پیام رئیس جمهور کشورمان به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد نسل‌کشی سربرنیتسا


پیام رئیس جمهور کشورمان به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد نسل‌کشی سربرنیتسا

رئیس جمهور کشورمان به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد نسل‌کشی سربرنیتسا پیام تسلیتی خطاب به مردم بوسنی و هرزگوین ارسال کردند.

پیام رئیس جمهور کشورمان به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد نسل‌کشی سربرنیتسا

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از سارایوو، در آستانه بیست و پنجمین سالگرد نسل کشی سربرنیتسا، یکی از دردناک‌ترین فجایع قرن معاصر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به نمایندگی از ملت بزرگ ایران مراتب تسلیت و همدردی خود را به خانواده‌های شهدا و همه مقامات و مردم بوسنی و هرزگوین ابراز کرد.

این پیام قرار است در مراسم بزرگداشت نسل کشی سربرنیتسا که امروز در محل یادبود شهدای سربرنیتسا در مزارستان پوتوچاری در حال برگزاری است، قرائت شود.
در این پیام با توجه به اوضاع کرونایی جهان آمده است: برای قربانیان مظلوم این فاجعه بزرگ انسانی، رحمت و آرامش ابدی طلب می‌کنم. از برگزار کنندگان این مراسم که اجازه ندادند در شرایط ویژه ناشی از شیوع ویروس کرونا بزرگداشت این مناسبت به فراموشی سپرده شود نیز قدردانی می‌کنم.
دکتر روحانی با اشاره به فاجعه تلخ سربرنیتسا که لکه‌ای تاریک بر تارک تاریخ معاصر است تاکید کرد: این واقعه خود آموزه‌ها و عبرت‌های فراوانی دارد که اگر به خوبی آموخته شود چه بسا جامعه انسانی دیگر چنین رخداد‌های وحشتناکی را تجربه نکند. سربرنیتسا به جامعه بین المللی ضرورت تعهد به عدالت، پرهیز از خشونت و احساس مسئولیت در دفاع از حقوق مظلومین را می‌آموزد و عموم جامعه جهانی بویژه قدرت‌های پر ادعای مدعی حقوق بشر و دموکراسی را به اجتناب از اعمال استاندارد‌های دوگانه و پایبندی واقعی به ارزش‌های اصیل انسانی فرا می‌خواند.
اینجانب بر این باورم که هنوز نیز جامعه جهانی به درس آموزی از فاجعه سربرنیتسا و حوادث مشابه نیاز دارد تا در برهه کنونی شاهد قلدر مآبی پیمان شکنانه، قانون ستیزانه و یکجانبه بعضی قدرت‌های جهانی، گسترش اشغالگری برخی رژیم‌های نامشروع و سکوت و بی تفاوتی دولت‌های دیگر در قبال جنایات آنان نباشیم.
وی با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران جزو نخستین کشور‌هایی بود که استقلال بوسنی و هرزگوین را به رسمیت شناخت و در سخت‌ترین شرایط با شجاعت کامل و همه جانبه در کنار ملت و دولت این کشور ایستاد خاطر نشان کرد: در تمام سالیان اخیر نیز رویکرد پایدار آن بر حمایت از استقلال، تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و همزیستی صمیمانه همه اقوام ساکن در این سرزمین و تقویت صلح و ثبات در غرب بالکان استوار بوده است و امروز نیز دست دوستی دولت و ملت ایران به سوی همه رهبران و مردم بوسنی و هرزگوین و همگی دولت‌ها و ملت‌های منطقه بالکان گشوده است و گسترش مناسبات دوستانه با کشور زیبای بوسنی و هرزگوین و دیگر دولت‌های این منطقه از جمله اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.
دکتر روحانی در پایان این پیام اعلام کرد: بار دیگر به روح هزاران شهید بیگناه سربرنیتسا و رهبر فقید آنان مرحوم علی عزت بگوویچ درود می‌فرستم و برای بازماندگان آنان و همه مردم بوسنی و هرزگوین سلامت، موفقیت و آینده‌ای سرشار از ثبات، صمیمیت و پیشرفت را آرزومندم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403