چرا گوشی‌های هوشمند نمی‌توانند دمای محیط را اندازه‌گیری کنند


چرا گوشی‌های هوشمند نمی‌توانند دمای محیط را اندازه‌گیری کنند

همه ما کم و بیش با دماسنج های مستقل و دیجیتال آشنایی داریم، آن ها دقیق و جمع و جور هستند و از حسگرهایی کوچک استفاده می‌کنند. اما به راستی چرا این قابلیت سودمند در گوشی‌های هوشمند حضور پیدا نمی‌کند و هم اکنون این دستگاه‌ها قادر به اندازه‌گیری دمای محیط اطراف خود نیستند؟

همه ما کم و بیش با دماسنجهای مستقل و دیجیتال آشنایی داریم، آن ها دقیق و جمع و جور هستند و از حسگرهایی کوچک استفاده می‌کنند. اما به راستی چرا این قابلیت سودمند در گوشی‌های هوشمند حضور پیدا نمی‌کند و هم اکنون این دستگاه‌ها قادر به اندازه‌گیری دمای محیط اطراف خود نیستند؟

چرا گوشی های هوشمند دارای دماسنج نیستند؟
هم اکنون گوشی های هوشمند امروزی بسیار پیچیده‌تر و قوی تر از دماسنج های دیجیتالی معمولی هستند و به همین دلیل تولیدکنندگان آن‌ها می‌توانند به راحتی حسگر های دیگری را هم در آن‌ها جای دهند. در واقع گوشی های هوشمند هم اکنون نیز دماسنج های متعددی دارند که در هر لحظه دمای باتری و تراشه‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند تا در مواقع نیاز از بروز فاجعه جلوگیری نمایند.

اما اندازه‌گیری دمای محیط از طریق دستگاهی که دائما در حال گرم شدن و سرد شدن است کار دشواری خواهد بود. دشوار از این نظر که احتمال دارد این فرآیند با دقت مناسبی صورت نگیرد. واضح است که چنین حسگری باید در محیطی خارج از بدنه گوشی قرار بگیرد. به این ترتیب با استفاده از این راه‌کار اضافه کردن یک حسگر شناسایی دما سبب ایجاد برجستگی‌هایی در بدنه گوشی‌های هوشمند می‌شود که بدون شک زشت شدن ظاهر این دستگاه‌ها را به دنبال دارد. بهترین راه یکپارچه سازی این حسگرها با قاب یا بدنه گوشی‌های هوشمند است.

چرا گوشی‌های هوشمند نمی‌توانند دمای محیط را اندازه‌گیری کنند

ولی باید توجه داشت که این قطعات نیز عموماً با هدف خارج کردن گرمای تولید شده توسط اجزای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر این قطعات در حال حاضر در گوشی‌های هوشمند نقش یک خنک کننده منفعل را ایفا می‌کنند. به این ترتیب تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند مجبور هستند سنسورهای اندازه‌گیری دما را در قطعاتی جای دهند که به منظور خنک سازی دستگاه تعبیه شده است. از سوی دیگر اطلاعات خروجی این سنسورها نیز باید به گونه‌ای باشد که با دمای محیط همخوانی داشته باشد و کاربران بتوانند آن‌‌ها را بپذیرند.

البته می‌توان راه‌هایی را برای کاهش اثرات دمای اجزای داخلی دستگاه بر روی این سنسورهای اندازه‌گیری تعبیه کرد. با استفاده از اطلاعات دریافتی از حسگر های داخلی و پیاده سازی الگوریتم‌های هوشمند، می‌توان دمای اندازه‌گیری شده توسط سنسورهای دماسنج را به گونه‌ای اصلاح کرد که تا جای ممکن دمای نهایی به دمای محیط نزدیک باشد.

باید گفت همچنان نتایج حاصل از این روش از دمای دقیق محیط فاصله قابل توجهی خواهد داشت و به نوعی باید آن را با عنوان «بهترین تخمین ممکن» نمایش داد. اگر این بهترین قابلیتی است که یک گوشی هوشمند می‌تواند در حوزه اندازه‌گیری دمای محیط ارائه دهد، بهتر است خود کاربران کار تخمین این دما را برعهده بگیرند.

گوشی های هوشمندی که در حال حاضر قابلیت اندازه‌گیری دما را در اختیار دارند
ایده اندازه‌گیری دما با استفاده از گوشی‌های هوشمند چندان جدید نیست و تولیدکنندگانی که به دنبال نوآوری در محصولات خود هستند، در گذشته آن را امتحان کرده‌اند. به عنوان مثال سامسونگ و موتورولا در گذشته گوشی هایی را تولید کرد‌ند که قابلیت اندازه‌گیری دما را در اختیار داشتند.

گوشی‌های گلکسی اس 4 و نوت 3 نمونه‌هایی از این محصولات هستند. در دستور العمل این گوشی‌ها در هنگام استفاده از این قابلیت آمده است که کاربران باید برای اندازه گیری دما، دستگاه را خنک نگه داشته و آن را نسبت به هر گرمایی که ممکن است توسط اجزای داخلی ایجاد شود دور نگه دارند. این دستورالعمل حتی به کاربران توصیه می‌کند در هنگام استفاده از این قابلیت، گوشی را در جایی قراردهند که گرمای دست کاربر را جذب نکند.

چرا گوشی‌های هوشمند نمی‌توانند دمای محیط را اندازه‌گیری کنند

همانطور که ممکن است به ذهن شما هم رسیده باشد، پیروی از این دستورالعمل به سختی امکان پذیر است و حتی در صورت رعایت تمامی این نکات باز هم نمی‌توان به دمای گزارش شده توسط این حسگرها کاملاً اطمینان کرد. به همین علت بود که سامسونگ پس از تولید گوشی‌های گلکسی اس 4 و نوت 3، این ایده را کنار گذاشت و دیگر هیچ‌گاه از آن استفاده نکرد.

به اپلیکیشن های دماسنج اطمینان نکنید
اگرچه گوشی‌های هوشمند در حال حاضر در اندازه‌گیری دمای محیط دارای دقت کمی هستند، اما این موضوع هیچگاه سبب نمی‌شود که تولید کنندگان اپلیکیشن‌ها از فعالیت در این حوزه باز بمانند.

همچون بسیاری از اپلیکیشن های جعلی انداز‌ه‌گیری فشار خون، در حال حاضر صدها برنامه دروغین نیز وجود دارد که ادعا می کنند با استفاده از گوشی شما می‌توانند دمای محیط اطراف را اندازه‌گیری نمایند. این برنامه‌ها پس از نمایش ده‌ها تبلیغ، یک دمای کاملاً تقریبی از محیط به نمایش می‌گذارند که دقت بسیار پایینی نیز دارد. با توجه به این موضوع، توصیه می‌کنیم هیچگاه این برنامه‌های جعلی را بر روی دستگاه‌های خود نصب نکنید.

چرا گوشی‌های هوشمند نمی‌توانند دمای محیط را اندازه‌گیری کنند

به این ترتیب اگرچه گوشی‌های هوشمند امروزی دارای قابلیت‌های فراوانی هستند، اما تا زمانی که نتوان ایده جدیدی را در مورد محل قرارگیری سنسورهای اندازه‌گیری دما مطرح کرد، نباید انتظار داشته باشیم که دمای دقیقی را از محیط اطراف اندازه‌گیری و گزارش کنند. در طی سال‌های اخیر گجت‌های هوشمند مختلفی از سوی شرکت‌های گوناگون طراحی و عرضه شده است که با اتصال یک سنسور خارجی به گوشی‌های هوشمند، امکان اندازه‌گیری دقیق دمای محیط توسط آن‌ها را ممکن می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا