کرونا کمر کادر درمانی را شکسته است 


کرونا کمر کادر درمانی را شکسته است 

یک متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه وضعیت مشهد از قرمز رد شده است، گفت: بیماران مبتلا به کرونا روز به روز افزایش پیدا می‌کنند و کمر کادر درمانی شکسته است.

حمیدرضا نادری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت شیوع کرونا در مشهد، بیان کرد: وضعیت مشهد از قرمز رد شده است. مردم به هشدارها توجه نمی‌کنند. باتوجه به اینکه این ویروس می‌تواند بدون علامت نیز انتقال پیدا کند، مریض‌های مبتلا به کرونا روز به روز افزایش پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه « کمر کادر درمانی شکسته است»، افزود: اورژانس چندین قسمت دارد که تنها در یک قسمت اورژانس ۵۰ نفر مریض هستند. متاسفانه مرگ و میر در این بیماری زیاد شده است. در قسمت ما ۴۰ تخت برای مریض مبتلا به کرونا وجود دارد که کرونایی ها همه تخت ها را اشغال کرده‌اند. این تعداد تنها در بخش ماست. شما حساب کنید که در کل شهر مشهد چه تعداد بیماران کرونایی وجود دارد؟ وضعیت وحشتناک است.
این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه «متاسفانه بسیاری از مردم اصلا رعایت نمی‌کنند»، تصریح کرد: من برای خرید دارویی به داروخانه رفته بودم و تنها دو متصدی داروخانه ماسک داشتند. در این داروخانه حدود ۴۰ نفر آدم در کنار هم بودند که بیش از ۹۰ درصد آنها ماسک نداشتند. ماسک بیشتر از اینکه برای فرد محافظت ایجاد کند، از دیگران محافظت می‌کند. اگر فردی دارای علائم خفیف و یا ناقل باشد که خود خبر نداشته باشد با زدن ماسک، فرد دیگری را مبتلا نمی‌کند. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که ماسک پارچه‌ای هم کفایت می‌کند.

نادری با اشاره به اینکه «ماسک‌های خیلی خاص برای این است که فرد مبتلا نشود»، تاکید کرد: در حال حاضر توصیه شده است که همه افراد جامعه بر روی بینی و دهان خود ماسک بزنند. حدود دوماه پیش گفته می‌شد که ایتالیا و اسپانیا از نظر شیوع کووید۱۹، جهنم کروناست. فاصله ایران با این کشورها بسیار زیاد بود اما در حال حاضر کشور ما به‌راحتی از این کشورها عبور کرده است.

داخل بیمارستان‌ها یک دنیا و بیرون بیمارستان یک دنیای دیگری است

وی با بیان اینکه «واقعیت این است که وضعیت وحشتناک است»، عنوان کرد: نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است. بسیاری از مردم اصلا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. در داخل بیمارستان‌ها یک دنیا و بیرون بیمارستان یک دنیای دیگری است. متاسفانه تا کسی خود یا اطرافیانش دچار این معضل یا مشکل نشود، اصلا باور نمی‌کند. راننده تاکسی جلوی اورژانس بیمارستان از من می‌پرسد، مریض کرونایی هم در بیمارستان داریم؟ من نمی‌دانم چطور جواب ایشان را بدهم. متاسفانه اوضاع ترافیک در خیابان‌ها، مکان‌های غیرضروری، فروشگاه‌ها، مکان‌های تفریحی و... وحشتناک است.

جریمه برای ماسک نداشتن در ایتالیا و اسپانیا

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه «من و تمامی کادر درمانی کاملا وضعیت اقتصادی را درک می‌کنیم»، بیان کرد: ما در این شرایط اقتصادی نمی‌توانیم به مردم بگوییم که از خانه بیرون نیایید، به سرکار نروید و یا نان برای خانواده فراهم نکنید. من به این دلیل کشور ایتالیا و اسپانیا را مثال زدم که در این کشورها همه محدودیت‌های کرونایی برداشته شده و همه مکان‌ها شلوغ است، تنها تفاوت این کشورها با ما این است که همه مردم آن‌جا ماسک بر روی بینی و صورت خود دارند. در آن‌جا کسی اگر ماسک نداشته باشد، جریمه می‌شود. اگر کسی بدون ماسک به فروشگاه یا جایی برود به او هیچ خدماتی داده نمی‌شود. در ایران به کسی که ماسک نداشته باشد، خدمات ارائه می‌شود. طبیعتا با این نوع برخورد، مردم نیز ماسک نمی‌زنند.

نادری با بیان اینکه «ماسک زدن در درجه اول برای عدم ابتلاء ما به کرونا نیست بلکه برای محافظت از دیگران است»، خاطرنشان کرد: درست است که ماسک از ابتلاء فرد به کرونا جلوگیری می‌کند، اما اثر آن از حفاظت از دیگران کمتر است. برای مثال ماسک من از فرد دیگری محافظت می‌کند و ماسک او از من محافظت می‌کند. در بالاترین سرانه اقتصادی جهان، زدن ماسک n۹۵ یا ماسک جراحی سه‌لایه توسط همه افراد جامعه امکان پذیر نیست. تولید، توزیع و هزینه این ماسک‌ها برای مردم سخت و سنگین است. مردم هزار دردسر و مشکل اقتصادی دارند و توان خرید ماسک پرهزینه را ندارند. به همین خاطر تاکید شده است حتی از یک تکه پارچه استفاده کنید. یک ماسک ساده با پارچه در خانه درست کنید و در محیط بیرون بر روی بینی و دهان خود بگذارید تا دیگران را مبتلا نکنید.

وی با اشاره به اینکه «ماسک‌زدن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دوجانبه است»، گفت: ماسک زدن بار ابتلا و شیوع این ویروس را در جامعه کاهش می‌دهد. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، ما نمی‌دانیم که چه اتفاقی بر سر جامعه خواهد افتاد. بدون تعارف می‌گویم من نمی‌دانم که تا دو هفته دیگر زنده هستم یا خیر. شرایط بحرانی است. بار مریض‌های مبتلا، بستری شده و فوت‌شدگان زیاد است. من پزشک، هر روز این بیمارها را ویزیت می‌کنم. به فرض اینکه من پزشک در بیمارستان رعایت کنم و مبتلا نشوم اما وقتی در تاکسی نشسته‌ام و راننده ماسک ندارد، تقصیر من چیست؟ وقتی من برای خرید به فروشگاه می‌روم و دیگران در آنجا ماسک نمی‌زنند، تقصیر من چیست؟. برخی از مردم بی‌گناه مبتلا می‌شوند.

آزمایش PCR برای تشخیص کرونا قطعی نیست

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه « بر اساس آمارهای وزارت بهداشت روزانه بیش از ۲۰۰۰ نفر به کووید۱۹ با تست کرونا مشخص می‌شوند»، اظهار کرد: آزمایش PCR قطعی نیست. من امروز در درمانگاه بودم. ۱۰ مریض با علائم کاملا مشخص کرونا به پیش من آمدند. با عکس سی تی اسکن و رادیوگرافی آنها مشخص بود که مبتلا به کرونا هستند اما ۸ نفر آنها تست PCR داده بودند که جواب تست‌شان منفی بود. منظور من این است که صرفا تست مشخص کننده، مبتلا بودن نیست.

نادری خاطرنشان کرد: کسانی که رعایت نمی‌کنند، فکر نمی‌کنند که روزی این اتفاق برای خودشان رخ بدهد. آنها فکر می‌کنند کسانی که مبتلا می‌شود خود، خانواده یا اطرافیانشان نیستند بلکه دیگران هستند. این مسأله روزی وبالشان را خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه «باتوجه به شرایط اقتصادی مردم باید منصفانه محدویت کرونایی گذاشته شود»، عنوان کرد: ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم همه به خانه بروید و هیچ کاری انجام ندهید. گرسنگی مانند کرونا انسان را می‌کشد. اگر قرار است همه مکان‌ها بازگشایی شود، بدیهی‌ترین قانون یعنی الزام استفاده از ماسک، باید گذاشته شود. اگر کسی در رانندگی تخلف کند به‌راحتی جریمه می‌شود اما اگر کسی ماسک نزند، جریمه نمی‌َشود. دلیل این مسأله چیست؟ واقعیت این است که اگر این قوانین اعمال نشود و همین رویه ادامه پیدا کند، این چرخه انتقال آن‌قدر بیشتر خواهد شد که حتی دیگر نتیجه آن را نمی‌دانیم.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه «دوماه قبل ما نتیجه محدودیت را شاهد بودیم»، افزود: بعد از اعمال محدودیت‌ها، حدود چند هفته موج ابتلا، بستری ها و فوت‌شدگان فروکش کرد. از زمانی که همه چیز آزاد و بدون محدودیت اعلام شد، دوباره کرونا اوج پیدا کرد. در یکی از شهرها، معلمی به سرکلاس می‌رود و همه دانش‌آموزان کلاس به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند.

ضرورت ایجاد جریمه برای ماسک نزدن

نادری ادامه داد: دستور مسئولان برای الزام ماسک به تنهایی کفایت نمی‌کند. در این دستور اعلام کنند که نزدن ماسک جریمه دارد و در صورت نزدن ماسک هیچ خدماتی به فرد رعایت نکرده، داده نمی‌شود. اگر تنها همین کار انجام شود، درصد قابل ملاحظه‌ای از مبتلایان کم خواهد شد.

وی با بیان اینکه «بچه‌ها نیز به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند اما امکان دارد علائم این ویروس در آنها خفیف‌تر باشد»، عنوان کرد: اگر بچه‌ای بیماری زمینه‌ای داشته باشد و یا حتی مشکلی نداشته باشد هم امکان دارد که براثر این بیماری فوت کند. فرد بالغ ۳۰ و یا ۴۰ سال نیز با هیچ مشکل یا زمینه بیماری بر اثر کرونا فوت می‌کند. خطر کرونا در کودکان بسیار بالاتر از انسان‌های بالغ است. انسان بالغ بر اثر ابتلا حداقل سرفه می‌کند یا اسهال می‌شود که دیگران با دیدن این نشانه‌ها به کرونا داشتن او، شک خواهند کرد، اما در یک کودک در صورت مبتلا شدن اگر علائمش خفیف باشد ممکن است کسی متوجه علائم این بیماری در او نشود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق