جواد منصوری: همکاری تهران- پکن مواضع ایران در غرب آسیا را تقویت می‌کند


جواد منصوری: همکاری تهران- پکن مواضع ایران در غرب آسیا را تقویت می‌کند

تهران- ایرنا- سفیر پیشین ایران در چین، نگرانی اروپا و آمریکا از امضای سند همکاری 25 ساله تهران - پکن را طبیعی ارزیابی کرد و گفت: این همکاری منجر به تقویت مواضع ایران در غرب آسیا می‌شود.

«جواد منصوی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با رد برخی اخبار رسانه‌های مخالف درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، انتشار این نوع مطالب از سوی مخالفان ایران و چین را طبیعی دانست و گفت: اینگونه رسانه‌ها سندی برای صحت مطالب خود نداشته و از مواضع دشمن مطالب خود را ارائه می‌کنند.

سفیر پیشین ایران در چین نبود سواد رسانه ای را از مشکلات جامعه عنوان کرد و با اشاره به مسئولیت آگاهی بخشی رسانه‌هایی چون ایرنا اظهارداشت: رسانه‌های معتبر باید جامعه را آگاه کنند تا جامعه توانایی درک نسبی ارزش گذاری اخبار و تحلیل را داشته باشد.

منصوری با اشاره روابط بسیار گسترده و تاریخی تهران و پکن، چین را یکی از شرکای مهم اقتصادی ایران در نظام بین‌الملل دانست و افزود: دو کشور در شرق و غرب آسیا به دلیل داشتن اشتراکات می‌توانند تاثیرگذاری زیادی در منطقه داشته باشند کما اینکه همکاری این دو کشور در سال‌های اخیر دستاوردهای بزرگی داشته است.

این کارشناس مسائل چین، هرگونه برنامه‌ریزی و همکاری کوتاه مدت و یا بلند مدت تهران- پکن را مورد مخالفت و اعتراض دشمنان ارزیابی کرد و افزود: در داخل هم کسانی هستند که بدون مطالعه و بررسی در این مورد اظهار نظر می‌کنند و این موضوع می‌تواند افکار عمومی را به سمت خواسته دشمنان هدایت کند. شاید برای ما که در متن قضایا هستیم این نوع مطالب انحرافی است که نمی‌شود زوایای آن را توضیح داد و یا حتی تکذیب کرد.

نگرانی اروپا و آمریکا از امضای سند ایران و چین طبیعی است

منصوری با اشاره به نگرانی آمریکا و اروپا از سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت: نگرانی غربی‌ها در این قضیه روشن است، چون آنها نمی‌خواهند رقیبی در خاورمیانه منافع آنان را محدود کند. حتی دشمنان به این مقدار بسنده نمی‌کنند، بلکه با جوسازی‌ گسترده درپی تیره کردن روابط دو کشور هستند.

سفیر پیشین ایران در چین، گفت: همکاری ایران و چین می‌تواند هم تاثیرات گسترده ای در شرق آسیا داشته باشد و هم منجر به تقویت مواضع ایران در غرب آسیا شود.

لزوم حذف تدریجی دلار از مبادلات اقتصادی کشور

منصوری با اشاره به تاخیر ۳۰ساله ایران در حذف دلار در مبادلات اقتصادی، بیان کرد: حق این بود که دولت به تدریج دلار را از مبادلات اقتصادی خود حذف می‌کرد. حرکت اقتصادی ما باید موازی با اهداف سیاسی باشد. وقتی که آمریکا دشمن ما است و این توان را دارد که بر اقتصاد ما تاثیر بگذارد ما هم باید به فکر حذف دلار از چرخه مبادلات اقتصادی خود باشیم. استفاده از واحد پول چین در شرایط فعلی می تواند تا حدودی در اقتصاد ما تاثیرگذار باشد.

این دیپلمات پیشین گفت: مردم فکر می‌کنند که مثلا دولت چین باید منافع ما در نظر بگیرد و این اشتباه رایج در جامعه ایرانی است. هر دولتی در دنیا موظف است که حافظ منافع کشورش باشد. ما باید این هنر را داشته باشیم در روابط با دیگر کشورها منافع خود را متقابل و متوازن کنیم.

توافقات بلندمدت تابع تحولات سیاسی است

منصوری اظهار داشت: توافقات بلندمدت تابعی از تحولات سیاسی هستند و اگر این نقشه راه همکاری ۲۵ ساله با چین امضا شود، نمی‌توان گفت حتما تا ۲۵ سال آینده اجرا می‌شود، ممکن است در چند سال آینده اتفاقاتی بیفتد و این سند بی‌اعتبار شود. بنابراین اینکه مخالفان می‌گویند ایران را به مدت ۲۵ سال به چین فروختند ادعایی اشتباه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندازه گیری اندام کودک در متد مولر