آبگرمکن‌های خورشیدی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در زنجان نصب می‌شود


آبگرمکن‌های خورشیدی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در زنجان نصب می‌شود

زنجان - ایرنا - رییس اداره حفاظت و حمایتِ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: حفاظت و حمایت از عرصه‌های جنگلی و منابع طبیعی و خدادادی از مهمترین برنامه‌های این دستگاه بوده و امسال نیز در این راستا برای حفظ و حراست از جنگل‌ها و جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان توسط روستانشینان حاشیه جنگل‌ها و استفاده بهینه از انرژی، تامین و نصب...

مهدی آرمیون روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سال گذشته ۲۹۴ مورد آبگرمکن در روستاهای این استان نصب شده است، اظهار داشت: اولین آبگرمکن‌های خورشیدی سال ۹۹ نیز در روستای قوزیجا (دام کشخون) نصب شد.

وی خاطرنشان کرد: ۹ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در پشت بام منزل ۹ خانوار دائمی این روستا نصب شد.

آرمیون افزود: روستاهای حاشیه جنگل‌ها و دارای مسیرهای صعب‌العبور و همچنین محروم از گاز طبیعی در اولویت اجرای این طرح قرار دارند.

رییس اداره حفاظت و حمایتِ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: برای تهیه این آبگرمکن‌ها حدود ۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و صیانت، هزینه شده است.

وی تصریح کرد: هزینه خرید، حمل، نصب و راه‌اندازی این دستگاه‌ها بر عهده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوده و روستائیان فقط هزینه لوله‌کشی از آبگرمکن به آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی را متحمل می‌شوند.

آرمیون اظهار داشت: تامین آب گرم رایگان، حفاظت از بوته‌ها و پوشش گیاهی مراتع، افزایش تولیدات دامی و بالا رفتن درآمد حوضه‌نشینان و کاهش آمار قطع درختان توسط آن‌ها از اهداف اجرای این طرح است.

وی خاطرنشان کرد: نصب آبگرمکن‌های خورشیدی، یکی از گام‌های موثر برای رسیدن به این اهداف است.

آرمیون افزود: پیش از اجرای این طرح، خانواده‌های ساکن در این روستاها به ناچار برای استفاده از آب گرم، درختان جنگل را قطع می‌کردند که این امر سبب از بین رفتن جنگل‌های منطقه می‌شد اما نصب آبگرمکن‌های خورشیدی، ناجی جان جنگل‌ها شده و از قطع بی‌رویه درختان جلوگیری می‌کند.

وی ابراز کرد: با نصب و راه‌اندازی آبگرمکن خورشیدی در روستاهای حاشیه جنگل‌ها علاوه بر اینکه درختان، نفس راحتی می‌کشند اهالی نیز برای تهیه هیزم و تهیه آب گرم به زحمت و مشقت نمی‌افتند.

رییس اداره حفاظت و حمایتِ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: اجرای طرح آبگرمکن‌های خورشیدی در این استان از سال ۹۴ به عنوان پایلوت (نمونه ) در یک روستا انجام شد و با دریافت بازخوردهای مثبت از اجرای این طرح اکنون سالانه و به صورت منظم در روستاهای استان اجرا می‌شود.

به گزارش ایرنا، در سطح کلان از سال ۹۷ توجه ویژه‌ای به حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری شده و اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی برای این امر، اختصاص یافته که سهم استان زنجان در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به ترتیب ۱۳ و ۲۸ میلیارد تومان بود و برای سال جاری نیز حدود ۱۶ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط