یک پروژه عظیم آبرسانی در راه است


یک پروژه عظیم آبرسانی در راه است

معاون آب و آبفای وزیر نیرو نوشت: سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه با ظرفیت 650 میلیون متر مکعب از سد درحال ساخت «کانی سیب »با هدف احیای این دریاچه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های آبرسانی کشور است امسال و در دولت تدبیر و امید به نتیجه خواهد رسید.

یک پروژه عظیم آبرسانی در راه است
به‌ گزارش پول نیوز، قاسم تقی‌زاده خامسی با انتشار ویدئویی از خارج‌شدن دستگاه حفار از تونل« زاب »در صفحه اینستاگرام خود نوشت: روز پنج شنبه گذشته خروج ماشین حفار از تونل ۳۶ کیلومتری زاب، خوشحالی مهندسان و کارگران شاغل در این پروژه را به همراه داشت.

وی ادامه داد: طرح بزرگ آبرسانی در دولت تدبیر و امید شروع و با اعتبار دو هزار و یکصد میلیارد تومان امسال به پایان خواهد رسید.

تقی‌زاده خامسی نوشت: برنامه‌ریزی شده‌است که آبگیری سد در شهریورماه و سامانه در بهمن ماه به بهره‌برداری برسد.

معاون وزیر نیرو افزود: سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه با ظرفیت ۶۵۰ میلیون متر مکعب از سد درحال ساخت «کانی سیب »با هدف احیای دریاچه یکی از بزرگترین پروژه‌های آبی کشور است که امسال به نتیجه خواهد رسید.

تقی زاده خامسی پیشتر در باره دریاچه ارومیه گفته بود: وضعیت دریاچه در این دولت مناسب شده و حدود ۶ میلیارد متر مکعب از سدها و رودخانه‌ها برای احیای آن در این سال‌ها رهاسازی شده است. نسبت به سال ۷۴ نیمی از آن پر شده است و با پایان چند طرح مهم و تاثیر‌گذار تا پایان این دولت حال آن بهتر هم خواهد شد.
وی نوشت: امسال از سدهای استان آذربایجان غربی تاکنون یک هزارو ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای احیای دریاچه رها‌سازی شده است که دو برابر تعهد پایه است.

ستاد احیای دریاچه ارومیه طی سال ۱۳۹۳ و در گام نخست مطالعاتی برای احیای این دریاچه آغاز به کار کرد و در سریع‌ترین زمان ممکن طرح‌های ۴۴ گانه نهایی برای احیای این دریاچه در دستور کار قرار گرفت.

نگین آبی آذربایجان در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال(از ۱۳۹۴) به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنابر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آبراهه‌ها، ۲۱ رودخانه دایمی و ۳۹ رودخانه دوره‌ای سیراب می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید