ورود مجلس به موضوع حذف کنکور/ سوء مدیریت‌ها وضعیت فرهنگیان را دچار مشکل کرد


ورود مجلس به موضوع حذف کنکور/ سوء مدیریت‌ها وضعیت فرهنگیان را دچار مشکل کرد

منادی گفت: در گذشته سوء مدیریت‌هایی وجود داشت که وضعیت فرهنگیان در شرایط کنونی است و در مجلس یازدهم به دنبال آن هستیم که نظارت را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

ورود مجلس به موضوع حذف کنکور/ سوء مدیریت‌ها وضعیت فرهنگیان را دچار مشکل کرد

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس در برنامه پرسشگر با موضوع سیاست‌گذاری در آموزش و پرورش با اشاره به جمعیت تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی بخش مهمی از تکالیف آموزش و پرورش را در قالب سندتحول بنیادین تدوین کرده و وزارتخانه موظف به اجرای آن است. همچنین شورای عالی آموزش و پرورش و مجلس از دیگر نهاد‌های سیاست‌گذار در این عرصه محسوب می‌شوند.

او ادامه داد: طی ۲-۳ سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان مجلس به بودجه آموزش و پرورش از محل‌های دیگر افزوده است. همچنین مجلس شورای اسلامی به موضوع رتبه بندی وارد شد و اخیرا هم ۵ هزار میلیارد تومان دیگر به بودجه آموزش و پرورش اختصاص داد علاوه بر آن به موضوع استخدام در آموزش و پرورش هم ورود می‌کند.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس اظهار کرد: مجلس به دنبال آن است تا وزارت آموزش و پرورش وظایفش را با توجه به سیاست‌های بالادستی به درستی انجام دهد و در گذشته سوء مدیریت‌هایی وجود داشته است که وضعیت فرهنگیان در شرایط کنونی است و در مجلس یازدهم به دنبال آن هستیم که نظارت را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

منادی ادامه داد: با وجود پنج برابر شدن حقوق فرهنگیان، اما باز هم این قشر در جایگاه اجتماعی درستی از حیث معیشت قرار ندارد. در همین شرایط مجلس از اهرم‌های نظارتی خود همچون سوال و استیضاح استفاده خواهد کرد. همچنین در مورد رتبه بندی آموزش و پرورش اعتبار خوبی در نظر گرفت، اما اساس کار رتبه بندی مورد توجه قرار نگرفت.

او با اشاره به اینکه شورای عالی آموزش و پرورش تاثیر گذاری لازم را دارد افزود: تا سال ۱۴۰۱، ۳۲۰ هزار معلم از آموزش و پرورش خارج می‌شوند و اگر مصوبه استخدامی مجلس درباره نیرو‌های نهضتی و حق التدریس نبود معلوم نبود که این کمبود چطور جبران می‌شد.

شورای عالی آموزش و پرورش را باید تقویت کنیم

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از شروع به کار کمیسیون آموزش ۳۰ قانون مهم را استخراج کردیم که برای هرکدام یک نماینده و برای هردستگاه یک نفر را از کمیسیون مامور و مسئول کردیم. بر همین اساس شورای عالی آموزش و پرورش را هم باید تقویت کنیم و یک نفر را برای این کار در نظر گرفتیم هرچند که دونفر عضو ناظر از مجلس در شورای عالی داریم که بیشتر تشریفاتی هستند.

تلاش مجلس برای استخدام ۸ هزار دبیر پرورشی و روانشناسی

منادی با اشاره به اینکه اراده مجلس انقلابی است که با دولت در یک سال مانده تعامل کند، تاکید کرد: تلاش داریم تا برای استخدام ۸ هزار دبیر پرورشی و روانشناسی سازمان امور استخدامی مجوز دهد. همچنین وقت آن است که بررسی کنیم چرا معلمان ناراضی اند؟ چرا نسل جدید به سمت کنکور سوق پیدا می‌کند و مواردی دیگر از این قبیل را بررسی کنیم.

به دنبال حذف کنکور هستیم

او ادامه داد: به دنبال حذف کنکور هستیم و باید دید گردش مالی ۸ هزار میلیارد تومانی و پشت پرده آن چیست، کیفیت در آموزش و پرورش افت پیدا کرده است. باید در افزایش کیفیت معلمان دقت کنیم.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: همه ورودی‌های آموزش و پرورش باید از دانشگاه فرهنگیان عبور کنند. در اساسنامه ماده ۲۸ دانشگاه آمده است که هر کس مدرک دانشگاه‌های دیگر را دارد در آزمون استخدامی شرکت کرده و بعد از پذیرش، دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان بگذارند و سپس وارد آموزش و پرورش شود.

منادی با اشاره به حذف معاونت پرورشی در برهه‌ای از زمان، گفت: پرورش یک کفه آموزش و پرورش است و باید معلم فیزیکی تربیت کنیم که به مباحث پرورشی بپردازد در واقع دانش آموزی که به سمت حیات طیبه برود نیاز داریم نه آنکه سکولار باشد.

انتهای پیام /

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر