استاندار: جبران ٣٢٠ لیتربرثانیه کمبود آب صنایع سمنان در دستور کار است


استاندار: جبران ٣٢٠ لیتربرثانیه کمبود آب صنایع سمنان در دستور کار است

سمنان- ایرنا- استاندار سمنان گفت: صنایع استان ٣٢٠ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارند که برای جبران آن برنامه‌ریزی می‌شود.

علیرضا آشناگر عصر شنبه در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان، با بیان اینکه در استان بالغ بر ۳۲۰ لیتر کسری آب در بخش صنعت وجود دارد، گفت: راهکارهای مناسبی در این خصوص اندیشیده شده که استفاده از پسآب شهر سمنان، یکی از راه حل های مناسب به منظور رفع مشکلات و دغدغه ها در این حوزه است.

وی افزود: شهرداری سمنان با سرمایه گذار در این حوزه تفاهم خوبی داشته است که در حدود ۳۰۰ لیتر در ثانیه خروجی این طرح است که می توان از آن برای تامین کسری آب بخش در صنعت استفاده کرد.

آشناگر ادامه داد: ۱۰۰ لیتر بر ثانیه از این خروجی به منظور نگهداری فضای سبز شهرداری سمنان مورد استفاده قرار می‌گیرد و خرید ۲۰۰ لیتر بر ثانیه باقیمانده از خروجی این طرح، علاوه بر ایجاد درآمد پایدار برای مدیریت شهری شهرداری، می تواند برای حل مشکلات صنعت نیز مطلوب باشد و بخش عمده ای از کسری را تامین کند.

وی با بیان این که استفاده از پسآب فاضلاب تهران نیز به منظور تامین کسری آب در بخش صنعت استان سمنان از دیگر راهکارهای قابل تامل و مورد توجه است، خاطر نشان کرد:علاوه بر شناسایی چاههای فعال و قابل واگذاری به بخش صنعت و تعامل با صاحبان آنها، تامین آب از منابع خارج از استان نیز از دیگر مباحث مورد توجه ما است که به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد و نیاز است تا ‌نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این مساله به عنوان طرح مشترک استانی توجه داشته باشند تا با رفع کمبود آب بخش‌های آشامیدنی و صنعت، توسعه کل استان سمنان رقم بخورد.

استاندار سمنان یاد آور شد: از سد نمرود نیز تخصیصی برای بخش صنعت در نظر گرفته شده است که در آینده و با بهره برداری از این سد محقق خواهد شد.

وی تاکید کرد: درباره شهرستان های شاهرود و دامغان نیز مشکل کسری آب صنعت وجود دارد که نیاز به مساعدت دارد و امروز به طور ویژه در جنوب دامغان نیاز است تا برای ایجاد ارزش افزوده، معادن از خام فروشی دور و به سمت فرآوری سوق داده شوند.

وی ادامه داد: فرآوری مواد معدنی علاوه بر ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری برای اقتصاد استان، نیاز به منابع آبی محدودتری دارد که می تواند مشکلات در حوزه کسری آب بخش صنعت استان را کمتر کند اما نیاز است تا وزارت نیرو در این خصوص همراهی داشته باشد.

استاندار سمنان با بیان اینکه پیشنهاد شد تا از ابطال کارتهای بازرگانی واحدهای صادرکننده استان به دلیل فقدان بازگشت ارز حاصل از صادرات با تدوین دستورالعملی مشخص و با ارایه مهلت زمانی جلوگیری به عمل آید، بیان کرد: مسایل واحدهای صادرکننده و مباحث پیرامون ارز حاصل از صادرات آنها طی جلسه ای جداگانه و در کارگروه اقدام بررسی و راهکار و راه حل مناسب تهیه می شود تا در قالب بسته‌ پیشنهادی به دولت منعکس می‌شود.

استان سمنان حدود یک هزار و ۸۴۰ پروانه بهره برداری واحدهای تولیدی و صنعتی دارد، سهم بخش صنعت و معدن از اشتغال استان سمنان بیش از ۳۴ درصد و از تولید ناخالص استان حدود ۲۲ درصد است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...