عادی‌انگاری غفلتی که شرایط قرمز کرونا را به سمنان بازگرداند


عادی‌انگاری غفلتی که شرایط قرمز کرونا را به سمنان بازگرداند

سمنان- ایرنا- کرونا، با قدرت انتقال عجیبش، چالشی جهانی ایجاد کرده است، ولی راهکار جلوگیری از شیوع آن پرهیز از عادی‌انگاری شرایط و رعایت نکات فردی و ساده بهداشتی است، توصیه اکید مسوولان سمنان به شهروندان، در استانی که رنگ‌بندی کرونا در آن به قرمز گرایش پیدا کرده، است.

شیوع کرونا به عنوان یک بیماری نوپدید اواخر دسامبر گذشته از چین آغاز شد و تاکنون حدود ۱۰ میلیون نفر در دنیا به این ویروس مبتلا شده‌اند و سمنان جزو اولین استان‌هایی بود که اسفند ۹۸ دوره اوج اول شیوع کرونا را تجربه کرد و در فروردین ماه موفق شد روند شیوع ویروس کرونا را با همکاری مردم و تلاش درمانگران به شکل نزولی تبدیل کند.

اما از چند روز قبل استان شاهد افزایشی شدن شیوع بیماری و بستری بیماران بود و اکنون شهرهای آرادان ، دامغان و سمنان براساس رنگ بندی شیوع کرونا در وضعیت نارنجی، سرخه در وضعیت زرد و گرمسار و مهدیشهر در وضعیت قرمز قرار دارند و کارشناسان و مسئولان بهداشت و درمان رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری اجتماعات به‌ویژه عروسی و آیین ختم و عزا را مهم ترین دلیل افزایشی شدن بیماری اعلام می‌کنند.
براساس اعلام ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استانداری و ستاد مقابله با کرونا در استان سمنان، برگزاری هرگونه تجمع اعم از مجالس ترحیم، ازدواج، برنامه‌های فرهنگی، هنری، مذهبی، ورزشی، اوقات فراغت و همایش‌های اداری تحت هر عنوان تا اطلاع ثانوی در تمامی شهرستان‌ها و مناطق استان سمنان لغو و مقرر شد ضد عفونی کردن معابر شهری و روستایی، تجهیزات و تاسیسات شهری و روستایی، سیستم حمل و نقل عمومی با کمک شهرداری‌ها و دهیاری‌های تابعه با همکاری بسیج و تشکل‌های مردمی با نظارت اداره کل پدافند غیرعامل استانداری از سر گرفته شود.

عادی‌انگاری غفلتی که شرایط قرمز کرونا را به سمنان بازگرداند



استان سمنان در وضعیت شکننده کنترل شیوع کرونا

استاندار سمنان گفت: تنها شهرستان‌های شاهرود و میامی در استان سمنان از نظر شیوع کرونا در وضعیت سفید قرار دارند که این وضعیت هم شکننده است.
علیرضا آشناگر تصریح کرد: وضعیت سفید شهرستان‌های شاهرود و میامی از نظر کنترل کرونا بسیار ارزشمند است و از تلاش های دانشگاه علوم پزشکی، فرماندار و دیگر مسئولان قدردانی می‌کنم.
وی خاطر نشان کرد: برخی از شهرستان‌های استان سمنان در ماه‌های گذشته در وضعیت سفید قرار داشتند اما با کاهش رعایت نکات بهداشتی این روند تغییر کرد.
استاندار سمنان ادامه داد: گرمسار از شهرستان هایی بود که در مقابله با کرونا خیلی خوب عمل کرد اما اکنون دوباره در شرایط قرمز قرار گرفت و با دستور فرماندار، محدودیت‌هایی برای مقابله با کرونا در این شهرستان اعمال می شود.
وی افزود: دستگاه‌های اجرایی و واحدهای تولیدی و صنعتی در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اهتمام داشته باشند و استفاده از ماسک در تمام بخشی های اداری و کارگری استان الزامی است‌.
استاندار سمنان افزود: برای مقابله با کرونا و ثبات در وضعیت سفید باید دارای برنامه بود و دانشگاه‌های علوم پزشکی استان از تجربیات یکدیگر برای مهار این ویروس استفاده کنند.

عادی‌انگاری چالش اساسی در مهار کرونا
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با بیان اینکه عادی انگاری یک چالش اساسی در مهار کرونا است، گفت: مردم از حضور در اجتماعات، مراسم‌های تجمعی مانند عروسی، عزا و جشن‌ تولد خودداری کنند.
نوید دانایی افزود: از هفته های گذشته روند شیوع کرونا بعد از اوج اولیه آن در اسفند ۹۸ در استان سمنان شدت گرفت که باید با تمام‌ توان برای مقابله با این ویروس با تلاش مردم و مسئولان و با قدرت بیشتر اقدام‌ کرد.
وی ابراز داشت: بیشتر پیش بینی‌هایی که از ماه‌های قبل در ارتباط با کاهش یا افزایش کرونا در شرایط دمایی انجام شد،‌ نادرست بود و این ویروس با وجود افزایش دمای هوا فروکش‌ نکرده است.
دانایی ادامه داد: از زمان شیوع کرونا تاکنون ۷۶۰ نفر در بیمارستان های تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی سمنان به دلیل ابتلا به این بیماری بستری شدند که ۸۰ درصد از این افراد با بهبودی از بیمارستان‌ها مرخص شدند.
وی اضافه کرد: اکنون ۹۰ بیمار مشکوک یا مبتلا به کرونا در بیمارستان های ولایت دامغان، کوثر سمنان و معتمدی گرمسار بستری هستند.
دانایی تصریح کرد: روند مراجعه بیماران سرپایی مشکوک به کرونا به بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان در روزهای گذشته افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: باتوجه به افزایش‌ مراجعه سرپایی، احتمال افزایش بستری‌ افراد در تخت‌های معمولی و ویژه بیمارستان‌ها و احتمال جان باختن افراد مبتلا و بستری شده در هفته های آینده دور از انتظار نیست.
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان یادآور شد: در اواخر اسفند ۹۸ براساس آمار، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم استان به میزان ۹۰ درصد بود ‌که این آمار در هفته های گذشته کاهش قابل توجهی داشت که در شیوع دوباره کرونا تاثیر گذار بوده است.
دانایی خاطرنشان کرد: آمادگی لازم از سوی بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا وجود دارد اما مردم با رعایت نکات بهداشتی از افزایش تعداد مبتلایان جلوگیری کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تاکید کرد: نظارت ها بر اصناف، بازار، ادارات،‌ محیط های کارگری و مکان های تجمع باهدف رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به صورت مستمر انجام‌ شود.

عادی‌انگاری غفلتی که شرایط قرمز کرونا را به سمنان بازگرداند



افزایش نظارت بر رعایت نکات بهداشتی در واحدهای تولیدی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان گفت: افزایش نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در واحدهای تولیدی و صنعتی به منظور پیشگیری از شیوع کرونا مورد توجه قرار بگیرد.
اسماعیل غنیان ابراز داشت: براساس گزارش‌های ارائه شده در زمان حاضر ۵۷ خانه بهداشت در واحدهای تولیدی و صنعتی استان سمنان وجود دارد و افراد دارای صلاحیت و آموزش دیده در ارتباط با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به منظور پیشگیری از شیوع کرونا به کارگران در کارخانه‌ها تذکرات لازم را ارائه می دهند.
وی خاطرنشان کرد: در ماه های گذشته، ۵۳۵ مورد بازرسی از واحدهای تولیدی و صنعتی استان باهدف رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به منظور پیشگیری از شیوع کرونا انجام شد.
وی یادآور شد: توجه کارگران و کارفرمایان به رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا در هفته‌های گذشته کمرنگ بوده است.
غنیان اضافه کرد: یک هزار و ۳۷۳ نفر از بخش وزارت راه و شهرسازی که به طور عمده از رانندگان ناوگان های عمومی هستند، برای دریافت تسهیلات در سامانه مربوط نام نویسی کردند.
وی اظهار داشت: ۱۵۳ واحد صنعتی استان سمنان اعلام کردند باوجود شیوع کرونا از بیکار شدن ۵۵۶ کارگر مشغول در این واحدها جلوگیری کردند و در مجموع خواهان ۸۰ میلیارد ریال تسهیلات هستند.
وی خاطرنشان کرد: ۲۳ واحد اقامتی و گردشگری استان اعلام کردند که در زمان شیوع کرونا و تعطیلی هتل‌ها و رستوران‌ها از بیکاری ۱۰۴ نفر از کارگران آن مراکز ، جلوگیری کردند و خواهان دریافت تسهیلات از محل تعیین شده هستند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان گفت: بیمه بیکاری ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ برای چهار هزار و ۹۵ نفر از کارگران استان واریز شد.

عادی‌انگاری غفلتی که شرایط قرمز کرونا را به سمنان بازگرداند

رعایت نکات بهداشتی در پیشگیری از کرونا فرهنگسازی شود

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان گفت: رعایت نکات بهداشتی به منظور پیشگیری از شیوع کرونا یک اصل مهم است که باید از طریق اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی با کمک رسانه در جامعه نهادینه شود.
ایرج رییسیان افزود: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مکان‌های پرتردد ، محیط‌های کارگری و اداری با جدیت تمام به منظور پیشگیری از شیوع کرونا در دستور کار دستگاه های اجرایی مربوط قرار گیرد.
وی تصریح کرد: در زمان حاضر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی آحاد مردم استان سمنان به دلایل مختلف به نسبت اوایل شیوع کرونا کمتر شده است که لازم است اطلاع رسانی دقیقی برای افزایش فرهنگ‌سازی در ارتباط با استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده در اجتماعات انجام شود.
وی بیان کرد: آحاد جامعه باید نکات بهداشتی مانند پرهیز از روبوسی، ماسک زدن، رعایت فاصله حداقل یک متر از دیگران و پرهیز از ترددهای غیرضروری را مدنظر قرار دهند.
رییسیان ادامه داد: پیگیری‌هایی از سوی استاندار سمنان در ارتباط با تدوام‌ حمایت از افراد مبتلا به کرونا در قالب‌های مختلف تا پایان عبور از آن به مسئولان ارشد کشور انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: تجربیات چند ماهه در ارتباط با مدیریت بحران و مقابله با کرونا در استان سمنان در اختیار دانشگاه‌های علوم‌پزشکی استان قرار گرفته است که در مواجه احتمالی با کرونا با شدت‌های مختلف درآینده آمادگی لازم حفظ شود.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان ابراز داشت: بررسی چالش ها و راهکارهای مقابله با کرونا با دیدگاه‌های کارشناسی به طور مستمر در دستور کار متخصصان و کارشناسان اداره کل مدیریت بحران استانداری قرار دارد.
کرونا یک چالش جهانی ایجاد کرده است که تنها راه مقابله و قطع زنجیره انتقال به رفتار ما و رعایت نکات بهداشتی مانند استفاده از ماسک، پرهیز از روبوسی و دست دادن، رعایت حداقل یک متر فاصله از دیگران، پرهیز از ترددهای غیرضروری و پرهیز از حضور در مکان‌های شلوغ وابسته است و ضرورت دارد اگر خودمان و عزیزانمان را دوست داریم این توصیه‌ها را جدی بگیریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا