لزوم توسعه باغات در اراضی شیب‌دار و کم بازده در لرستان


لزوم توسعه باغات در اراضی شیب‌دار و کم بازده در لرستان

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: احداث باغات در اراضی شیب‌دار از اولویت‌های وزارت جهادکشاورزی است.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، «اسفندیار حسنی مقدم» اظهار کرد: در استان زمین‌های بسیار زیادی وجود داشته که دارای شیب‌های بالای ۱۲ درصد هستند که این زمین‌ها بلااستفاده بوده و یا مورد کشت و کارهای محصولات زراعی قرار می‌گیرند.

وی افزود: این امر علاوه بر ایجاد ناپایداری تولید در استان، موجب شده تا درآمد اقتصادی مناسبی برای کشاورزان حاصل نشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: در این خصوص وزارت متبوع و سازمان جهاد کشاورزی، برنامه‌ای تحت عنوان توسعه باغات در اراضی شیب‌دار و کم بازده را در دستور کار قرار دارد که از سال زراعی ۹۷- ۹۶ تاکنون طرح توسعه باغات در اراضی شیب‌دار و کم بازده، در سطحی بالغ‌بر ۴۰۴۰ هکتار در استان با موفقیت انجام شده است.

وی افزود: باغات دیم علاوه بر اینکه باعث پایداری تولید برای ما می‌شود، حفاظت از منابع آب‌وخاک و افزایش و ارتقاء درآمد کشاورزان را به همراه دارد.

حسنی‌مقدم بیان کرد: اگر یک برآورد کلی داشته باشیم که در یک هکتار زمین شیب‌دار که محصولاتی همچون گندم، نخود یا عدس در آن کاشته می‌شود تقریباً عددی معادل یک تن گندم دیم حاصل می‌شود که از نظر ارزش ریالی معادل حدود سه میلیون تومان ناخالص است.

وی ادامه داد: اگر همین زمین را به کشت بادام دیم اختصاص بدهیم درآمدی معادل ۱۵ میلیون تومان، از حدود ۵۰۰ کیلوگرم بادام خشک برای کشاورز حاصل خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرد: به عبارتی بهتر از لحاظ ارزش اقتصادی و ارزش‌افزوده، درآمدی بالای ۲۰ میلیون تومان در هکتار (حدود هفت برابر کشت‌های رایج) نصیب کشاورزان و بهره‌برداران خواهد شد.

حسنی مقدم تاکید کرد: تمامی بهره‌برداران و کشاورزانی که عرصه‌های شیب‌دار و کم بازده در اختیار آن‌ها است به مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها مراجعه و در این زمینه تشکیل پرونده دهند.

وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی استان نیز بخشی از نهاده‌های آن‌ها ازجمله نهال و چاله کنی را تأمین می‌کند و همه باهم کمک خواهیم کرد که این پروژه بزرگ را با موفقیت و سربلندی به سرانجام برسانیم.

46

کد خبر 1408871

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج