تولید روزانه 600 هزار ماسک 3 لایه و N95 در اصفهان


تولید روزانه 600 هزار ماسک 3 لایه و N95 در اصفهان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در حال حاضر روزانه 500 هزار ماسک سه لایه و 100 هزار ماسک N95 در استان اصفهان تولید می شود.

طاهره چنگیز امروز (شنبه، ۲۱ تیر ماه) در نشست ارزشیابی دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه ۷ که با حضور طاهر موهبتی- معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: روش های مختلف ارزشیابی در وزات خانه در حال انجام است و پایش به شیوه های مختلف انجام می شود.

وی با تاکید براینکه پایش و ارزشیابی در صورتی ارزشمند است که هدف داشته و بر اساس شاخص های خاص انجام شود، افزود: موفقیت در این طرح و اینکه بتوانیم یک بانک شاخص و روش درست و مناسب برای ارزشیابی داشته باشیم، مهم است که در این صورت، از ارزشیابی های پراکنده جلوگیری می شود و میزان خطای شاخص کاهش می یابد.

۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد وضعیت دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه ۷ که شامل دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان، کاشان، یزد و شهرکرد می شود، تصریح کرد: تعداد ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تحت پوشش ثبت نام شده در استان اصفهان هستند که البته تعدادی از جمعیت تحت پوشش هنوز وارد جمعیت ثبت نامی نشده اند و با احتساب این تعداد، ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است که رقم بسیار بالایی برای یک دانشگاه علوم پزشکی محسوب می شود.

چنگیز با بیان اینکه ۱۸۵۶ نفر عضو هیئت علمی در کلان منطقه ۷ هستند، اظهار کرد: از این تعداد، ۹۸۰ عضو هیئت علمی مربوط به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هستند که نسبت به دیگر دانشگاه های کلان منطقه ۷، تعداد قابل توجهی است. حدود ۲۰ درصد اعضای هیئت علمی استاد و حدود ۵۰ درصد استادیار هستند.

وی ادامه داد: ۴۸ هزار نفر در کلان منطقه پرسنل غیر عضو هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی هستنند که تعداد ۲۷ هزار نفر مربوط به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هستند. از نظر تعداد دانشجویان، حدود ۹ هزار و ۳۵۸ دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشغول به تحصیل هستند که حدود یک سوم آنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند که نسبت به دیگر دانشگاه های کلان منطقه کمتر است.

حدود ۱۲ درصد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شهریه پرداز هستند

چنگیز همچنین اضافه کرد: حدود ۱۲ درصد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شهریه پرداز هستند و تعداد دانشجوهای شهریه پرداز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز نسبت به دیگر دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه ۷ کمتر است.

وی در مورد آمار واحدهای بهداشتی در کلان منطقه ۷ گفت: در مجموع تعداد، ۱۰۰۴ خانه بهداشت، ۱۷ مرکز تسهیلات زایمانی، ۱۹۵ مرکز جامع سلامت روستایی، ۴۰۷ پایگاه بهداشتی، ۳۱۸ مرکز جامع سلامت شهری، ۸۲ مرکز جامع سلامت شبانه روزی و ۴۳ مرکز بهداشت شهرستان در کلان منطقه ۷ وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به پراکندگی بالای جمعیتی و وسعت بالای استان اصفهان که حدود ۱۰۷ هزار کیلومتر مربع است، اظهار کرد: در مناطق شرق استان جمعیت بسیار پراکنده است و این موضوع باعث بالارفتن هزینه برای این بخش می شود.

چنگیز مراکز جامع سلامت شبانه روزی خارج از ساختار را یکی از معضلات دانشگاه های علوم پزشکی عنوان کرد و افزود: براساس معیارهای گسترش وزارت خانه نباید توسعه داشته باشیم، اما براساس نیاز منطقه مجبور به احداث مراکز هستم و در این بخش مابه تفاوت هزینه توسط خود دانشگاه تامین می شود در حالی که تحمیل هزینه برای دانشگاه اصلا منطقی نیست.

در استان اصفهان عمده بار درمان بر دوش بخش دولتی است

به گزارش ایسنا، وی اضافه کرد: در مجموع تعداد، ۶۹۰۰ تخت هزینه بر داریم که باری بر دوش دولت است. این درحالی است که بخش غیردولتی ۳۸۰۰ تخت هزینه بر دارد. در استان اصفهان عمده بار درمان بر دوش بخش دولتی است و این مسئله در زمان شیوع کرونا به خوبی مشخص شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به نوسازی های طرح تحول سلامت اشاره کرد و افزود: اگر در این طرح تخت های بیمارستانی بازسازی و زیرساخت ها فراهم نمی شد، در بحث کرونا آمار مرگ و میرهای بیشتری متحمل می شدیم. بازسازی بیمارستان ها و افزایش تخت های آی سی یو از ۴۰۰ به ۸۰۰ تخت در استان کمک بسیاری در زمان شیوع کرونا بود.

چنگیز به تعداد بیمارستان های کمتر از ۶۰ تخت اشاره کرد و گفت: این بیمارستان ها عموما بیمارستان هایی هستند که در شهرستان ها حالت حاکمیتی دارند و ضریب اشغال تخت آنها به ۳۰ درصد هم نمی رسد و گاهی صد در صد هزینه زا و بدون درآمد هستند.

وی افزود: بار این بیمارستان ها تحمیلی بر دوش دیگر بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه است. جمعا در اصفهان ۳۹ بیمارستان داریم که ۱۱ عدد از آن کمتر از ۶۰ تخت مصوب هستند و این بیمارستان ها را نمی توان بست، اما در بحث تامین درآمد آنها نیز دچار مشکل هستیم.

درخواست تخصیص ردیف بودجه استانی برای پایگاه های اورژانس دادیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد پایگاه های اورژانس موجود در کلان منطقه ۷ تصریح کرد: از مجموع ۲۶۹ پایگاه، ۱۴۷ عدد مربوط به اصفهان است که به دلیل پراکندگی و وسعت استان پایگاه هایی ساختیم و پول کافی برای فعال کردن پایگاه نداریم و این یکی از مشکلات اصلی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است و نیازمند این هستیم که ردیف بودجه مشخص به این بخش تخصیص داده شود و در بودجه ۱۴۰۰ ردیف استانی پایگاه اورژانس به طور خاص به هر دانشگاه علوم پزشکی تخصیص داده شود.

چنگیز تاکید کرد: درخواست داریم که در مورد بیمارستان های حاکیمتی، تصمیم گیری عوض شود و صد درد صد هزینه دیده شود.

وی در مورد مقایسه برنامه عملیاتی در سال های گذشته گفت: در سال ۹۵ تا ۹۷ به تدریج میزان انطباق برنامه های عملیاتی افزایش پیدا کرده و حائز کسب رتبه سلامت در سال ۹۷ شدیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یادآور شد: در حوزه برنامه عملیاتی پیشنهاد داریم که اجازه داده شود، دانشگاه ها برنامه های خاص خودشان را بر اساس اهداف دانشگاه اجرایی کنند. برای نظارت خوب این برنامه لازم است تا سطح اداره برنامه های راهبردی ارزیابی شود و اگر این مکمل اضافه شود، ابزار کار برنامه عملیاتی می شود.

مراکز جامع سلامت آموزشی از نخستین برنامه های راهبردی کنترل کرونا

چنگیز گزارشی از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حوزه کرونا ارائه کرد و گفت: ایجاد مراکز جامع سلامت آموزشی از نخستین برنامه های راهبردی برای کنترل کرونا در استان بود که ۴ مرکز در استان در اختیار گروه پزشکی اجتماعی قرار دادیم و جمعیت ۸۰ هزار نفری تحت پوشش توسط کارورزان خدمات مناسب دریافت کردند و حاصل آن دریافت سریع خدمات به جمعیت ۸۰ هزار نفری، یادگرفتن عملی طب خانواده توسط کاروزان و کارآموزان و ایجاد عرصه ای برای کاراموزان جدیدالورود بود که با کمترین هزینه و بالاترین بهره وری انجام شد.

وی تصریح کرد: در مورد کرونا، بازبینی دقیق نقشه درمان و انجام جایابی و تعیین ماموریت بیمارستان های مرجع در چندین مرحله از ابتکارات اصفهان بود. همچنین آموزش و اطلاع رسانی انجام شد و همچنان ادامه دارد. در این بخش مشارکت خیران و نهادهای مختلف استان باعث افزایش قابل توجه تولیدات وسائل حفاظتی شد، به طوری که از ۶۰ هزار تولید ماسک روزانه به ۵۰۰ هزار ماسک سه لایه در روز رسیدیم. ماسک ان ۹۵ نیز جزء معدود تولیدکنندگان در استان هستیم که روزانه ۱۰۰ هزار ماسک تولید می شود.

چنگیز به ارائه خدمات سامانه ۳۱۱۳ اشاره کرد و افزود: از اول اسفند ۳۰ خط اپراتور از پزشکان، پرستاران و کادر درمان در ابتدا ۲۴ ساعته و اکنون تا ساعت یک نیمه شب آماده ارائه خدمات به مردم هستند. خدمات این سامانه در کاهش مراجعات به بیمارستان ها نقش داشت و اکنون روزی ۲۵۰۰ تماس تلفنی در این مرکز پاسخ داده می شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس