2 طرح «رجیستری» و «مقابله با برند‌های محرز قاچاق» سیگار، شهریورماه عملیاتی می‌شود


2 طرح «رجیستری» و «مقابله با برند‌های محرز قاچاق» سیگار، شهریورماه عملیاتی می‌شود

هندیانی گفت: 40 برند را اعلام کردیم که صرف نظر از این که کد رهگیری داشته باشند یا خیر، قاچاق محسوب می‌شوند و طرح مقابه‌ای آن را هم معاونت مقابله ستاد آماده کرده است که همزمان با شروع طرح رجیستری سیگار، طرح مقابله با برند‌های محرز سیگار هم عملیاتی می‌شود.

2 طرح «رجیستری» و «مقابله با برند‌های محرز قاچاق» سیگار، شهریورماه عملیاتی می‌شود

گروه بازرگانی بازارنیوز: عبدالله هندیانی، معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با بازارنیوز، پیرامون طرح رجیستری سیگار، اظهار داشت: با توجه به این که همه کالا‌ها در کشور باید دارای شناسه کالا و کد رهگیری باشند، سیگار‌هایی هم که تولید داخل هستند، باید دارای این کد باشد باشند.

وی افزود: از اسفند سال گذشته با حضور رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نمایندگان وزارت صمت و مسئولین حوزه دخانیات، رونمایی از سیستم رجیستری سیگار انجام شد. با توجه به این که همه شرکت‌های داخلی باید به سیستم کد رهگیری و شناسه کالا مجهز می‌شدند، تا شهریور ماه مهلت داده شد که همه سیگار‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شوند با کد رهگیری روی هر بسته، هر باکس و هر کارتن عرضه شوند.

وی تصریح کرد: هر خریدار به عنوان مصرف کننده می‌تواند با استعلام از کد رهگیری که روی آن درج شده در یک اپلیکیشن یا به صورت پیامکی، به اصالت تولید این بسته سیگار پی ببرد.

هندیانی پیرامون مزایای این طرح تاکید کرد: این کار هم باعث جلوگیری از فروش سیگار تقلبی در بازار می‌شود و هم اگر سیگاری به صورت قاچاق، چه با نام داخلی و چه با نام خارجی توزیع شود، مصرف کننده بتواند آن را تشخیص دهد.


وی افزود: همزمان با انجام این کار، اگر اطلاع رسانی عمومی شکل بگیرد و مضرات و مشکلاتی که می‌تواند در راه باشد، بر طرف شود، هم برای مصرف کننده و هم برای بازرسان مختلف اعم از بازرسین سازمان حمایت، تعزیرات حکومتی، وزارت صمت و حتی توزیع کنندگانی که می‌خواهند بر توزیع خود نظارت داشته باشند، می‌تواند کمک کننده باشد.

معاون پیشگری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره تفاوت رجیستری سیگار با رجیستری تلفن همراه، گفت: رجیستری تلفن همراه به دلیل شرایط خاص الکترونیکی و امکان قطع خدماتی که دارد، شرایط متفاوتی دارد؛ اما نکته‌ای که وجود دارد، با انجام رجیستری سیگار، مقابله با برند‌های قاچاق و تخلفات در حوزه عرضه و انبار‌های عمومی و... به راحتی قابلیت پیگیری دارد. امروز برای بازرسی که به یک مرکز فروش سیگار مراجعه می‌کند، تفکیک بین سیگار تقلبی، قاچاق و سیگار اصل امکان پذیر نیست.

هندیانی پیرامون زمان عملیاتی شدن این سامانه توضیح داد: رونمایی اولیه در اسفند ماه سال گذشته انجام گرفت و کارخانه‌های تولیدی با قدرت پای کار آمدند. برای این که میزان سیگاری که از قبل در بازار وجود داشته، قابلیت جابه جایی و فروش داشته باشد، تا شهریورماه مهلت دادیم. پس از پایان مهلت، تمام شرکت‌ها موظفند بدون کد شناسه کالا و کد رهگیری، تولیداتشان را به بازار عرضه نکنند. طرح مقابه‌ای هم در سطح بازار توسط معاونت مقابله ستاد با سازمان‌های ذیربط هماهنگ می‌شود که پیگیری‌ها را انجام دهند.

هندیانی از استقبال شرکت‌های تولیدکننده سیگار سخن گفت و اظهار داشت: خوشبختانه تولیدکنندگان نیز همراهی خوبی داشتند؛ زیرا این اقدام شفافیتی را برای تولید آن‌ها همراه خواهد داشت و همچنین از سواستفاده از برند‌های آن‌ها در داخل یا خارج کشور جلوگیری می‌کند.

هندیانی در پایان درباره طرح مقابله با برند‌های محرز قاچاق سیگار، گفت: ۴۰ برند را اعلام کردیم که صرف نظر از این که کد رهگیری داشته باشند یا خیر، قاچاق محسوب می‌شوند و طرح مقابه‌ای آن را هم معاونت مقابله ستاد آماده کرده است که همزمان با شروع طرح رجیستری سیگار، طرح مقابله با برند‌های محرز سیگار هم عملیاتی می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب