اثرگذاری برخی از داروهای موجود در بازار آزاد برای بیماری کووید 19به اثبات نرسیده است


اثرگذاری برخی از داروهای موجود در بازار آزاد برای بیماری کووید 19به اثبات نرسیده است

مدیر داروی اداره غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: اثر گذاری برخی از داروهای موجود در بازار آزاد برای بیماری کووید 19 هنوز به اثبات نرسیده است.

فلاح در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: مشاهده شده که تعدادی دارو در بازار آزاد موجود بوده و با قیمت خیلی بالایی نیز به فروش می رسد اما در حال حاضر مسئولان و کارشناسان ذی ربط در حال بررسی اثر بخشی این داروها هستند که آیا واقعا برای درمان بیماری کووید 19 موثر است و یا نه.

وی افزود: این داروها هنوز وارد پروتکل درمانی غذا و دارو نشده است که بتوان آن را برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا استفاده کرد و از سوی دیگر از آنجاییکه هنوز اثر بخشی آن مشخص نشده است، ممکن است عوارض جانبی نیز به دنبال داشته باشد.

فلاح در ارتباط با ذخیره دارویی، داروهای مورد استفاده در ارتباط با بیماری کرونا در خراسان شمالی نیز بیان کرد: یک سری از این داروها در پروتکل های درمانی سازمان غذا و دارو است و در تامین این داروها هیچ گونه مشکلی وجود ندارد و در بین مراکز درمانی مورد نظر سهمیه بندی و توزیع می شود.

وی تصریح کرد: اما داروهایی که هنوز وارد پروتکل های درمانی نشده و موثر بودن آن نیز تایید نشده، هنوز در بین چرخه توزیعی مراکز درمانی این استان قرار نگرفته است.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا دسترسی بیماران سرپایی مبتلا به کووید 19 به داروهای موثر در درمان این بیماری وجود دارد، تاکیدکرد: داروهای موثر برای درمان کووید (همچون داروهای ضدویروس) 19 برای بیماران بستری شده استفاده می شود.

وی افزود: برای بیماران سرپایی مبتلا به کووید 19 پزشکان از داروهای ضددرد استفاده می کنند، اما اگر بیمار بستری که به داروهای موثر در درمان کووید 19 نیاز داشتند از طریق پزشک به مراکز 16 ساعته ارجاع داده می شود و داروها در آنجا در اختیار بیماران قرار می گیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا