اردبیل وارد وضعیت قرمز کرونا شد


اردبیل وارد وضعیت قرمز کرونا شد

اردبیل - ایرنا- شهرستان 606 هزار نفری اردبیل که حدود نیمی از جمعیت استان را در خود جای داده، در پی افزایش تعداد مبتلایان و رشد صعودی بیماران بستری مبتلا به ویروس کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفت.

به گزارش روز شنبه ایرنا، افزایش فزاینده ابتلا و بستری بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل طی یک هفته اخیر موجب شده است که سه شهرستان اردبیل، نیر و نمین این استان در وضعیت قرمز قرار گیرد.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، در شبانه روز گذشته، ۴۶ مبتلای جدید کرونا در این استان شناسایی شده و ۲ نفر دیگر نیز جان خود را به علت ابتلای به این بیماری از دست داده‌اند.

بنا به این گزارش، در ۲۴ ساعت گذشته از ۲۳۶ مورد بستری، تعداد ۴۲ مورد در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل تحت‌نظر قرار دارند.

در پی افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و افراد بستری سازمان انتقال خون استان اردبیل از عموم بهبود یافتگان کرونا به ویژه گروههای خونی A مثبت O مثبت دعوت کرد تا به شکرانه سلامتی خود، بخشی از پلاسما یا خون خود را برای بیماران بدحال کرونای بستری در بیمارستان اهدا کنند.

سازمان انتقال خون استان اردبیل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مرکز ثابت خونگیری اردبیل واقع در جنب بیمارستان فاطمی اردبیل با توجه به نیاز فوری و اورژانسی، آماده دریافت خون هموطنان بهبود یافته کرونا برای کمک رسانی به افراد مبتلاست.

هم‌اکنون بسیاری از شهرستان‌های استان اردبیل نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار گرفته‌اند و در اغلب آنها آمار مبتلایان به کرونا سیر صعودی دارد.

مقام‌های مسئول در استان اردبیل می‌گویند که به‌رغم هشدارها، هنوز بسیاری از شهروندان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی سستی و اهمال کرده و به بهداشت و سلامت عمومی بی‌توجه هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل روز گذشته در مصاحبه ای اعلام کرد: پیک نخست بیماری کرونا در این استان در نیمه فروردین ماه با ۳۷۰ نفر بیمار شناسایی شده به ثبت رسیده و روند کنونی نیز حاکی از ورود استان به پیک دوم بیماری است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با بیان این‌که تخت‌های آی‌سی‌یو در استان از بیماران مبتلا به کرونا پرشده است، اضافه کرد: هشت تحت جدید نیز به مجموعه تخت‌های آی‌سی‌یو استان اضافه شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هشدار داد که تداوم وضعیت فعلی موجب خستگی و فرسودگی کادر درمانی در استان خواهد شد و ضروری است که شهروندان پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: باید حقیقت تلخ وجود و ماندگاری کرونا را بپذیریم و برای در امان ماندن از خطر این ویروس، استفاده از ماسک، شستن دست و نیز رعایت فاصله اجتماعی را به عنوان سه روش مقابله با این ویروس بیش از پیش جدی بگیریم.

حبیب‌زاده بیان کرد: ۳۰ درصد مبتلایان به ویروس کرونا بدون علامت بوده و حتی خود به این موضوع واقف نیستند، ۵۰ درصد افراد نیز این بیماری را همانند یک سرماخوردگی ساده سپری کرده و به سختی متوجه بیماری خود می‌شوند.

وی ادامه داد: ۱۵ درصد بیماران نیز با بستری و مراقبت بهبود یافته و پنج درصد افراد در بخش آی‌سی‌یو بستری و تحت درمان سخت قرار می‌گیرند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم با اعلام این‌که ابتلا به بیماری کرونا در این استان با شتاب زیاد رو به افزایش است، گفت: در بیمارستان امام خمینی‌(ره) اردبیل در مجموع ۱۰ بخش برای بیماران کرونایی اختصاص یافته است.

دکتر محمدرضا رضایی‌بنا افزود: توصیه ما این است که مردم همانند موج قبلی کرونا در استان، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، خود و دیگران را از خطر ابتلای به ویروس کرونا دور کنند.

وی با توصیه اکید به مردم برای استفاده از ماسک در محافل عمومی و اجتماعات، خواستار محدود کردن مراودات پرازدحام به ویژه مراسم عروسی و ترحیم شد و اضافه کرد: حضور در محل‌های پرازدحام در شیوع موج جدید کرونا نقش مهمی داشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله مرگبار شرور خطرناک به 2 مرد جلوی جگرکی در شهریار / این قاتل 2 سال زندگی پنهانی داش...