2300 طرح بهزیستی در استان اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد


2300 طرح بهزیستی در استان اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد

اصفهان- ایرنا- مدیرکل بهزیستی اصفهان از افتتاح و بهره‌برداری 2 هزار و 300 طرح خدماتی، حمایتی و خیریه‌ای همزمان با گرامیداشت هفته بهزیستی در این استان خبر داد.

مرضیه فرشاد روز شنبه به مناسبت هفته بهزیستی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این طرحها با مشارکت بخش خصوصی، خیرین و دولت و با هزینه‌ای بالغ بر سه هزار ۷۰۰ میلیارد ریال احداث و راه‌اندازی شده که ۸۲۰ میلیارد ریال آن توسط دولت به صورت بلاعوض و وام تامین و بقیه آورده بخش خصوصی و خیریه‌ها بوده است.

وی ۵۵ باب مسکن مددجویان، سه کمپ ترک اعتیاد، ۲ واحدکلینیک مددکاری، ۱۳ مرکز مشاوره، ۲ باب مهدکودک، ۲ خیریه حمایتی و طرح‌های اشتغال بیش از ۲ هزار مددجو را از مهمترین این طرح های هفته بهزیستی استان برشمرد.

وی توانمندسازی را مهمترین محور فعالیت های بهزیستی بیان‌کرد و گفت: توانمندسازی در عرصه خودکفایی اقتصادی، آموزش مهارت‌های زندگی و توانمندسازی جسمی و حرکتی در همه برنامه‌ها و مراکز زیر پوشش انجام می‌شود.

وی به مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی برای معلولان اشاره‌ و اضافه کرد: ۶۰ درصد از معابر و اماکن عمومی شهر اصفهان توسط شهرداری مناسب‌سازی و امسال تفاهم نامه همکاری برای رفع این مشکل با شهرداری امضا شد تا با نظر کارشناسان بهزیستی انجام شود.

وی اضافه‌کرد: به صورت متوسط ۲۰ درصد از امکان عمومی، اداری و معابر در استان اصفهان مناسب‌سازی شد که کمترین‌ میزان انجام این اقدام در شهرستان‌ها است.

وی یادآورشد: کمبود اعتبار و تعداد کم معلول در شهرستان‌های استان اصفهان مانع از رشد مناسب سازی بود که ۳۰ تیم بازرسی برای رصد وضعیت معابر و محل تردد معلولان در تلاش هستند.

کودکان کار و خیابانی به جمع خانواده‌های خود باز می‌گردند

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی اصفهان در این نشست گفت: بیشترین تلاش بهزیستی بازگشت کودکان کار و خیابانی به جمع خانواده است.

مجتبی ناجی به ساماندهی کودکان کار و خیابانی اشاره ‌کرد و گفت: با شناسایی این دسته از افراد، پرونده فردی تشکیل و خانواده و آشنایان آن‌ها شناسایی و زمینه بازگشت به خانواده فراهم می‌شود.

وی ادامه‌داد: در صورت نداشتن خانواده با هماهنگی مقام قضایی به مراکز نگهداری کودکان و نوجوانان معرفی می‌شوند تا در این مراکز از خدمات حمایتی استفاده کنند.

وی اضافه‌کرد: در سال گذشته ۲۰۷ کودک کار و خیابانی در استان اصفهان شناسایی و در پرونده های آن ها در اداره کل بهزیستی تشکیل و خدمات‌رسانی به آن‌ها ارائه شد.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی اصفهان همچنین به تولد چندقلوها در استان اشاره و اضافه ‌کرد: استان اصفهان بیشترین آمار این دسته از کودکان را دارد که خدمات رسانی به آن‌ها با همکاری خیرین و نهادهای اداری انجام می‌شود.

وی از وجود هزار و ۸۲۶ کودک دوقلو، ۴۰۸ کودک سه قلو، ۱۶ کودک چهارقلو و سه کودک پنج قلو در اصفهان خبرداد و گفت: برای کودکان چهارقلو شرایط پنج قلوها اعمال می شود اما ابلاغی تاکنون برای حمایت از کودکان سه قلو ارائه نشده است.

وی اضافه‌کرد: بهزیستی از خانواده‌های دارای کودک دوقلو به صورت موردی حمایت می کند و بخشی از هزینه‌های آن‌ها در حوزه بهداشت و یا ترخیص از بیمارستان را با کمک خیرین پرداخت می‌کند.

شعار امسال بهزیستی(۲۱ لغایت ۲۷ تیرماه) با عنوان بهزیستی در گام دوم، شفافیت، تحول خدمت و سلامت اجتماعی در بستر خانواده است.

بودجه بهزیستی در سال ۹۸، ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود که ۷۶ درصد آن تخصیص یافت. اعتبارات از محل تبصره ۱۴ قانون برنامه و بودجه و هدفمندی یارانه‌ها، ۲ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان بود و در مجموع ۸۵ درصد اعتبارات پیش بینی شده برای بهزیستی تخصیص یافت.

هزار میلیارد تومان در سال برای ۵۰۳ هزار خانوار مستمری بگیر به صورت الکترونیکی از محل اعتبارات بهزیستی شارژ می شود که به عنوان افزایش مستمری از محل تبصره ۱۴ قانون برنامه و بودجه نیز ۲ هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ برای یک میلیون و ۶۹ هزار خانوار پرداخت شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی