اصلاح هرم جمعیتی ایران با درمان زوج های نابارور


مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، جمعیت سالم را مبنای توسعه و پیشرفت جوامع بشری دانست و گفت:…

اصلاح هرم جمعیتی ایران با درمان زوج های نابارور

جمعیت سالم، مبنای توسعه و پیشرفت جوامع بشری است

اصلاح هرم جمعیتی ایران با درمان زوج های نابارور
سیناپرس: مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، جمعیت سالم را مبنای توسعه و پیشرفت جوامع بشری دانست و گفت: با اجرای تکنیک های درمانی ناباوری می توانیم تاثیر مناسبی برای اصلاح هرم جمعیتی کشور داشته باشیم.

دکتر علی صادقی تبار به سیاست ها و برنامه های جهاد دانشگاهی و این مجموعه درمانی برای رفع مشکلات ناباروری زوجین اشاره کرد و به سیناپرس گفت: بحث افزایش جمعیت سالم و تنظیم خانواده را باید از دو بعد مورد بررسی و توجه قرار دهیم. نخست، بحث درمان ناباروری زوجین مطرح است که طبیعتا پژوهشگاه ابن سینا و مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا با تدوین و تشکیل برنامه های مختلف درمانی سعی کرده همواره اهداف بالادستی سیاست های جمعیتی کشور را مورد حمایت قرار دهد و در همان راستا فعالیت کند.

وی افزود: جمعیت سالم، مبنای توسعه و پیشرفت هر کشوری محسوب می شود. قاعدتا ما اگر بتوانیم با برنامه ریزی درست به باروری و فرزند آوری زوجین کمک کنیم و با برنامه ریزی مناسب آنها را هدایت کنیم، می توانیم بنابر پتانسیل های موجود تاثیر به سزایی در این خصوص داشته باشیم.

وی به اهمیت این مساله پرداخت و اظهارداشت: حدود بیست درصد زوجین همه جوامع به طور متوسط دچار یکی از مشکلات ناباروری هستند. به عبارتی از هر پنج زوج، یک زوج( خانم یا آقا) به علت ناشناخته دچار ناباروری می شوند؛ یک پنجم جمعیت زوجینی که به شدت راغب و علاقمند داشتن فرزند هستند.

صادقی تبار عنوان کرد: در مقابل برخی از خانواده ها تصمیم به موقع برای فرزند آوری ندارند. امروزه به علت مشکلات اقتصادی و مسایل فرهنگی نیز سن ازدواج و فرزند آوری افزایش یافته است بنابراین اگر ما با اجرای تکنیک های درمانی ناباوری این مشکل را رفع کنیم، می توانیم تاثیر مناسبی برای اصلاح هرم جمعیتی کشور داشته باشیم.

اصلاح هرم جمعیتی کشور با تغییر سیاست های وزارت بهداشت

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا خاطرنشان کرد: طبیعتا اگر مسوولان و سیاستگذاران مسایل درمانی کشور در حوزه وزارت بهداشت، درمان و خدمات پزشکی برنامه ریزی مفیدی در این خصوص داشته باشند و در بخش های دولتی و خصوصی آن برنامه ها را اجرایی کنند و همچنین اگر حمایت های کافی از درمان های زوجین را در دستور کار خود قرار دهند و خدمات درمانی به راحتی در دسترس زوجین قرار گیرد، می توانیم کمک شایانی در اصلاح هرم جمعیتی کشور داشته باشیم.

وی در ادامه گفتگو با سیناپرس تصریح کرد: اکنون ما در پژوهشگاه ابن سینا و مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا سعی کرده ایم برای تمامی علل شایع ناباروری زوجین، ساختار مناسب و کلینیک ایجاد کنیم و بیماران را به متخصصان مربوطه ارجاع دهیم تا خدمات دریافت کنند؛ اگر چنانچه زوجین به هر علتی دچار ناباروری اولیه باشند، در کلینیک ناباروری مداوا می شوند. اگر خانمی دچار سقط مکرر است و به دلایل مختلف نمی تواند فرزندش را نگه دارد، در کلینیک سقط مکرر تحت مداوا قرار می گیرد. اگر اساسا ناباروری آنها به گونه ای است که باید از درمان های جایگزین استفاده کنند، در کلینیک درمان های جایگزین و اهدا یا از رحم جایگزین خدمات می گیرند.

صادقی تبار ادامه داد: اگر چنانچه مادری دارای آندومتریوز است که مشکل او می تواند عوارض شدیدی داشته باشد ( که منجر به ناباروری مادر شود) در کلینیک آندومتریوز مرکز درمانی ابن سینا می تواند درمانش را انجام دهند. اگر زوجینی هم که به دلیل اختلالات سلامت جنسی نمی توانند باردار شوند یا بارداری شان با مشکل برخورد کرده است، می توانند در کلینیک سلامت جنسی بیماری شان را درمان کنند. همچنین مادارنی که دچار تنبلی تخمدان هستند، می توانند با استفاده از تکنیک های سلول درمانی، مشکل شان را رفع کنند و باردار شوند.

به گفته صادقی تبار، طبیعتا با گسترش این خدمات ما می توانیم کمک شایانی به بهبود نسل جمعیت کشور و به دنیا آمدن فرزند سالم داشته باشیم.

ایجاد جمعیت سالم با استفاده از تکنیک های پیشرفته درمانی

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا اظهارداشت: بعد دوم این مساله نیز در ارتباط با جلوگیری از بروز معلولیت ها در زوج هایی است که تصمیم به فرزند دار شدن دارند. بدین معنا اگر در ژنوم مادر یا پدر یا در خانواده هریک از آنها ژن معلولیت وجود داشته باشد، این ژن می تواند به نسل به بعدی انتقال داده شود. طبیعتا اگر ما بتوانیم از تکنیک های پیشرفته درمان ناباروری و روش های مولکولی در تشخیص جنین های نابهنجار استفاده کنیم و جنین های حاوی ژن معلولیت دار را شناسایی کنیم، می توانیم از ایجاد بسیاری از معلولیت ها جلوگیری کنیم. اکنون در پژوهشگاه ابن سینا این امکان فراهم شده تا با استفاده از تکنیک های پیشرفته و روش های تشخیصی و تمهیدات درمانی لازم، از ایجاد ژن معلولیت در جامعه پیشگیری کنیم.

صادقی تبار افزود: از سوی دیگر در بحث جلوگیری از به دنیا آمدن فرزند معلول، موضوع بررسی ناهنجاری های جنین در دوران بارداری مادر مطرح است. در سه ماهه اول و دوم بارداری، تا پیش از هفته نوزدهم روش هایی وجود دارد که می توانیم برخی از ناهنجاری های جنین از قبیل عقب ماندگی های ذهنی، مشکلات تشکیل لوله عصبی، سندروم داون را شناسایی کنیم . در این دوران می توانیم با انجام غربالگری متوجه این بیماری ها و اختلالات شویم و با انجام اقدامات لازم پیش از لانه گزینی (انتقال جنین به داخل رحم) از تولد نوزاد معلول یا عقب افتاده ذهنی پیشگیری کنیم تا مانع ایجاد آسیب های جدی و آزار دهنده‌ای باشیم که متوجه فرد و خانواده اش می شود.

وی در پایان به سیناپرس گفت: اگر حتی مادری هم به طور طبیعی باردار شود، می توانیم با استفاده از درمان های کمک باروری، سلامت جنین و بسیاری از بیماری ها را بررسی و شناسایی کنیم و در نهایت با اطمینان خاطر اظهار کنیم که فرزند بیماری خاصی ندارد و به احتمال خیلی زیاد سالم است. با انجام این کار می توانیم از هرم جمعیتی سالم و کانون گرم خانواده حمایت و نقش خودمان را در ایجاد یک جامعه سالم ایفا کنیم.

گزارش: فرزانه صدقی

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل