چه چیزی جرات و شوق ازدواج جوان های قمی را گرفته است؟


چه چیزی جرات و شوق ازدواج جوان های قمی را گرفته است؟

کارشناس مشاوره به ذکر عللی چون مسایل تربیتی و محیطی و روابط خارج از قاعده با جنس مخالف و... را عامل مهم کاهش میل جوانان به ازدواج دانست.

همین چند روز پیش بود که مدیرکل ثبت احوال استان قم از کاهش میزان ازدواج و افزایش تعداد طلاق در سه ماهه اول سال ٩٩ نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبرداد.

به گفته منوچهر تیموری در سه ماهه نخست امسال یک هزار و ۶۹۳ واقعه ازدواج و ۴۷۳ واقعه طلاق در استان قم به ثبت رسیده است؛ در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۹۶۵ واقعه ازدواج و ۳۹۲ واقعه طلاق در استان قم ثبت شده بود.

یافتن علت کاهش ازدواج و افزایش طلاق ها کمک شایانی برای حل این مشکل می کند. چه جایی بهتر از خود جوان ها. جوان هایی که امسال کمتر از پارسال تن به ازدواج داده اند. به همین دلیل نظر چند جوان مجرد در مورد کاهش تمایل به ازدواج را جویا شدیم.

یک جوان کارگر ساختمان در این باره به ما گفت: با افزایش قیمت مسکن، طلا و لوازم خانگی ازدواج برای افراد کم درآمد امری بسیار دشوار شده است؛ چرا که با این قیمت های نجومی حداقل سرمایه برای شروع یک زندگی ساده بالای ٧٠میلیون تومان است.

وی ادامه داد: یک کارگر ساده که در ماه درآمدی بین یک میلیون و ٥٠٠ تا ٣ میلیون تومان دارد، چگونه باید این سرمایه را جمع آوری کند؟

در همین رابطه با یک جوان مغازه دار نیز گفت وگو کردیم که در خصوص همین مساله گفت: علاوه بر خرج و مخارج بالای ازدواج ترس و عدم اعتماد به طرف مقابل مانع ازدواج جوان ها شده است.

وی افزود: اگر جوانی با سرمایه کافی به فکر ازدواج باشد افراد طمع کار زیادی در اطراف او پیدا می شوند که فقط به خاطر پول با حاضر به ازدواج با او هستند و همین موضوع باعث از بین رفتن یا به حداقل رسیدن اعتماد بین دو طرف می شود.

پس از جویا شدن نظر مجردها، گفت وگویی با مشاور خانواده و ازدواج در همین رابطه داشتیم.

محبوبه بهروزی راد کارشناس ارشد مشاوره گفت: بحران اقتصادی و نداشتن ثبات مالی و شغلی از مهم ترین دلایل عدم تمایل جوانان به ازدواج هستند.

وی افزود: با توجه به تجربیات و آمار اختلافات زوجین تجمل گرایی دلیل دیگری بر عدم تمایل جوانان به ازدواج است؛ هزینه های زیاد مراسم ازدواج برای پسران و همچنین تهیه جهیزیه برای دختران عواقب تجمل گرایی هستند که باعث فرار جوانان از ازدواج می شوند.

بهروزی راد با اشاره به افزایش روابط جنس مخالف با یکدیگر قبل از ازدواج ادامه داد: یکی از دلایل ازدواج در انسان ها تجربه روابط عاطفی و جنسی و برآورده کردن این نیازهای مشترک است؛ حال با افزایش روابط بین جنس مخالف قبل از ازدواج این نیازها برطرف شده و انگیزه برای ازدواج کاهش می یابد.

وی افزود: با افزایش روابط جنس مخالف قبل از ازدواج دیدگاه های افراد برای معیار های سنجش پسرخوب و دختر خوب تغییر می کند و این موضوع باعث کاهش یافتن اعتماد بین طرفین و به نوعی کاهش میل به ازدواج در طرفین می شود.

مشاور خانواده و ازدواج تصریح کرد: جوانان در روابط با جنس مخالف پیش از ازدواج آزادی مالی بیشتر و همچنین تعهد و مسئولیت پذیری کمتری دارند که این موضوع با ازدواج کردن بالعکس خواهد شد؛ به همین دلیل وجود روابط جنس مخالف پیش از ازدواج تاثیر منفی بر تمایل جوانان به ازدواج خواهد گذاشت.

وی افزود: افزایش تحصیلات بانوان، ورود و فعالیت آن ها در جامعه نیز باعث کمتر شدن میل این قشر از دختران به ازدواج شده است زیرا با ازدواج محدودیت بانوان بیشتر می شود و به همین دلیل قشر تحصیل کرده دختران از ازدواج سر باز می زنند.

کارشناس ارشد مشاوره گفت: فرزند پروری اشتباه نیز از دلایل دیگر کاهش تمایل جوانان به ازدواج است؛ جامعه امروزی از پدر سالاری دست برداشته و به فرزند سالاری رسیده اند و همین موضوع به نوعی باعث عدم آمادگی و پختگی دختران و پسران جوان برای پذیرش مسئولیت خانواده داری شده است.

وی در پایان افزود: دیدن تنش های زندگی جوانان تازه ازدواج کرده و متاهل های دیگر و همچنین حرف های برخی افراد متاهل به مجردها در رابطه با ازدواج نکردن و راحتی قبل ازدواج نیز از دلایل دیگر کاهش تمایل جوانان به ازدواج است به طوری که با این اتفاقات دید فرد نسبت به زندگی زناشویی خراب می شود و ترس از ازدواج در وحود فرد شکل می گیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هر آنچه که باید در رابطه با بیماری‌های مقاربتی بدانید