افزایش 35 درصدی قیمت ملک در کیش در سه ماهه نخست سال 99


افزایش 35 درصدی قیمت ملک در کیش در سه ماهه نخست سال 99

توان اقتصادی مردم کیش با توجه به اوضاع جاری و وجود بیماری کرونا و کاهش روند حضور گردشگران در کیش به چالش کشیده شده است و متاسفانه با افت شدید سطح اقتصادی مردم واجه هستیم.

توان اقتصادی مردم کیش با توجه به اوضاع جاری و وجود بیماری کرونا و کاهش روند حضور گردشگران در کیش به چالش کشیده شده است و متاسفانه با افت شدید سطح اقتصادی مردم واجه هستیم.

امیربهمن پویاپور رییس اتحادیه مشاوران املاک و مستغلات کیش در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: با توجه به رونق بازارهای کاذب مانند ارز و طلا معمولا شاهد عدم ورود عده‌ای از سرمایه گذاران به این نوع بازارها هستیم که در عین حال ترجیح می دهند به بازار ملک روی آورند. البته با توجه به سایر مولفه ها همین موضوع باعث شده است تا بازار نسبتا پر رونقی در جهت سرمایه گذاری ملک که در دوماه اخیر شاهد آن هستیم، ایجاد شود.

وی افزود: وقتی بازار املاک دچار نوسان یا شیب صعودی می شود ، بر اساس قوانین موجود به صورت موضوعی یا نانوشته قیمت ها نیز بالا می رود و بالتبع آن وقتی قیمت ملک بالا می رود اجاره ها هم بالا می رود.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که متاسفانه به دلیل سکوت و خلاء قانون که در مقوله رهن واجاره ، موجر و مستاجر و نظارت بر نرخ اجاره بها داریم مادامی که قانونگذار پیش بینی لازم نکند کنترل این امر غیر ممکن خواهد بود.در سال های گذشته شاهد طرح های زیادی برای کنترل قیمت ملک بودیم که به دلیل عدم وجود ابزار قانونی منجر به شکست شده است.

رییس اتحادیه املاک کیش درباره میزان افزایش قیمت ملک و زمین گفت: در سه ماه اخیر به طور متوسط بالغ بر 35 درصد افزایش قیمت در حوزه فروش داشتیم که ناشی از عرضه و تقاضا در بازارو البته موارد دیگری مانند گرانی مصالح و غیره می باشد ؛ که به سبب همین افزایش قیمت ها، قرارداد های منازل صرف نظر از واحد های اداری و خدماتی افزایش قیمت چشمگیری در خصوص رهن و اجاره نیز داشته است.

وی ادامه داد : بر اساس اعلام دولت افزایش قیمتی که باید از 15 تیر ماه اجرایی شود در تهران حداکثر 25 درصد ، کلان شهر ها 20 درصد و سایر شهر ها که کیش را هم شامل می شود 15 در صد بوده است ولی متاسفانه با پیگیری هایی که با مراجع ذی صلاح داشتیم فعلا این دستوالعمل با این که مصوبه دولت را دارد هنوز به جزیره کیش ابلاغ نشده است. بنابراین تمدید قرارداد های استیجاری منازل به روش قبل به صورت خودکار اتفاق می افتد. یعنی اگرمستاجرشرایط خاصی را برای موجر ایجاد نکرده باشد مانندعدم پرداخت اجاره و یا سایر موارد به صورت خودکار شورای حل اختلاف تشکیل جلسه برای دستور حکم تخلیه نمی دهد و موجر ملزم به تبعیت از همان درصد افزایشی است که دولت اعمال کرده والبته ما همچنان منتظر ابلاغ دستوالعمل به کیش هستیم.

وی در مورد افزایش قیمت اجاره بها در کیش افزود : افزایش قیمت اجاره بها حداقل 25 درصد و حداکثر 35 درصد مطابق تهران داشتیم که نباید این چنین باشد. همچنین توان اقتصادی مردم کیش با توجه به اوضاع جاری و وجود بیماری کرونا و کاهش روند حضورگردشگران در کیش به چالش کشیده شده است و متاسفانه با افت شدید سطح اقتصادی مردم واجه هستیم . اما از طرفی بر اساس فرمولی که در سرزمین اصلی حاکم است با توجه به قیمت تمام شده یک ملک و ارزش معاملاتی اجاره آن ، همچنان قیمت ها در کیش به نسبت سرزمین اصلی پایین تر است.

پویا پور در پاسخ به این سوال که سازمان منطقه آزاد کیش چه برنامه ای برای کنترل وتنظیم بازار ملک دارد گفت: سازمان منطقه آزاد کیش سیاستگذار است ودر حوزه اقتصاد کلان برنامه ریزی می کند که امکان دارد برخی قیمتها هم بالا برود ،من در این مورد نمیتوانم اظهار نظر کنم که چرا این اتفاق می افتد زیرا تنها بخشی از آن به حوزه تخصصی املاک بر می گردد ولی دیدگاه کلانی است که در راس هرم سازمان وجود دارد ولی به هر ترتیب حداقل کاری که سازمان می تواند انجام دهد قیمت های سازمانی خود را افزایش ندهد و تعرفه زمین را بالا نبرد. لازم به ذکر است که کلیه مصالح و ادوات ساختمانی درسرزمین اصلی بسیار بالاست وکمترین کار این است که نگذاریم در کیش بالاتر برود .

رییس اتحادیه املاک و مستغلات کیش در خصوص وضعیت سرمایه گذاری در کیش بیان کرد: با وجود تورمی که در حال حاضر شاهد آن هستیم خوشبختانه هنوز هم سرمایه گذاری در کیش جذابیت های خاص خود را دارد .چرا که در قیاس با سرزمین اصلی در تهران و کلان شهرها کیش گوهری گرانبها ونایاب است و به نسبت قیمت ملک هایی که در تهران در مناطق متوسط موجود است قیمت ملک در کیش در بهترین نقاط آن همچنان تفاوت قیمت چشمگیری با سرزمین اصلی دارد و همین قیاس جذابیت سرمایه گذاری البته به صورت کلان را بیشتر می کند .

وی ادامه داد :در حال حاضر با توجه به شرایط بازار ، وجود بیماری منحوس کرونا که شرایط خاصی در کیش ایجاد کرده ، روند فعلی را از تمامی جهات روندی طبیعی ارزیابی می‌کنیم.

گفت‌وگو: هاله گل‌افروز

افزایش 35 درصدی قیمت ملک در کیش در سه ماهه نخست سال 99

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان