آیا گرمای هوا باعث تشدید بیماری قلبی می شود؟


سیناپرس با همکاری پزشکان متخصص حوزه های مختلف، هر هفته به سوالات پزشکی شما مخاطبان پاسخ می دهد. سوالات خود را مطرح…

آیا گرمای هوا باعث تشدید بیماری قلبی می شود؟

پرسش از شما، پاسخ از ما؛

آیا گرمای هوا باعث تشدید بیماری قلبی می شود؟
سیناپرس: سیناپرس با همکاری پزشکان متخصص حوزه های مختلف، هر هفته به سوالات پزشکی شما مخاطبان پاسخ می دهد. سوالات خود را مطرح کنید، پاسخ علمی و درستی دریافت کنید.

چند روزی است که با افزایش گرمای هوا، علاوه بر افزایش ضربان قلب، ناراحتی قلبی ام نیز تشدید پیدا کرده است. آیا افزایش گرما، باعث افزایش ضایعات قلبی می شود؟ برای کاهش درد و ناراحتی قلبی چه اقدامی باید انجام دهم؟

در هوای گرم تابستان فعالیت قلب بیشتر می شود؛ قلب در فصل گرم سال به علت تعریق زیاد، مایع زیادی از دست می دهد، در نتیجه تعداد ضربان قلب افزایش می یابد بنابراین بیمارانی که رگ های قلبشان تنگ شده است، بر اثری گرمای زیاد هوا، دردشان تشدید می شود از اینرو به بیماران قلبی و عروقی توصیه می شود در هوای گرم از منزل شان خارج نشود. بهتر است این افراد در فصل تابستان در زیر سایه حرکت و فعالیت بدنی شان را در مقابل تابش نور آفتاب کمتر کنند مثلا در آفتاب ورزش نکنند یا سر بالایی ها را آرامتر بروند.

بیمارانی هم که سکته قلبی کرده اند، سعی کنند پیش از خروج از منزل، قرص زیر زبانی نیتروگلیسیرین (Nitroglycerin) یا ان تی جی (NTG) مصرف کنند تا درد قلبی شان کاهش پیدا کند. این افراد حتما باید مایعات بدون نمک مصرف کنند.

بیمارانی که نارسایی قلبی دارند و فشار خون باعث بزرگ شدن قلب شان شده است هم باید سعی کنند از ساعت دوازده تا سه الی چهار بعد از ظهر از منزل خارج نشوند. اگر این افراد ناچار به خروج از خانه هستند، حتما باید صبح خیلی زود این کار را انجام دهند.

اگر چنانچه بیماران قلبی ناچار به خروج از منزل هستند و کارشان در تماس مستقیم نور خورشید است، باید مایعات زیاد بنوشند و از خوردن نمک پرهیز کنند زیرا نمک باعث افزایش فشار خون می شود و نارسایی قلبی را تشدید پیدا می دهد. این افراد اگر عرق زیادی می کنند، باید یک وعده غذای معمولی بخورند تا مقدار نمکی که از طریق عرق کردن از دست داده اند، جبران شود.

این افراد باید از خوردن غذاهای سنگین پرهیز کنند و خوردن گوشت و غذاهای پر چرب را به حداقل میزان برسانند. آنها باید سعی کنند مختصر عصرانه ای بخورند تا وعده غذایی شام شان سنگین نباشد. همچنین این افراد حتما باید همراه خود یک شیشه آب معدنی داشته باشند. خوردن ماست و خیار برای آنها بسیار مفید است.

سرگیجه، عرق سرد، خشکی آب دهان و کاهش بینایی از جمله مهمترین علایم هشدار دهنده هستند. افراد مبتلا به بیماری قلبی و عروقی هنگامی که دچار این علایم هشدار دهنده می شوند، باید حتما از ادامه فعالیت خود اجتناب کنند و در گوشه ای بنشینند زیرا ادامه فعالیت آنها منجر به زمین خوردن و سنگ کوب شان می شود.

*دکتر منوچهر قارونی، متخصص قلب و عروق، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، رئیس اسبق بیمارستان امیر اعلم
لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل