ائمه اطهار(ع) مظهر و تجلی انسان کامل و جانشین خدا روی زمین هستند


ائمه اطهار(ع) مظهر و تجلی انسان کامل و جانشین خدا روی زمین هستند

حجت الاسلام محمدی کرمانشاهی با تأکید بر اینکه بقای عالم به بقای انسان کامل بستگی دارد، گفت: ائمه اطهار(ع) مظهر و تجلی انسان کامل و جانشین خدا روی زمین هستند.

حجت‌الاسلام «اسماعیل محمدی کرمانشاهی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، ضمن تبریک ایام میلاد با سعادت امام رضا(ع) به تبیین موضوع «انسان کامل» پرداخت و اظهار داشت: امام خمینی(ره) بیانی دارند که اهمیت قضیه را یادآور می شوند و ذیل تفسیر آیه ۷۲ سوره احزاب می فرماید: «ما نمی توانیم این طور باشیم، ما امانتدار هم نمی توانیم باشیم، لکن می توانیم در آن در راه باشیم و آدمیان در این مسیر که به اصطلاح می شود آن را بزرگراه زندگی نامید باید بکوشند تا در مسیر حق حرکت کنند تا بلکه به مقصد انسان کامله نایل شوند».

این پژوهشگر و نویسنده حوزوی ائمه اطهار(ع) را مظهر انسان کامل دانست و افزود: کمال گوهری است که ارتباط مشخصی با سن، سواد و جنسیت ندارد و آنگاه که انسان به مقام کمال برسد شایسته مقام جانشینی خداوند در زمین می شود و در سایه همین جانشینی، کرامات و خوارق عاداتی از او صادر می شود که تلألؤی از جمال جمیل اوست.

وی تصریح کرد: چون کمال مربوط به روح انسان است انسان کامل که مصداق حقیقی آن معصومین(ع) هستند پس از زندگی مادی هم از آن بزرگواران کرامات همچنان صادر می شود.

حجت الاسلام محمدی کرمانشاهی خاطرنشان ساخت: در خصوص «انسان کامل» علامه حسن زاده آملی در کتاب «انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه» آورده اند که انسان کامل ولی الله است، انسان کامل خلیفة الله است، انسان کامل قطب زمان است، انسان کامل معدن کلمات الله است، انسان کامل حجة الله است، انسان کامل عقل مستفاد است.

وی با بیان این که «ولی» از اسماء الله است، گفت: انسان کامل که مظهر اتم و اکمل این اسم شریف است، صاحب ولایت کلیه است که می تواند باذن الله در ماده کائنات تصرف کند و قوای ارضی و سماویه را در تحت تسخیر خویش در آورد و هر امر محالی به دست او ممکن گردد، همچنین وقتی می گوییم انسان کامل خلیفة الله است یعنی خلیفه باید به صفات مستخلف عنه یعنی خدا و در حکم او باشد و گرنه خلیفه او نیست.

رئیس سابق پژوهشکده علوم و معارف قرآنی علامه طباطبایی(ره) با تأکید بر این که ابقای عالم منوط به بقای انسان کامل است و ما باید همواره در مسیر این انسان ها یعنی اهل بیت(ع) به ویژه امام رضا(ع) حرکت کنیم، گفت: استاد حسن زاده در ضمن بحث انسان کامل نکته لطیفی را یادآور می شوند که نه فقط انسان که آنچه از مخلوقات خداوند به کمال نهایی برسد دارای اثر معجزه آسا می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ایام میلاد حضرت معصومه(س) نیز اشاره کرد و گفت: حضرت فاطمه معصومه(س) نیز پس از خورشید پر فروغ امام رضا(ع) سرزمین ایران اسلامی از وجودش بهره مند است و البته از کرامات بزرگ این بانوی گرامی پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که از کنار مرقد مطهر او جوشید و خروشید و در طول اعصار هزاران نفر از چشمه کرامات او آب حیات نوشیده اند و در این میان صدها عالم و دانشمند در سایه لطف و کرامات این بانوی بانوی بزرگوار از نعمت های مادی و معنوی برخوردار شده اند.

پایان پیام/694

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طحان نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است