عوارض قرص ال دی، آنچه باید بدانید


عوارض قرص ال دی، آنچه باید بدانید

قرص های ضد بارداری، قرص های خوراکی هستند و حاوی هورمون هایی می باشند که مانع آزاد شدن تخمک از تخمدان ها در زمان تخمک گذاری می شوند.

همان طور که می دانید قرص های ضد بارداری، قرص های خوراکی هستند و حاوی هورمون هایی می باشند که مانع آزاد شدن تخمک از تخمدان ها در زمان تخمک گذاری می شوند و در نتیجه لقاح و بارداری انجام نمی شود. آنها همچنین منجر به ضخیم شدن مخاط دهانه رحم، به عنوان یک مانع بین اسپرم و هر تخمک که آزاد می شود، شده و با این کار احتمال بارداری را تا نزدیک به صفر کاهش می دهند.

در گذشته تنها یک دستورالعمل برای مصرف قرص های ضد بارداری وجود داشت. به این صورت که مصرف قرص هورمونی روزانه به مدت 21 روز و سپس قرص پلاسبو (معمولا شکر) به مدت 7 روز باید استفاده می شد. امروزه تغییرات زیادی در این قرص ها به وجود آمده است و در نتیجه دستورالعمل های مصرفشان نیز متفاوت و طبق شرایط شما و نظر پزشک می باشد. با این حال این قرص ها عوارضی را نیز ایجاد می کنند.

عوارض جانبی قرص ال دی چه هستند؟
تمام اشکال قرص های ضدبارداری هورمونی ال دی می تواند طیف وسیعی از عوارض جانبی را برای شما ایجاد کند. اکثر آنها خفیف هستند و ممکن است پس از دو یا سه ماه اول مصرف قرص برطرف شوند. شدت و نوع این عوارض بیشتر به واکنش بدن شما نسبت به ترکیبات و هورمون های داخل این قرص ها دارد. این عوارض عبارتند از:
آکنه
خونریزی یا لکه بینی بین دوره ها
نفخ
فشار خون بالاتر از حد معمول
افسردگی
خستگی
احساس سرگیجه
نگهداری مایعات
سردرد
افزایش اشتها
بیخوابی
لکه های تیره روی صورت
نوسانات خلقی
حالت تهوع
حساسیت یا درد در سینه
استفراغ
افزایش وزن
اگر عوارض جانبی ناشی از قرص ها بیش از سه ماه طول کشید، با پزشک خود صحبت کنید. اگر تصمیم دارید مصرف قرص را متوقف کنید، برای جلوگیری از بارداری ناخواسته، از روش های دیگر پیشگیری، مانند کاندوم استفاده کنید.

آیا خطرات بهداشتی مرتبط با قرص های ضدبارداری ال دی وجود دارد؟
تقریبا تمام اشکال قرص های ضدبارداری استروژن دار مانند ال دی ممکن است خطر ابتلا به برخی از مشکلات سلامتی را افزایش دهد. عوارض جدی بالقوه قرص های ضدبارداری عبارتند از:

لخته شدن خون
بیماری کیسه صفرا
حمله قلبی
فشار خون بالا
سرطان کبد
سکته مغزی
عوارض مصرف قرص ال دی

در چه شرایطی باید از روش های جایگزین برای پیشگیری استفاده کنم؟
اگر سیگار می کشید یا بیش از 35 سال سن دارید، خطر عوارض جانبی جدی این قرص ها افزایش می یابد. بنابراین در صورت وجود یکی از شرایط زیر دکتر شما ممکن است روش دیگری را پیشنهاد کند:

برای یک جراحی برنامه ریزی کرده اید که باعث کاهش تحرک در هنگام بهبود می شود.
زردی در طول بارداری یا در حالی که قرص را مصرف می کنید.
میگرن دارید.
سابقه فشار خون بالا یا سکته مغزی دارید.
دارای BMI بالا و یا چاق هستید.
درد قفسه سینه یا حمله قلبی داشته باشید.
عوارض مربوط به دیابت را که روی رگ های خونی، کلیه ها، اعصاب و بینایی شما تأثیر می گذارد، داشته باشید.
سرطان رحم، پستان یا کبد داشته باشید.
بیماری قلبی یا کبدی داشته باشید.
دارای دوره های نامنظم خونریزی هستید.
قبلا لخته خون در بدنتان داشته اید.
در حال مصرف داروهای بدون نسخه یا تجویزی که با این قرص ها تداخل دارند، هستید.
برای به حداقل رساندن خطرات احتمالی عوارض جانبی جدی، حتما شرایط زیر را قبل از تجویز قرص های ال دی به پزشک خود بگویید:
در دوران شیردهی هستید.
داروی صرع مصرف می کنید.
احساس افسردگی دارید.
دیابت دارید.
کلسترول بالا داشته باشید.
بیماری کلیه، کبد یا بیماری قلبی داشته باشید.
به تازگی بچه دار شده باشید.
به تازگی سقط جنین داشته اید.
مکمل گیاهی مصرف می کنید.
در نهایت اگر در مورد این عوارض جانبی نگران هستید، قرص کنترل غیر هورمونی برای شما بهتر است.

آیا مصرف طولانی مدت قرص ال دی ایمن است؟
مصرف قرص برای مدت طولانی ایمن است. اما تحقیقات متعددی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است مصرف طولانی مدت آن ها خطر ابتلا به انواع سرطان را نیز افزایش دهد. به طور کلی طبق گفته انجمن جامعه سرطان آمریکا، استفاده از قرص های ضدبارداری ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه یا سرطان دهانه رحم را در طول زمان افزایش دهد.

با این حال، نتایج مطالعات متناقضی در رابطه با این خطر نیز وجود دارد: بعضی از آنها نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه هستند، در حالی که دیگر نتایج هیچ گونه افزایش خطری را نشان نمی دهند. حتی برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف این قرص ها می تواند باعث کاهش خطر سرطان هایی مانند سرطان تخمدان و اندومتری شود.

آیا قرص ال دی خطر سرطان را افزایش می دهد؟
قرص های ضد بارداری ال دی که حاوی استروژن هستند، تا حدودی خطر ابتلا به سرطان پستان را در افراد مستعد افزایش می دهند. زنانی که این قرص را مصرف می کنند در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم نیز هستند. با این حال، کاملا مشخص نیست که آیا این مسئله به خاطر قرص است یا رفتارهای جنسی. زیرا زنانی که به جای کاندوم از قرص برای پیشگیری استفاده می کنند معمولا رابطه جنسی محافظت نشده دارند که باعث می شود بیشتر در معرض ابتلا به HPV، ویروسی که می تواند سرطان دهانه رحم را ایجاد کند، هستند.

در عین حال، قرص ضد بارداری به میزان معینی از سرطان تخمدان، سرطان روده و سرطان رحم جلوگیری می کند. نتایج اولیه پژوهش ها نشان می دهد که در زنانی که این قرص را مصرف می کنند 20 درصد خطر ابتلا به سرطان روده کاهش یافته است. اگر سابقه خانوادگی سرطان دارید یا می دانید که خطر ابتلا به سرطان دارید بهتر است قرص های استروژن دار را مصرف نکنید.

آیا قرص ال دی خطر ترومبوز را افزایش می دهد؟
بله. مصرف قرص ضد بارداری که حاوی استروژن است تا حدودی خطر ترومبوز را افزایش می دهد. بنابراین توصیه نمی شود که زنان دارای خطر ابتلا به ترومبوز، چنین قرصی را استفاده کنند. اگر بیش از 35 سال دارید و سیگاری هستید و یا دارای اضافه وزن یا سابقه خانوادگی لخته خون می باشید، پزشک توصیه می کند که به جای آن یک قرص مینی پیل را انتخاب کنید.

سخن آخر
معمولا قرص های ال دی علاوه بر پیشگیری از بارداری یکی از داروهای رایج برای ایجاد تعادل هورمونی در زنانی که پریودی های نامنظم و لکه بینی دارند، می باشد. بیشتر عوارض نیز ناشی از مصرف طولانی مدت و دوز زیاد این قرص ها است. بنابراین اگر برای یک یا دو دوره این قرص ها برایتان تجویز شد نگرانش نباشید و آن ها را مصرف کنید. همچنین برای کاهش عوارض آن برای پیشگیری از بارداری توصیه می شود که بصورت دوره ای مثلا دو ماه قرص و دو ماه کاندوم برای جلوگیری استفاده کنید تا خطرات آن کاهش یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید