هفت مترمکعب در ثانیه آب از سد مخزنی سبلان رهاسازی شد


هفت مترمکعب در ثانیه آب از سد مخزنی سبلان رهاسازی شد

اردبیل - ایرنا - رییس اداره منابع آب گرمی مغان گفت: بدنبال درخواست‌های اهالی روستاهای واقع در حاشیه رودخانه‌های قره‌سو و دره‌رود و پیگیری مسوولان شهرستان‌های مشگین‌شهر ، گرمی و اصلاندوز مبنی بر رهاسازی آب سد سبلان، با دستور مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به میزان هفت مترمکعب در ثانیه آب از سد سبلان رهاسازی شد.

رضا بدرزاده روز شنبه افزود: دریچه‌های سبلان با توجه به کاهش شدید بارندگی و بروز خشکسالی در سال آبی ۹۹-۹۸ در شهرهای شمالی استان اردبیل و خشک شدن رودخانه دره‌رود و ایجاد تنش آبی در روستاهای حاشیه این رودخانه‌ها گشوده شد.

وی حجم آب رهاسازی شده از سد سبلان تا این لحظه را هفت میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: در جریان این رهاسازی علاوه بر روستاهای شهرستان‌های شمالی استان اردبیل تعداد زیادی از روستاهای شهرستان‌های اهر، کلیبر و هوراند استان آذربایجان‌شرقی نیز از آن بهره‌مند شدند.

بدرزاده گفت: در شرایطی که اهالی روستاهای حاشیه رودخانه دره‌رود و قره‌سو در شرایط سختی قرار گرفته بودند آب سد سبلان به کالبد خشک و بی‌جان این رودخانه حیات دوباره داد و ضمن رونق کشاورزی اراضی واقع در حاشیه این رودخانه‌ها و تغذیه مجتمع‌های آب شرب و چاه‌های حریمی موجود ، موجب خوشحالی روستاییان حاشیه رودخانه‌ها شد.

او افزود: رهاسازی آب علاوه بر تامین نیاز معیشتی تعداد زیادی از روستاهای واقع بر روی این رودخانه‌ها، موجب حفظ حیات حیوانات وحشی واقع در طبیعت بکر آن مناطق خواهد شد.

وی با اشاره به کمبود منابع آب و فرارسیدن فصل گرما، از کشاورزان منطقه خواست با توجه به محدودیت منابع آبی، در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت