیار متقاضیان قرار گیرد. اگر کیش به عنوان مکان تجاری جایگزین بندرگاههای دبی شود قطعا میتوان خدمات بهتری را به عموم شهروندان ارائه داد.
ایکنا - آیا ظرفیت تولید نخ پارچه چادر مشکی و پارچههای حریر چادری که امروز مورد استفاده بانوان است در ایران وجود دارد؟
قطعا این ظرفیت در ایران وجود دارد، اما برخی از افراد که از واردات سود میبرند اجازه این کار را نمیدهند. شرکتهای دانشبنیان و حتی نساجیهای فعال در سطح کشور این توانایی را دارند تا این خدمت را انجام داده و قیمت چادر را به حداقلترین قیمت برساند. نساجی مازندران، نساجی بروجرد، شهرکرد و یا همین خمین توانایی تولید چادر را دارد به شرط آنکه مورد حمایت قرار گیرند. متأسفانه در خصوص چادر مشکی و واردات این کالا صحبتهای زیادی شده است، اما راه به جایی نمیبرد. اگر قصد همه ما خدمت به اسلام، نظام و انقلاب است باید همت کرده و مشکلات این حوزه را رفع کنیم.
قصد ندارم از بانوان چادری دفاع و از دیگر بانوان انتقاد کنم، اما بنده به عنوان یک شهروند شاهدم وضعیت حجاب در کشور مناسب نیست و برای اصلاح آن باید فکری شود، اتخاذ تصمیمها باید کارشناسی شده و مطابق اخلاق اسلامی انجام شود، هرگونه افراط و تفریطی خطرناک است و ممکن است بازدهی عکس داشته باشد.
ایکنا - نظارت اتحادیه روی قیمت پارچه چگونه است؟
نظارتها دقیق نیست، برای صدور مجوز باید شرایط و موازینی تعریف شود در صورتیکه این معیارها همچون داشتن حُسن سابقه ملاک نیست و گاه عدم دقت در صدور مجوز باعث میشود افراد با مشکلاتی مواجه شوند. اتحادیه باید ورود جدیتری در حوزه نظارت داشته باشد.
ایکنا - وزارتهای مرتبط میتوانند با تخصیص اعتبار دولتی به چادر مشکی و توزیع آن در برخی پارچه فروشیهای معتبر این کالا را به قیمت پایینتر در اختیار متقاضیان چادر قرار دهد، آیا این اقدام صورت میگیرد؟
بدون تردید انجام این کار در کاهش قیمت چادر به ویژه چادرمشکی مؤثر است. اگر افراد بالادستی فکری و برنامهای برای این مهم داشته باشند قطعا شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود. قیمت چادری که سال گذشته 50هزار تومان بوده است امسال با نرخ 350 هزار تومان عرضه میشود. با وجود شرایط فعلی و پایین آمدن قدرت خرید مردم اگر در خانوادهای مادر به همراه دو دختر خود قصد تهیه معمولیترین جنس چادری را داشته باشد در سال مبلغ سنگینی را برای خرید چادر باید کنار بگذارد، حال اگر در منزل از چادر رنگی نیز استفاده کنند که مبلغ سرسامآور میشود.
بانوان چادری علاوه بر پوشش دیگر بانوان، چادر را اضافه دارند و این امر فشار زیادی به برخی خانوادهها وارد میکند. اراک قشر کارگری است و بیشک افراد برای تهیه اقلام ضروری زندگی در مضیقه هستند و گاه متأسفانه شاهدیم بانوان چادری به دلیل افزایش بسیار قیمت چادر از خرید این محصول با ارزش اسلامی صرف نظر کرده و یا با همان چادر کهنه و آفتاب خورده که در انظار جلوه خوبی ندارد در اجتماع حاضر میشوند. ما کشوری اسلامی با پیشینهای روشن هستیم که نباید اجازه دهیم ارزشهای دینی ما کمرنگ شود.
ایکنا - آیا متقاضیان خرید چادرمشکی فروشگاه شما کاهش پیدا کرده است؟
قیمت چادرمشکی که قبل از شرایط کرونایی 60 هزار تومان بود امسال به 280 رسید و حداقل رشد 30 برابری قیمت را شاهد هستیم. قیمت چادر همچنان سیر صعودی خود را طی میکند؛ چراکه قیمت دلار رو به روز در حال افزایش است. نگاه حمایتی به شرکتها و کارخانجات داخلی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. از سوی دیگر عدم مطالبهگری مردم نیز باعث افزایش قیمتها میشود.
حداقل کاهش 90 درصدی خرید چادرمشکی را در فروشگاه خودم شاهد هستم و این کاهش تقاضا و افزایش قیمت باعث شده که چادر در فروشگاه ما عرضه نمیشود. در شرایط عادی در ماه حداقل 5 قواره چادری میفروختیم، اما در حال حاضر سه ماه یک قواره هم نمیفروشیم.
ایکنا - نمایندگان مجلس برای کاهش قیمت چادرمشکی چه برنامهای داشته باشند؟
نقش نمایندگان با قدرت نفوذی که دارند بسیار مهم است، برای کاهش قیمت چادر باید تصمیمی اخاذ شود تا این محصول با نرخ پایینتری در اختیار پارچه فروشان قرار گیرد تا بانوان راحتتر و بدون دغدغه این کالا را خریداری کنند. برای کاهش قیمتها در خصوص همه کالاها همچون چادرمشکی باید از ریشه درست کرد و نمایندگان مجلس میتوانند دولت را مجاب کنند تا در این امر جدیتر وارد شوند؛ چراکه بیان نقطه نظرات از سوی افرادی همچون صنف ما دردی از جامعه دوا نمیکند برای خروجی مطلوب نمایندگان مجلس که به عنوان امین مردم بر کرسیهای قانونگذاری تکیه زدند باید وارد عمل شوند.
سالهای قبل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چادرمشکی و نمازهایی را تهیه کرده و در اختیار خانواده روحانیون قرار میداد که پس از دورهای چادر مشکی تبدیل به چادر رنگی و پس از آن کلا حذف شد. انجام این کار به دلیل ترویج حجاب اسلامی زیبا بود، اما دو سال است که این بودجه حذف شده است. گاه بودجهها صرف برنامههای بدون خروجی می شود که برای این امر باید فکری شود.
ایکنا - علت نگاه بد تعدادی از افراد جامعه به بانوان چادری چیست؟
چادر حجاب حضرت زهرا(س) است و شکی در آن نیست و نه تنها در کشور ما بلکه در سایر کشورهای اسلامی نیز چادر حجاب برتر شناخته میشود، اما برای ترویج آن باید آموزش دید، برخورد نامناسب تعداد کمی از بانوان چادری با افراد کم حجاب نه تنها باعث ترویج حجاب نمیشود حتی ممکن است جواب عکس داشته باشد. امر به معروف و نهی از منکر از فریضههای دینی است، اما باید توسط افراد آموزش دیده انجام شود.
گاه متأسفانه برخی از بانوان که تعدادشان بسیار اندک است کیفقاپی کرده و یا در فروشگاهها دزدی میکنند، قطعا این افراد بانوان محجبه، متدین و چادری واقعی نیستند، بلکه آنان تنها از چادر به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود استفاده میکنند، اما این رفتارها دید جامعه را نسبت به بانوان محجبه و چادری خراب میکند. باید مراقب افراط و تفریطها باشیم.
پروانه مختاری، دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی پارچه و لباس هم در پاسخ به سؤالهای خبرنگار ایکنا اینگونه پاسخ میدهد؛
ایکنا - دلایل کاهش تقاضای چادرمشکی چیست؟
برای پاسخ به این سؤال باید ابعاد مختلف را در نظر گرفت. قیمت چادر به سرعت سیر صعودی را طی میکند و کسی جلوار این امر نیست، خانوادهها در تهیه اقلام ضروری زندگی با مشکل مواجه هستند و تهیه چادر فشاری مضاعف بر آنان تحمیل میکند، البته بانوانی هم هستند که به هیچ قیمتی حاضر نیستند چادر از سر بردارند و اگر نان شب نداشته باشند بازهم چادر را تهیه میکنند، اما بی شک افزایش قیمت چادر در کاهش تقاضا بیتأثیر نیست و برای جلوگیری از این مهم باید تدبیری اندیشید. از سوی دیگر غربیها در زمینه ترویج بیحجابی با قدرت کار میکنند و این امر وظیفه ما طراحان لباس را برای طراحی لباس اسلامی متناسب با افراد مختلف جامعه سختتر میکند.
ایکنا - در خصوص برگزاری فشن شوهای اسلامی در کشورها توضیح فرمایید؟
قبل از ظهور کرونا مادستی فشن شوهای اسلامی در خیلی کشورها همچون لندن، برلین برگزار میشد، در این مادستیها الگوهایی با استفاده از پوشش کامل بدن اعم از داشتن روسری، شلوار بلند، پیراهنی بلند با آستینی بلند برای بانوان مسلمان طراحی و در معرض دید قرار میگرفت که البته مورد استقبال مسلمانان همان جوامع قرار میگیرد، با اجرای این طرح قدرت حاضر شدن بانوان مسلمان در اجتماع چندین برابر شد. به نظر من این نوع پوشش میتواند کشورهای اسلامی را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
ایکنا - آیا طراحی مدهای اسلامی در کشور نیاز جامعه مخاطب را برآورده میکند و بانوان تا چه اندازه از طرحها استقبال میکنند؟
در حوزه طراحی لباس با مدهای اسلامی اقدامات خوبی صورت گرفته است و این طرحها توانسته مخاطب خود را جذب کند. برپایی جشنوارههای مد و لباس فجردر سطح ملی و استانها میتواند در معرفی مدلهای اسلامی مؤثر باشد. طراحان با توجه به قالب و معیارهایی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ میشود موظف هستند لباسها و چادرهایی را طراحی و به جشنواره ارائه دهند. در این نمایشگاهها الزام به طراحی چادر نیست، بلکه طراحی مانتوهایی تحت عنوان مانتوی اجتماع مدنظر است. در مانتوی اجتماع تنگ و بدننما نبودن، داشتن رنگهای مناسب، بلند و پوشیده بودن لحاظ میشود. در واقع مانتوی اجتماع باید اصالت و شأن بانوی مسلمان را حفظ کند.
تجربه نشان داده که استفاده از دوختهای سنتی مورد اسقبال بانوان قرار گرفته است، اگر طراحان ذوق و سلیقه بیشتری برای ورود به این حوزه داشته باشند، قطعا وضعیت حجاب رو به روز بهتر خواهد شد. توجه به نیاز مخاطب میتواند ما را به اهداف خود برساند. بهرهمندی از دوختهای محلی اصالت ایرانی بودن لباس را حفظ میکند.
ایکنا - آیا گستردگی مانتوهای فعلی در جامعه نشان از عدم موفقیت و بیذوقی برخی طراحان دارد؟
پوشش امروز دختران نشأت گرفته از فرهنگ غرب و مدهای ترکیه است و گاه بانوان که اغلب هم جوان و نوجوان هستند از روی آگاهی این پوشش را انتخاب نکردند، وقتی ما خوراک و پوشش مدنظر اسلام را با ذائقه و مطالبه نوجوان امروز همسو نکرده باشیم نمیتوانیم انتظار پوشش اسلامی داشته باشیم. طراحان به عنوان مروج حجاب اسلامی برای جذب مخاطب باید در گام اول خود مقید به رعایت حجاب اسلامی باشند.
گاه طراحان نمیدانند باید چه لباسی طراحی کرده که هم خودشان استفاده کنند و هم مورد استفاده عموم باشد، داشتن ذوق و سلیقه در طراحی باعث اشاعه فرهنگ حجاب اسلامی میشود. شاید نتوان تمام تقصیر حجاب امروز دختران را به گردن غرب انداخت؛ چراکه طراحان نیز در این امر مسئول هستند و باید در مقابل حجاب و عدم جذب حداکثری پاسخگو باشند. ما به عنوان طراحان شهر اراک قادریم انقلابی در حوزه حجاب و ترویج مدلهای اسلامی ایجاد کنیم و اگر این اتحاد در همه استانها اتفاق افتد قطعا شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه هستیم.
ایکنا - آیا با وجود فرهنگ غالب مشکی ورود رنگ به حجاب اسلامی مورد استقبال قرار میگیرد؟ صنعت مد تا چه اندازه مروج حجاب اسلامی است؟
استفاده از رنگی جز مشکی در حجاب در سنین پایینتر مورد استقبال قرار میگیرد و دیگر بانوان از رنگ مشکی استفاده میکنند. امروز صنعت مد به کمک حجاب آمده و دختران جوان و نوجوان اغلب از چادرهایی با مدلهایی همچون عربی، بحرینی، حسنا برای پوشش استفاده میکنند. طراحان در طراحی چادر با مدلهای جذاب باید دقت نظر بیشتری داشته باشند تا به دایره چادریها افزوده شود.
ایکنا - برای ترویج فرهنگ حجاب اسلامی باید چه شاخصههایی رعایت شود؟
باید قبول کنیم ما مورد هجمه بسیار سنگین فرهنگ غرب قرار داریم و آنان اعتقادات دینی همچون حجاب دختران ما را هدف گرفتند. در گام اول نمیتوان به دختری که حجاب ندارد الزام به چادری بودن کرد باید فکر، روح و حتی جسم او را آماده رعایت حجاب کرد، اگر با فشار قصد توسعه حجاب را داشته باشیم ممکن است نتیجه عکس ببینیم. دختران نوجوان برای پوشش از افرادی همچون بازیگران مطرح تقلید میکنند؛ ازاین رو اگر بازیگران و پزشکان از مدهای اسلامی استفاده کنند قطعا نوجوانان و جوانان تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. صدا و سیما یکی از حوزههایی است که میتواند در توسعه حجاب اسلامی مثرثمر باشد. برای اشاعه فرهنگ حجاب دینی باید همه دغدغهمند باشیم و نمایندگان مجلس میتوانند در این حوزه ورود جدی داشته باشند.
ایکنا - کلام آخر
حجاب امری ضروری است و خداوند در آیه 59 سوره «احزاب» در رابطه با حجاب فرمودند: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ۚ ذَٰلِکَ أَدْنَىٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ ۗ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا، ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهای خود را بر خود فروتر گیرند این برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند (به احتیاط) نزدیکتر است و خدا آمرزنده مهربان است».
توصیه من به تمام دختران نوجوان و جوان سرزمینم این است که برای حفظ شأن خود از چادر که حجاب برتر است یا مانتوی اجتماع استفاده کنند تا علاوه بر حفظ اصالت از گزند افراد بیمار دل در امان باشند و مورد قضاوت دیگران قرار نگیرند.
در ادامه گزارش به سراغ فروشگاه زندگی بهشتی که ملزومات حجاب را در اراک به بانوان عرضه میکند رفتیم که خانم فریبا یارمحمدی، دوزنده چادر به سوالات ما اینگونه پاسخ داد؛
ایکنا - آیا مردم از افزایش قیمت چادر گلایه دارند؟ میزان استقبال از طرحهای جدید چادر را بیان فرمایید؟
عموم افرادی که برای خرید چادر مراجعه میکنند از قیمتها گلایه دارند. قیمت این کالا در چند ماه اخیر چندین برابر شده است و مردم قدرت خرید ندارند، یا باید چادر را کنار بگذارند یا از همان چادرهای قدیمی استفاده کنند. البته طرحی ازسوی فروشگاه محیای حیا در حال اجراست که چادر را با قیمت کمتر از 140 هزار تومان در اختیار بانوان قرار میدهد و فروشگاه زندگی بهشتی چادرها را رایگان میدوزد. جوانان و نوجوانان از چادرهای امروزی استفاده میکنند، اما بانوان حوزوی، همسر طلاب و افراد سالمند همان چادر ساده و سنتی را بیشتر میپسندند.
ایکنا - تقاضا برای خرید چادر چطور است؟ فروش چادر چند درصد کاهش داشته است؟
خرید چادر نسبت به گرانی آن خوب است، اما مردم عموما در فشار هستند و فقط افرادی که تمکن مالی دارند قادر به تهیه چادر هستند. گلایه من از دولت است که یارانهای برای چادر درنظر نمیگیرد. قیمت چادر مشکی و رنگی نسبت به سایر پارچهها افزایش بیشتری داشته است. مجلس و دولت برای تهیه چادر افراد چادری فکری کنند. مسئول فروشگاه زندگی بهشتی قبل از عید چندین طاقه پارچه چادر مشکی خریداری کرده است که به دلیل کاهش تقاضا باز نکرده است و متحمل خسارت شده است. در اراک به عنوان کلان شهر تنها سه یا چهار فروشگاه ملزومات حجاب فعالیت دارند که اگر مورد حمایت قرار نگیرند ممکن است با خسارتهای سنگین مواجه شوند. فروش چادر تقریبا 60 یا 70 درصد کاهش داشته است.
کارخانجات ایران که در زمینه چادر مشکی فعالیت دارند باید مورد حمایت قرار گیرند، نباید درهای کاخانجات به دلیل نداشتن مواد اولیه بسته باشد. من به عنوان یک شهروند و هم دوزنده چادر به قیمت این محصول بسیار معترض هستم. هستند بانوانی که تنها به دلیل اینکه از حجاب فاصله نگیرند چادرهای خود را ترمیم و یا حتی وصله میزنند، حرمت چنین بانوانی با حمایت تولیدات داخلی و کاهش قیمت چادر باید حفظ شده و آنان را به حال خود رها نکنیم. گاه در این فروشگاه طرح تعویض چادر نو با کهنه انجام میشود تا چادرهایی که قابل استفادهتر است به افراد نیازمند اهدا شود.
ایکنا - آیا فروشگاهها برنامهای برای پرداخت اقساطی از سوی متقاضیان برای خرید چادر دارند؟
تاکنون چنین پیشنهادی مطرح نشده است و پیشنهاد خوبی است میتواند مورد استقبال جامعه روحانیت و ادارات قرار گیرد، اما ابعاد آن باید بررسی شود. پرداخت اقساطی برای کارکنان فروشگاه زندگی بهشتی و بستگان آنان که مورد تأیید باشند انجام میشود، اما اگر قرار باشد این کار در وسعت بیشتری صورت پذیرد باید برنامهریزی کرد.
علیرضا امیرینسب، مسئول فروشگاه محیای حیا در خصوص نحوه شکلگیری این فروشگاه گفت: هیئت بیتالمهدی(عج) مسجد سیدالشهداء اراک یکی از هیئات مذهبی فعال شهر است، این هیئت مذهبی در کنار برنامههای معارفی از انجام فعالیتهای فرهنگی اجتماعی غافل نیست و سالها قبل فروشگاه زندگی بهشتی را تأسیس کرد که به آقای توکلی واگذار شد و در حال حاضر سه سال است که فروشگاه دیگری با نام محیای حیا احیا شده است.
ایکنا - افزایش قیمت چادر مشکی باعث کاهش تقاضا نشده است؟ در مورد طرح اجرایی توضیح فرمایید؟
عموماً خیر. افراد چادری به هر قیمتی که شده حجاب از سر برنمیدارند و باید قبول کرد قشر ضعیف برای خرید چادر به دلیل افزایش قیمت با مشکلاتی مواجه هستند. برای رفع مشکل قشر ضعیف و در مجموع ترویج حجاب برتر از ابتدای هفته عفاف و حجاب قریب به 500 قواره چادری در متراژهای مختلف از کارخانه شهرکرد خریداری کردیم که تمام چادرها به قیمت کارخانه نزدیک به 140 هزار تومان عرضه میشود. فروشگاه زندگی بهشتی نیز با ما همکاری کرده و چادرها را در هر طرح و مدلی که مشتری بپسندد رایگان میدوزد. خوشبختانه طرح موفق بوده و اگر تقاضا ادامه داشته باشد تا محرم ادامه دارد. برای اطلاع بیشتر اطلاعیهای در فضای مجازی، ادارات، حوزههای علمیه منتشر شده است.
ایکنا - ایران قابلیت تولید پارچههای حریر و کن کن را دارد؟
بله قطعا داریم به شرط آنکه کالا مورد حمایت دولت و مردم قرار گیرد. ترویج حجاب عزمی ملی میخواهد، نمایندگان مجلس و وزارتخانههای مرتبط در حوزه چادرمشکی با حساسیت بیشتری وارد شوند و از سوی دیگر همکاران بنده در اقصی نقاط کشور جانب انصاف را رعایت کرده و چادر را با سودهای کلان در اختیار متقاضی قرار ندهند. باید همه دغدغهمند باشیم، حجاب تنها مختص به هفته عفاف و حجاب نیست. مسئولان هیئات مذهبی باید در کنار برنامههای اعتقادی و مناسبتی در حوزه اجتماعی و فرهنگی نیز وارد شوند. اگر فروشگاههای عفاف و حجاب در سطح شهرها افزایش یابد میتوان با هم فکری به تولید پارچه و طراحی مدلهای اسلامی و زیبا پرداخت و خدمات خوبی به جامعه هدف ارائه داد.
زینب آقاجانی، دانشجوی کارشناسی مقطع میکروبیولوژی هم در خصوص دغدغههای خود در رابطه با گرانی چادر میگوید؛
ایکنا – افزایش قیمت چادر چه فشارهایی به خانوادهها وارد میکند؟
در مقابل قیمت چادر که سرسامآور است، برخی بانوان با پرداخت حداقلترین قیمت مانتوهای جلوباز تهیه کرده و در اجتماع حاضر میشوند. خودم چادر مجلسی را قیمت گرفتم متری یک میلیون و هفتصد هزار تومان بود که برای خرید این چادر باید وام گرفت. با افزایش قیمت چادر پوشش چادر فراموش میشود.
ایکنا - از نظر شما حجاب در چه سطحی تعریف میشود و آیا طراحان در حوزه طراحی مانتو و چادر موفق بودند؟
قطعا حجاب کامل و اسلامی تنها به چادر ختم نمیشود، اما لازم است بانوان اگر چادری نیستند در انتخاب لباس اجتماع دقت کنند، آنچه امروز در جامعه شاهدیم حجاب نیست. طراحی مانتو دارای طیف گستردهتری است و جای کار بیشتری دارد، در چند سال اخیر چادرهایی طراحی شده که مورد پسند نوجوانان و جوانان قرار دارد، اما طراحیها تنوع ندارد. تنوع چادر فقط برای چادریها جذاب است و هیچ جذابیتی برای افراد غیرچادری ندارد. هر استانی فرهنگ خاص خود را دارد و جا به جایی فرهنگ پوشش پاسخگوی نیاز جامعه هدف نیست.
ایکنا - کلام آخر
از مجلس و دولت تقاضا داریم برای کاهش قیمت چادر فکری کنند، افراد چادری علاوه بر خرید مانتو، شلوار و روسری چادر نیز خریداری میکنند که با وجود شرایط فعلی این امر فشاری است که بر خانوادهها وارد میکند، گاه پدر خانواده باید برای همسر و دو دخترش چادرمشکی و چادر رنگی در منزل تهیه کند که قیمت بالای چادر فشارهای سنگینی ایجاد میکند.
زهرا حاجکاظمی، حافظ کل و دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث هم در پاسخ به سؤالات گفت:
ایکنا - تعریف حجاب از نگاه قرآن چیست؟
با توجه به اهمیت حجاب و مسائل پیرامون آن این فضیلت اخلاقی در آیات 31 سوره «نور» و 59 سوره«احزاب» ذکر شده است. با توجه به اهمیت حجاب اندیشمندان و مفسران مشهور نیز بارها بر اهمیت این موضوع تأکید داشتند به طوری که کتابهای بسیاری دراین زمینه نوشته شده است که از مهمترین این کتابها میتوان به کتاب «حجاب در اسلام» استاد شهید مرتضی مطهری اشاره کرد.
حجاب به هرنوع لباس و پوششی گفته میشود که خاصیت پوشانندگی داشته باشد و بتواند انسان را در مقابل جنس مخالف حفظ کند. پوشش تنها مختص به زنان نیست، بلکه مردان نیز باید به مانند زنان در نوع پوشش و عفاف دقت کنند. پوشش میتواند در قالب فرهنگ نیز تعریف شود، زنان ترکمن، بلوچ، عرب دارای پوششهای خاص منحصر به خودشان هستند که آنان را از سایر بانوان متمایز میکند.
ایکنا - ضرورت ورود صنعت مد در حجاب چیست و رسانه در تبلیغ حجاب اسلامی چه کرده است؟
ترویج مد و لباس اسلامی در زمینه حجاب و عفاف کار بسیار خوبی است. رهبر معظم انقلاب بارها در سخنان خود به طراحی لباسهای مناسب تأکید فرمودند. منویات معظمله در رابطه با مد اسلامی گویای این مطلب است که ایشان همواره به طرح لباس اسلامی که در بردارند عفت و منزلت افراد باشد توجه دارند؛ ازاین رو باید دقت کرد ترویج مد و تنوع نباید به گونهای باشد که اندیشههای درست نادیده گرفته شود.
متأسفانه امروزه بیتوجهی رسانه ملی و تمایل نسل جوان ما به فضای مجازی باعث شده است که نسل جوان به حجاب و مسائل مربوط به آن نگاه دیگری داشته باشند. گرایش برخی از جوانان دختر و پسر به مدل شدن و جراحیهای زیبایی باعث شده تا از هویت اصلی خود دور شوند. حجاب اسلامی به حجاب ساده و به دور از هرنوع جلوهگری و جلب توجه گفته میشود که حجاب کنونی با حجاب اسلامی متفاوت است.
ایکنا - آیا اجازه نوآوری در حجاب و مدلهای اسلامی داده میشود؟
خیر. متاسفانه امروزه فرهنگ غالب اجازه نوآوری که برای همه جذابیت داشته باشد نمیدهد. بیتوجهی برخی مسئولان در زمینه حجاب باعث شده بسیاری از تولیدات کشورهای خارجی بدون اینکه توجهی به ترویج پوششهای نامناسب وارد کشور شود و این قبیل کم توجهی گرایش نوجوان و جوان به سمت غربزدگی و ولنگاری فرهنگی را بیشتر میکند. اگر مسئولان تولید کنندگان داخلی را به تولید لباسهای مناسب که مروج عفت اسلامی است تشویق کنند شاهد کاهش بسیاری از آسیبها در جامعه خواهیم بود. قطعا حجاب برای نسل جوان باید متنوع و جذاب باشد و با قیمت مناسب در اختیار آنان قرار گیرد.
خوشبختانه در سالهای اخیر شاهد ارائه طرحهای جدید با مدلهای مختلف در زمینه حجاب هستیم. تنوع این پوششها را میتوان در ساق دستها، روسریها و چادرهای مختلف با نامهای حسنا، قجری، عربی و... دید. حمایت از تولید داخل، عدم واردات پارچههای خارجی، برگزاری نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی و حجاب باعث جذب هرچه بیشتر بانوان به حجاب میشود.
ابراهیم فتحی، روانشناس و مشاور خانواده در خصوص رعایت حجاب اسلامی و احساس ارزشمندی بانوان به خبرنگار ایکنا گفت: بیشک حجاب و پوشش تأثیر بسیاری بر روح و روان بانوان حتی آقایان دارد. بانوان به دلیل داشتن عواطف و احساسات قویتر نسبت به مردان از نظر روانی نفوذ پذیرتر و یا آسیبپذیرتر است و حجاب باعث میشود بار روانی و نگاه آلوده از آنان دور شود، اگر تأثیر و نفوذپذیری بانوان از سوی همسر باشد زمینه وحدت و یگانگی روانی زن حفظ میشود.
وقتی بانویی کم حجاب یا بدون حجاب در اجتماع مردان نامحرم حاضر میشود به آسانی تحت تأثیر روانی و عاطفی آنان قرار میگیرد و در این زمان وحدت روانی او از بین میرود و با از بین رفتن وحدت روانی دچار اضطراب و آشفتگی و در نهایتً اختلال روانی میشود.
ایکنا - آثار حجاب در سلامت و آرامش روانی را بفرمایید؟
یکی از نیازهای اساسی هر انسانی امنیت است اگر امنیت مختل شود اولین اثر آن اضطراب و نگرانی و به دنبال آن اختلال و آسیب گریبان انسان را میگیرد. طبیعی است بانوان به علت ویژگیهای شخصیتی و موقعیت اجتماعی آسیبپذیری بیشتری دارند و طبعاً نیاز بیشتری به احساس امنیت دارند. در جوامع بشری برخی از آقایان به دنبال آزار و اذیت زنان و سوء استفاده از آنان هستند و عدم رعایت پوشش مناسب این عمل را برای آنان آسانتر میکند.
احساس ارزشمند بودن محصول رعایت پوشش و حجاب است، همه بانوان در نگاه همسر و خانواده به دنبال کسب اعتماد به نفس و عزت نفس بیشتر هستند و حس ارزشمندی میتواند نیاز به عشق و دوست داشتن را به صورت صحیح در روان زن تأمین کند؛ چراکه موجودیت روانی و شخصیتی زن به این است که مورد توجه و محبت دیگران به ویژه همسر و نزدیکان مانند پدر، مادر و فرزندان قرار گیرد، اگر به هر دلیل این جایگاه حاصل نشود شکست بزرگی را در زندگی احساس میکند؛ ازاین رو ممکن است تأمین نامناسب این نیاز در نگاه مردان بیمار دل موجب شکست عاطفی و به دنبال آن ناامیدی نسبت به زندگی را ایجاد کند که در نهایت افسردگی، اضطراب و خودکشی را به دنبال دارد.
محافظت از عاطفه و احساسات، هدایت هیجانات بانوان در مسیر درست، تعدیل سلامت روان نسبت به اختلالات روانی از جمله خودشیفتگی، وابستگی و دلبستگی، تحکیم نقش بانوان بین اعضای خانواده از دیگر آثار حجاب در سلامت روح و وران بانوان دارد. برای داشتن سلامت روان بهتر باید نسبت به رعایت هنجارها و قانون توجه بیشتری داشته باشیم.
حجتالاسلام والمسلمین سید احمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک نیز در پاسخ به سؤالات خبرنگار ایکنا گفت:
ایکنا - تعریفی از حجاب بیان کرده و بفرمایید چه وجه تمایزی بین حجاب با حجاب اسلامی وجود دارد؟
حجاب دارای معنای لغوی است که حتی پوشش منازل به وسیله پرده را نیز شامل میشود در واقع پوشاندن هر نوع شیء به واسطه پارچه حجاب تعریف میشود، اما حجاب اسلامی اصطلاحی است که باید کارشناسی شده در رابطه با آن صحبت کرد، حجاب مدنظر اسلام پوششی است که خداوند به واسطه انبیاء الهی و امامان معصوم(ع) انسان را مکلف به رعایت کرده و این اصل در آیات قرآن، احادیث و روایات بیان شده است.
رعایت حجاب اسلامی ضرورت دینی است و همه انسانها اعم از بانوان و آقایان مکلف به رعایت هستند. خداوند در آیه 31 سوره «نور» میفرماید: «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ». توجه به این آیه اهمیت بسیار دارد و معیارها را برای ما مشخص میکند. درست است شاید لغت حجاب در هیچ جای قرآن نیامده است و این امر از سویی مورد شبهه افراد سوجو قرار میگیرد، اما آوردن واژه خمار و جلباب نشان از اهمیت پوشش کامل برای بانوان دارد و اصطلاح حجاب اسلامی برای درک بیشتر بر آن نهاده شده و تکلیفی از جانب پروردگار است.
ایکنا - ورود رنگها به محدوده حجاب اسلامی دارای چه حکمی است؟
رعایت حجاب اسلامی و پوشش کامل جز گردی صورت، دستها تا مچ و روی پاها ضروری است. برای رعایت حجاب اسلامی نیز باید معیارهایی را از جمله جلب توجه نکردن رنگها در حجاب لحاظ کرد. اگر پوشش رنگی خاص نوعی زینت محسوب شود و بانوان با آن زینت با وجود پوشیدگی کامل جلب توجه کنند، جایز نیست، اما ورود رنگها به خودی خود در مسأله حجاب بدون جلب توجه مانعی ندارد؛ چراکه دستور اسلام به استفاده از رنگ خاصی نیست، البته قشر متدین چادر مشکی را به عنوان وقار در نظر میگیرند و زیبایی خاصی به بانوان میبخشد. زینت، معیار رنگها است اگر رنگی محرک باشد استفاده از آن توصیه نمیشود.
ایکنا - در سخنان خود به عدم جلب توجه و رعایت آن اشاره فرمودند، بانوان چگونه با معیارهای جلب توجه آشنا شوند؟
قرار دادن معیار برای رنگ در گروه زینت کار دشواری است. فتوای همه مراجع در این زمینه به صورت کلی است که همه موظف هستند از استفاده رنگهای محرک اجتناب کنند، برای این مهم نمیتوان معیار خاصی گذارد، اما خود انسان در هنگام پوشش میداند کدام رنگ محرک است، وقتی برای خود مسجل شد این رنگ تحریک کننده است پرهیز از آن ضروری است. عادی و زیبا بودن روسری با جلب توجه کردن متفاوت است که بانوان حتما دقت لازم را داشته باشند.
ایکنا - راز مخالفت با چادر چیست؟
مجموع دستورات اسلامی به ویژه دستوراتی که به عفت عمومی بازمیگردد مورد هجمه دشمن قرار دارد. حفظ بنیان خانواده متکی به حفظ عفت عمومی است. بسیاری از مشکلات در سایه عدم رعایت عفت و پاکدامنی ایجاد میشود.اگر پاکدامنی رعایت شود قطعا آرامش و ثبات بیشتری را در جامعه شاهد هستیم. رعایت حجاب و چادر نماد عفت است و مورد هجمه بسیار سنگین از سوی دشمنان قرار دارد؛ چراکه آنان میدانند با ترویج عفت در جامعهای دست درازی در آن بسیار سخت است. خوشبختانه اکثریت قریب باتفاق خانوادههای ایرانی به دلیل داشتن اصالت و ریشه اسلامی عفیف و پاکدامن هستند. این عفت باید به هر قیمتی حفظ شود.
ایکنا - چادر، پوشش گرانی است برای کاهش قیمت این کالا باید چه کرد؟
کاهش قیمت چادر وظیفه دولت است، دولتمردان همانگونه که به وضعیت معیشتی توجه دارند باید به مسأله حجاب و چادر نیز توجه کرده و قیمت چادر را با قیمتی پایینتر از این ارقام در اختیار متقاضیان قرار دهند. چادر باید جزو کالاهای اساسی باشد تا خانوادهها به آسانی آن را تهیه و استفاده کنند. متأسفانه گزارشهایی میرسد که کارخانجات چادرمشکی داخلی با مشکلاتی مواجه هستند که برای رفع آن باید همت کرد، حجاب و چادر غذای روح است و باید برای مسئولان رسیدگی به این مهم اولویت باشد.
ایکنا - چرا دید برخی از افراد جامعه به افراد با حجاب به ویژه چادریها خوب نیست؟
متأسفانه برخی از بانوان با استفاده از چادر دست به دزدی میزنند که انجام این اقدام به پای تمام بانوان چادری نوشته میشود و میگویند چادریها دزد هستند، در صورتیکه اگر دزدی که از لباس پلیس برای رسیدن به اهداف خود استفاده کرده باشد میگویند پلیس قلابی دستگیر شد و این گلایهای است که به جامعه وارد است و ظلمی است که به حجاب و افراد چادری میشود.
پس از گفتوگوهای انجام شده دغدغه جامعه هدف را با محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس در میان گذاشتیم که در ادامه میخوانید؛
آصفری در خصوص گرانی چادرمشکی گفت: گلایه شهروندان از قیمت چادرمشکی به جا و قابل پیگیری است، برای رسیدگی به این مهم نیاز به بررسیهای جدی است؛ چراکه سیر صعودی قیمت چادر مشکلاتی را برای خانوادهها ایجاد کرده است.
وی از قیمت بالا و سرسام آور چادرمشکی ابراز تأسف کرد و بیان کرد: قیمت بالای پارچه چادری به معنای مرغوبیت نیست، چهبسا برخی از پارچهها با وجود قیمت بالا مرغوب نیستند. وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای نرخ بالای چادرمشکی تصمیمی اتخاذ کند. پرداخت یارانه تنها نباید برای کالاهای لوکس در نظر گرفته شود، میتوان برای وارد کردن چادرمشکی نیز سوبسیدی پرداخت کرد تا چادر با قیمت بسیار مناسب به دست متقاضی برسد.
آصفری چادرمشکی را نیاز جامعه دانست و اظهار کرد: کشور سالیانه به 20میلیون متر پارچه چادری نیاز دارد که برای تأمین این نیاز امکان تولید در داخل وجود ندارد؛ ازاین رو دولت میبایست اعتباری را در نظر گیرد تا خانوادههای چادری برای خرید این کالا با مشکل مواجه نشوند.
وی در خصوص ورود مجلس جهت کاهش قیمت چادرمشکی گفت: اگر دولت لایحهای برای کاهش قیمت چادر تنظیم و در بودجههای خود لحاظ کند، مجلس آمادگی خود برای همکاری و اجرای این طرح و گسترش عفاف و حجاب را اعلام میکند. برای کاهش قیمت چادرمشکی لازم است حمایتی از جانب دولت صورت گیرد.
منتخب مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت حمایت از کارخانجات ریسندگی و بافندگی در کشور، بیان کرد: با حمایت از تولیدات داخلی در حوزه چادرمشکی میتوان به خودکفایی نسبی رسیدو داشتن پوشش اسلامی مطالبه به حق بانوان است و نباید اجازه داد گرانی چادر باعث ایجاد دغدغه در خانواده شده و بانوان با چادرهای آفتاب خورده در اجتماع حاضر شوند.
به گزارش ایکنا؛ دانستن نقطه نظرات اهل فن که هر یک در جایگاه خود سخن گفتند ما را بر آن میدارد برای احیای حجاب اسلامی بدون در نظر داشتن افراط و تفریط فکری کنیم. نوجوان و جوان نیاز به خوراک فکری و روحی دارند و نباید با رها کردن آنان را به دست دشمنان سپرد. همه دستگاهها در برابر سلامت روانی جامعه مسئول هستند و با اتحاد، برنامهریزی و تربیت نسلی با ایمان میتوان این جامعه را ساخت و به دیگر جوامع بشری معرفی کرد.
انتهای پیام