اسلام برای همه شئون زندگی انسان برنامه دارد/رسانه باید در زمان بحران جریان ساز باشد


اسلام برای همه شئون زندگی انسان برنامه دارد/رسانه باید در زمان بحران جریان ساز باشد

حجت الاسلام خاکباز گفت: اسلام در قرآن کریم درخصوص مسایل اعتقادی، اجتماعی و اقتصادی نسخه جامع و کاملی ارایه کرده است و اگر فردی بخواهد در سه بعد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به موفقیت برسد، باید در مسیر دین حرکت کند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، یکی از راه ‏های دین زدایی، تولید شبهه و پخش اشکال، به وسیله‏ رسانه‏ ها است و این اقدامات و رویکردها به ویژه در شرایط بحرانی و خاص نظیر بروز حوادث، ‌شیوع بیماری های واگیر، وقوع بلایای طبیعی پررنگ تر می شود. در شرایط خاص و بحرانی افراد سودجو زمینه ای برای شایعه پراکنی و شبهه افکنی درخصوص مسائل اعتقادی و معنوی می یابند و به جریان سازی در راستای تحقق اهداف خود و دین ستیزی و دین زدایی می پردازند. در این میان رسانه های تخصصی دین و صاحب نظران می توانند نقش تاثیرگذاری در آگاهی بخشی به جامعه ایفا کنند. در شرایط امروز که ویروس کووید ۱۹ به پهنای جهان گسترش یافته است، برخی با ایجاد شبهاتی مبنی بر عدم کارایی دین در مقابله با کرونا، جایگاه دین را زیر سوال برده اند. خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام «مرتضی خاکباز» مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

دین و معنویت در شرایط بحرانی چه تاثیری بر زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه دارد؟

طبق آیات و روایات موفقیت هر فردی محقق نمی شود مگر با اجرای دقیق مسایل دینی که دستورات دین در قرآن خلاصه می شود. قرآن درخصوص مسایل اعتقادی، اجتماعی و اقتصادی نسخه جامع و کاملی ارایه کرده است و اگر فردی بخواهد در سه بعد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به موفقیت برسد، باید در مسیر دین حرکت کند. انسانی که در مسیر دین حرکت می کند، می تواند راه بهتری برای زندگی پیدا کند. اجرای مسایل بهداشتی از 1400 سال پیش در اسلام مورد توجه قرار گرفته است و دین اسلام همواره به رعایت بهداشت تذکر داده است و گفته رعایت بهداشت می تواند از بروز بسیاری بیماری ها جلوگیری کند و حتی روایت داریم النظافته منه الایمان و اینکه نظافت را جزیی از ایمان یک مسلمان می داند، بیانگر جایگاه و اهمیت سلامت، رعایت بهداشت و تمیزی است.

چگونه می توان با بهره از آموزه های دینی، شرایط ویروس کووید ۱۹ را پشت سر گذاشت؟

پس از گذشت 1400 سال امروز از لحاظ پزشکی به این نتیجه رسیده ایم که باید بهداشت را رعایت کنیم. در خصوص مسایل اقتصادی نیز انسان مومن باید در بحث معاشرت مالی تجارت با سود انجام دهد و این اقدام با کمک از آیات و روایات و معاشرت صحیح اجتماعی محقق می شود و فرد می تواند کار خود را به درستی پیش ببرد.

هرچه توجه ما به دین بیشتر باشد، ارتباط ما در اجتماع بهتر خواهد بود و بهتر می توانیم در مسایل اقتصادی عمل کنیم. همچنین توجه به دین کمک می کند تا مسایل بهداشتی را بیشتر رعایت کنیم، بنابراین می توانیم ساده تر زندگی کنیم.

در خصوص رعایت بهداشت و تمیزی در دین اسلام همواره تاکید شده است و حتی برای حفظ سلامت انسان فاصله گرفتن از محرمات و خوراک حرام مشخص شده اند و با پیشرفت علم ثابت شده است خوردن و آشامیدن خوراک های حرام که اسلام برای آنها حرمت قایل شده است، تاثیر منفی بر بدن دارند و با گذشت زمان علم امروز توانسته است به این موضوع دست یابد.

عده ای به صورت هدفمند در شرایط شیوه کووید ۱۹ و با رویکرد دین ستیزی، موضوع عدم کارایی دین در مقابله با همه گیری ویروس کرونا را مطرح می کنند، در پاسخ به این افراد چه باید گفت؟

دین اسلام کامل ترین دین است و برای همه مسایل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی انسان ها پاسخ کاملی دارد اما فهم و استدلال ما از دین هنوز به آن نتیجه نرسیده که بتوانیم از آموزه های دینی برای مقابله با شرایط بحرانی نظیر شیوع ویروس کرونا استفاده کنیم. ضعف از دین نیست بلکه ضعف از میزان درک و شناخت ما از دین اسلام است.

جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با ویروس کرونا با بهره گیری از تدابیر دینی و سیاسی موفق عمل کرده است و در مقایسه با سایر کشورها آمار موفق تری در مقابله با کرونا داریم و از بسیاری از کشورها که ادعای تکنولوژی و پیشتازی در علم پزشکی را دارند نیز توانسته ایم موفق تر عمل کنیم.

کمبود درایت و درک ما از مسایل دینی باعث می شود که ویروس کرونا پیشتازی کند. برای هر بیماری و مرضی آیه ای وجود دارد و برای جلوگیری و دفع هر بلایی نیز دعایی وجود دارد که با اعتقادات افراد سر و کار دارد و آن فهم ما است که بتوانیم استنباط و استخراج درست از آموزه های دین اسلام داشته باشیم و بتوانیم در برخورد با ویروس کرونا موفق و درست عمل کنیم. رعایت بهداشت و اصلاح آداب اجتماعی دو رویکرد و مقوله مهمی است که دین اسلام به آنها در وقوع شرایط بحرانی برای حفظ سلامت انسان ها تاکید داشته است.

رسانه ها چه نقشی در آگاهی بخشی جامعه ایفا می کنند؟

رسانه ها در زمان شیوع ویروس کرونا خوب درخشیدند و مسایل بهداشتی و اجتماعی را به درستی و با شیوه های مناسب برای مردم تفهیم کردند. رسانه ها می توانند از نظر اجتماعی بسیاری مباحث را به گونه ای مطرح کنند که برای عموم جامعه باورپذیرتر باشد و آن را قبول کنند که یکی از این مسایل رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است. رسانه ها به عنوان بازوی اصلی و قطعی نظام جمهوری اسلامی و بهداشت در ایام مبارزه با کرونا خوب عمل کرده اند.

در شرایط شیوع ویروس کرونا، رسانه های تخصصی دینی باید چه رویکرد و برنامه ای برای مقابله با شبهه افکنان داشته باشند؟

رسانه های دینی می توانند به صورت تخصصی به مسایل و شبهاتی که در این خصوص طرح شده، پاسخ دهند کما اینکه تاکنون نیز به بهترین شکل توانسته اند به این شبهات پاسخ دهند. در زمان آغاز شیوع ویروس کرونا برخی مطرح کردند که یک بیماری ابداعی است و ارتباطی با نوع تغذیه ندارد که در این زمان رهبر معظم انقلاب با درایت و هوشیاری به موضوع ورود پیدا کردند و مطرح کردند اگر ویروس کرونا ساختگی، بیولوژیک و یا جزو بلایاهای طبیعی است در هر صورت باید با آن به شیوه درست مقابله شود. اگر بحث بیولوژیک شیوع ویروس کرونا مطرح است، همه دانشمندان و نیروهای مسلح باید برای مقابله با آن بسیج شوند. اگر در بحث تجارت و نوع تغذیه ویروس کرونا شیوع پیدا می کند، باید واردات اقلام خوراکی متوقف شود و اگر شیوع کرونا جزو بلاهای طبیعی است، همه افراد جامعه باید برای مبارزه با آن بسیج شوند و به دنبال ساخت دارو و راه های پیشگیری از شیوع ویروس کرونا باشند.
پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)