ظرفیت‌سازی در تولید نفت ضروری است؛ تسلیم نمی‌شویم


ظرفیت‌سازی در تولید نفت ضروری است؛ تسلیم نمی‌شویم

وزیر نفت گفت: اگرچه امروز به دلیل تحریم‌ها تولید نفت ایران کم است، اما ایجاد ظرفیت تولید امری راهبردی است تا صنعت نفت کشور بتواند در هر زمانی که نیاز است، سهم خود را احیا کند؛ ما تسلیم نمی‌شویم.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (شنبه، ۲۱ تیرماه) در آیین امضای قرارداد طرح توسعه میدان نفتی یاران، با بیان این مطلب افزود: امروز روز خوبی برای صنعت نفت ایران است زیرا قرارداد تکمیل توسعه یک میدان مشترک نفتی امضا می‎شود.

وی با اشاره به اینکه مردم شرایط سختی را می گذرانند و کرونا و تحریم فشار زیادی بر آنان وارد می کند، افزود: در صنعت نفت سعی می‌کنیم تا حد امکان برای کاهش این فشارها تلاش کنیم؛ بخشی از این طریق است که دستور داده شده مواد اولیه شوینده‌ها وضدعفونی کننده‌ها که توسط پتروشیمی‎ها و پالایشگاه‎ها تولید می‎شود، در اولویت تولید و تامین باشد. بخش دیگر، کمک به اشتغال و زندگی مردم است. مردم قرار است زندگی و کار کنند و از کار خود نان حلال به‌دست آورند. به همین منظور با وجود مواجهه صنعت نفت با کمبود منابع، در تلاشیم جریان اشتغال و کار مولد را زنده نگه‌داریم.

زنگنه گفت: درست است که اکنون به واسطه تحریم‌های ظالمانه، تولید نفت ما کاهش یافته است اما همیشه اینگونه نمی‌ماند. باید ظرفیت را بالا ببریم تا هر زمان نیاز شد، با قدرت تمام وارد بازار شویم و سهممان را احیا کنیم. ما قرار نیست تسلیم شویم و قرارداد توسعه میدان یاران هم در همین مسیر عملیاتی می‎شود.

ساماندهی همه میدان‌های مشترک تا پایان دولت

وی با تاکید بر اینکه میدان‌های مشترک همواره برای صنعت نفت یک ضرورت و اصل بوده است، در این زمینه توضیح داد: خوشبختانه در پارس جنوبی با حداکثر امکان تولید یعنی برداشت از ۲۷ فاز در حال فعالیت هستیم. توسعه دو فاز به دلیل تحریم‌ها عقب افتاد که پتروپارس آنها را دنبال می‌کند. البته قرارداد جدیدی با پتروپارس امضا نشد، بلکه پس از کناره‌گیری دو شرکت فرانسوی و چینی از توسعه فاز ۱۱، سهم آنها به طرف ایرانی پروژه یعنی پتروپارس منتقل شد. دو پالایشگاه باقیمانده که یک واحد امسال تکمیل و دیگری نیز سال آینده تکمیل می‌شود.

زنگنه با اشاره به اینکه میدان بلال به عنوان یال شرقی میدان گازی پارس جنوبی، میدان گاز مستقلی نیست و قرارداد آن نیز امضا شده و در حال پیگیری است، ادامه داد: قرارداد میدان گازی فرزاد بی نیز امضا می‌شود و تکلیف تکمیل توسعه فروزان هم مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه قرارداد میدان‌های آبان و پایدار غرب هم نافذ شده و در حال اجراست، گفت: به این ترتیب تا پایان دولت، همه میدان‌های مشترک نفت و گاز کشور به سامان می‌رسد؛ نمی‌گویم توسعه آن به پایان می‌رسد، اما تکلیف همه میدان‌ها در قالب قراردادهایی واقعی با شرکت‌هایی توانمند مشخص می‌شود.

هر چه جدید است، مخالف دارد

زنگنه با تاکید بر اینکه هیچ یک از قراردادها در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی بدون مشارکت طرف ایرانی امضا نمی‌شود، گفت: یاران جنوبی پیش از این ازسوی شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) توسعه داده شده است و یاران شمالی نیز از سوی نفت و گاز پرشیا که این دو بخش تجمیع شدند و قرارداد آن به صورت یکپارچه در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی با شرکت نفت و گاز پرشیا امضا می‌شود.

وزیر نفت یادآور شد: الگوی جدید قراردادهای نفتی، الگویی تکامل یافته بیع متقابل سنتی ماست که البته الان می‌گوییم سنتی؛ زمانی قرارداد نوینی بود که عده‌ای مخالفش بودند. هر چه نو باشد، عده‌ای مخالف آن هستند. عده‌ای هم با بیع متقابل مخالف بودند و تاپای جان هم بر سر مخالفت‌شان ایستاده بودند، اما بعد که الگوی جدید قراردادهای نفتی مطرح شد، گفتند همان بیع متقابل خوب است، خب شما که روزی با بیع متقابل هم مخالف بودید.

وی با بیان اینکه در قرارداد توسعه میدان یاران مانند دیگر قراردادهای الگوی جدید قراردادهای نفتی، بهره‌برداری نیز لحاظ شده و پرداخت پاداش منوط به تولید است، گفت: پاداش در این قرارداد کمتر از ۲.۵ دلار برای هر بشکه است که به ازای هر بشکه تولید اضافی تعلق می‌گیرد. به عبارتی، دولت ۴۰ دلار درآمد دارد و پیمانکار ۲.۵ دلار. بخل نیست. اگر پیمانکار بتواند بر مقدار تولید اضافه کند، باید سود ببرد. زمان قرارداد هم ۱۰ ساله است که می‌تواند تمدید شود. در این قرارداد، همه منابع سرمایه‌ای را باید شرکت نفت و گاز پرشیا تامین کند و سپس پس از آغاز بهره‌برداری، اصل و پاداش خود را از محل اضافه تولید دریافت خواهد کرد.

استفاده از ظرفیت انواع قراردادها

زنگنه با بیان اینکه از همه انواع قراردادها استفاده می‌کنیم، افزود: صنعت نفت کشور را نمی‌توان با روش‌های صد سال پیش اداره کرد. باید روش‌های نو را در اجرای پروژه‌ها مدنظر قرار داد. اکنون در دنیا شرکت‌های اکتشاف و تولید کار می‌کنند و به همین دلیل ما نیز تصمیم گرفتیم شرکت‌های ایرانی را در این بخش فعال کنیم؛ همان‌طور که در بخش بازرگانی نفت نیز چنین رویکردی دنبال شده و شرکت‌های ایرانی در حال فعالیت هستند که اگرچه کمک‌شان می‌کنیم اما می‌توانند پس از تحریم بسیار موثر باشند.

زنگنه به انرژی دانا، مپنا، نفت و گاز پرشیا به عنوان نمونه‌هایی از شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی توانمند اشاره کرد و گفت: شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی را هم عده‌ای می‌گفتند گرگ‌زاده‌هایی هستند که تبدیل به گرگ خواهند شد، اما این شرکت‌ها که اگر چه برخی با تساهل و تسامح تایید صلاحیت و انتخاب شدند، شرکت‌های توانمندی هستند.

وزیر نفت تصریح کرد: با توجه به استفاده از ظرفیت انواع قراردادها، طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت را نیز در قالب قراردادهای EPC/EPD دنبال می‌کنیم که در این زمینه بیش از ۶ میلیارد دلار مصوبه شورای اقتصاد دریافت کرده‌ایم و منابع مالی این طرح از طریق بازار سرمایه تامین می‌شود. حسن این قراردادها در این است که کار به صورت مجموعه‌ای به هم پیوسته به پیمانکار تحویل داده می‌شود و پیمانکار نفت تحویل خواهد داد. فهرستی از تجهیزات هم به این قراردادها ضمیمه شده است که باید از داخل ایران تامین شود.

زنگنه گفت: نه تنها در میدان‌های مشترک، توسعه در همه میدان‌های نفت و گاز کشور دنبال می‌شود و طرح‌هایی برای آنها تعریف شده است، اما منابع آن عمدتا از بازار سرمایه تامین می‌شود، زیرا منابع نفت کفایت نمی‌کند. شیوه‌های قراردادی مختلف نیز ظرفیت خوب و موثری به شمار می‌رود که می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد.

وزیر نفت ادامه داد: از همه آنان که در این مسیر زحمت کشیدند از جمله شرکت مهندسی و توسعه نفت، شرکت ملی نفت ایران، گروه تدبیر انرژی و شرکت نفت و گاز پرشیا تشکر می‌کنم. حضور مهندس نوذری در گروه تدبیر برای من دلگرمی و اطمینان خاطر است زیرا ایشان را نزدیک ۳۰ سال است که می شناسم و می‌دانم ایشان کاری را دنبال می‌کند که توان انجام آن را دارد. ایشان از این طریق، همکاری موثر و نزدیک برای صنعت نفت هستند.

زنگنه از حضور رئیس کمیته نفت و نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم قدردانی کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس