توسعه همه‌جانبه، کلیدواژه دولت برای مناطق محروم


توسعه همه‌جانبه، کلیدواژه دولت برای مناطق محروم

ارومیه- ایرنا- شهرستان مرزی چالدران در شمال‌غربی آذربایجان‌غربی قرار دارد که از دیرباز، منطقه‌ای محروم بوده ولی دولت تدبیر و امید، با همه توان در مسیر بالابردن ظرفیت‌ها و شاخص‌های این منطقه گام برداشته که نتایج بسیار خوبی در پی داشته است.

آذربایجان غربی، استانی پهناور که در شمال غرب کشور و تنها استان مرزی ایران با ترکیه است که ۱۷ شهرستان متفاوت از نظر شاخص های توسعه و آبادانی دارد که البته از جمله محروم ترین آنها، شهرستان چالدران است که در نوار شمال غربی این استان واقع شده و با وجود بهره مندی از ظرفیت های طبیعی و البته مرز چند ده کیلومتری با کشور ترکیه تا چند سال قبل با محرومیت دست و پنجه نرم می‌کرد.

چالدران با دارا بودن ۱۵۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه و ظرفیت های بی بدیل در زمینه های گردشگری، اقتصادی و تاریخی همچنان در رده آخر جدول شاخصه های توسعه در آذربایجان غربی قرار دارد و در زمان حاضر و بر اساس ادعای برخی از مسوولان با وجود خدمات گسترده دولت تدبیر و امید، از محروم ترین شهرهای کشور به شمار می رود.

چالدران دارای چندین هزار هکتار مرتع و زمین های کشاورزی حاصلخیز است اما به علت نبود آب کافی و امکانات زیرساختی، سرمایه گذاران تاکنون برای سرمایه گذاری در این شهرستان رغبتی نداشته اند.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، برنامه ریزی های زیادی با همراهی بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی برای بهبود وضعیت چالدران انجام شده که نخستین ثمرات آن مشخص شده ولی ثمره اصلی آن با همراهی مردم، در آینده نه چندان دور جلوه این شهرستان را دگرگون می‌کند.

چالدران، میزبان طرح الگوی پیشرفت و آبادانی

استاندار آذربایجان‌غربی در جلسه اخیر راهکارهای حل مشکلات چالدران با قدردانی از نگاه ویژه بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی به خاطر هموارسازی مسیر توسعه در این استان، گفت: با توجه به انتخاب این شهرستان به عنوان هدف طرح الگوی پیشرفت و آبادانی از سوی بنیاد مستضعفان، بخشی از محرومیت‌های تاریخی این منطقه با مشارکت بنیاد علوی رفع می‌شود.

محمدمهدی شهریاری از برنامه‌ریزی برای تحرک بخشی به اقدامات زیرساختی از جمله راه، مدرسه سازی و بهداشت و درمان و محرومیت زدایی خبر داد و افزود: با توجه به اهتمام جدی بنیاد علوی در کمک به دولت برای رفع محرومیت از چهره چالدران، انتظار می‌رود با تحقق این برنامه‌ها شاهد تغییرات محسوسی در روند توسعه این شهرستان باشیم.

وی بیان کرد: چالدران ظرفیت‌های ویژه‌ای از جمله گردشگری دارد که می‌تواند در آبادانی منطقه نقش مهمی ایفا کند.

استاندار آذربایجان‌غربی به دستگاه‌های اجرایی دستور داد تا نسبت به پیگیری موافقتنامه‌های منعقد شده با بنیاد علوی اهتمام جدی داشته باشند.

اختصاص ۷۰۰ میلیارد ریال از سوی بنیاد علوی برای پیشرفت چالدران

مدیرعامل بنیاد علوی نیز گفت: امسال بیش از۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح پیشرفت و آبادانی چالدران اختصاص داده شده است.

محسن منصوری گفت: این میزان اعتبار برای اجرای طرح‌های عمرانی در مناطق شهری و روستایی و ایجاد اشتغال برای افراد جویای کار اختصاص داده شده است که به صورت مستقیم، مشارکتی و نیز توافقنامه‌های ملی برای چالدران هزینه می‌شود.

وی افزود: از مجموع اعتبارات اختصاص داده شده به چالدران، ۳۵۰ میلیارد ریال جهت اشتغال‌زایی و ۳۵۰ میلیارد ریال دیگر برای اجرای پروژه عمرانی هزینه خواهد شد.

وی تاکید کرد: بنیاد علوی در ساخت واحدهای مسکونی ویژه معلولان تحت پوشش بهزیستی، ساخت کلاس‌های آموزشی و مراکز جامع سلامت به صورت مشارکتی همکاری‌های لازم را با ادارات مربوطه انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: برای ساخت هر مرکز جامع سلامت ۴۵ میلیارد ریال، برای ساخت هر واحد مسکونی برای خانوارهای معلول تحت پوشش بهزیستی ۹۰۰ میلیون ریال و برای هر کلاس درس یک میلیارد ۵۰۰ میلیون ریال هزینه می‌کند.

اختصاص ۳۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای عمران چالدران

فرماندار چالدران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: امسال برای طرح‌های عمرانی و آبادانی این شهرستان ۳۱۰ میلیارد ریال هزینه می‌شود که می‌تواند در رفع مشکلات عمرانی منطقه بسیار اثرگذار باشد.

حسن محمدزاده اظهار داشت: بیشترین رقم اعتبارات پیشنهادی در فصول حمل و نقل جاده ای، نوسازی و تجهیز مدارس، منابع آب و ورزش و جوانان منظور شده است.

وی بیان کرد: در طول سال ‌جاری اعتبارات دیگری از محل بودجه عمومی، تبصره ۱۹ و سایر منابع به این اعتبار مصوب ۳۱۰ میلیارد ریالی اضافه خواهد شد.

فرماندار چالدران با اعلام اینکه طی سال گذشته در مرحله اول ۲۷۶ میلیارد ریال برای اجرای پروژه‌های عمرانی مصوب شده بود، گفت: امسال این رقم ۳۴ میلیارد ریال اضافه شده است.

محمدزاده به وضعیت اعتبارات اختصاص داده شده در سال گذشته برای اجرای پروژه های عمرانی چالدران اشاره کرد و افزود: پارسال این شهرستان با لحاظ شاخص جمعیتی نسبت به اعتبارات مصوب سال ۱۳۹۷مقام اول استانی را به خود اختصاص داده بودیم.

وی با قدردانی از همراهی بنیاد علوی در اجرای برخی از پروژه‌های عمرانی در چالدران، بر استفاده از ظرفیت این نهاد در جهت ارتقای شاخص‌های بهره مندی روستاییان تاکید کرد و افزود: امسال این نهاد با ۳۰ میلیارد ریال اعتبار در اجرای پروژه‌های راه‌سازی همراهی و مشارکت می‌کند.

فرماندار چالدران همچنین از برنامه ریزی برای توسعه ورزشی منطقه خبر داد و گفت: ۱۰ پروژه عمرانی ورزشی در این شهرستان در حال اجراست که با اتمام این طرح‌ها سرانه ورزشی این شهرستان به ۸۰ سانتی متر خواهد رسید.

محمدزاده اظهار داشت: مجموع مساحت این سالن‌ها، ۱۰ هزار و ۷۰۰ مترمربع و اعتبار اختصاص یافته برای آنها ۱۱۷ میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: امسال نیز در جهت رفع مشکل کمبود فضای ورزشی در بخش دشتک چالدران اعتبار ویژه ای لحاظ شده است.

وی اضافه کرد: با احداث و اتمام این طرح ها، سرانه ورزشی از ۶۲ سانتی متر فعلی به ۸۰ سانتی متر افزایش خواهد داشت.

اجرای طرح های گردشگری چالدران با ۴۰ میلیارد ریال اعتبار

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص اجرای طرح های توسعه حوزه متبوع خود در چالدران گفت: با اعتبار بیش از ۴۰ میلیارد ریال، عملیات ایجاد زیرساخت گردشگری در این شهرستان وارد مرحله اجرایی شده است.

جلیل جباری اظهار داشت: این پروژه‌ها با هدف ارائه خدمات بهتر به گردشگران و استفاده بهینه از جاذبه‌های طبیعی منطقه در مجموعه جهانی قره کلیسا و جاذبه طبیعی آبگرم معدنی چالدران اجرا می‌شود.

وی افزود: ۱۰ میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت گردشگری در قره کلیسا تامین اعتبار شده که پیمانکار مشغول فعالیت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: راههای دسترسی، اجرای سنگ فرش، سرویس‌های عمومی و فضاهای سبز در مجموعه جهانی قره کلیسا برای گردشگران و بازدید کنندگان ازجمله این زیر ساخت‌است.

وی اظهار داشت: این سرمایه گذار کارهای اجرایی را با ۳۰ میلیارد ریال اعتبار شروع کرده که بعد از تکمیل و بهره‌برداری به عنوان یکی از مراکز و جاذبه‌های گردشگری مسافران قرار گیرد.

وی بیان کرد: پروژه مجموعه جهانی قره کلیسا در طول یک ماه و پروژه فاز اول مجتمع رفاهی و تفریحی آبگرم در طول سال‌جاری به اتمام خواهد رسید.

افزایش ضریب نفوذ گاز روستایی در چالدران به ۶۹ درصد

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی هم گفت: ضریب نفوذ گاز روستایی در چالدران با اتمام پروژه‌های در دست اجرا به ۶۹ درصد می‌رسد.

علیرضا شیخی اظهار داشت: تا سه سال قبل، تنها چهار روستای این شهرستان از نعمت گاز طبیعی برخودار بود که در این مدت، این تعداد به ۳۸ روستا افزایش یافته که ۳۹ درصد جمعیت روستایی شهرستان را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر گازرسانی به ۲۸ روستای چالدران نیز پیمان‌سپاری شده و عملیات اجرایی آن در حال انجام است، افزود: این روستاها در ۲ محور شادلو و بابالو در حال اجراست که شامل ۳۰ درصد جمعیت روستایی شهرستان می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی بیان کرد: با اتمام این طرح ‌ها در روستاهای این ۲ محور، ضریب نفوذ گاز روستایی چالدران به ۶۹ درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: علمک‌گذاری سه روستا و حفره‌های خالی شهر نیز در حال پیمان‌سپاری است.

وی با اعلام اینکه ۲۵ روستای چالدران در حال گازرسانی است، افزود: از این تعداد، ۱۳ روستا شامل محور شادلو و ۱۲ روستا نیز شامل روستاهای محور بابالو است.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی، گازرسانی به پنج روستای چالدران نیز مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به زودی آماده بهره‌برداری می‌شود.

شیخی، با بیان اینکه مقرر شده گازرسانی به روستاهای پرجمعیت چالدران در دستور کار قرار گیرد، افزود: جهت تسریع در روند گازرسانی به محور شادلو، پیمانکار این محور را مکلف خواهیم کرد تا پنج اکیپ را برای اجرای این پروژه در نظر بگیرد.

تخصیص ۳.۸ میلیارد ریال برای عمران مناطق عشایری چالدران

رییس اداره امور عشایر چالدران نیز گفت: امسال برای اجرای ۱۱ طرح عمرانی بخش عشایری در این شهرستان، سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته است.

صمد آرامش اظهار داشت: این طرح ‌ها شامل انتقال آب آشامیدنی، مرمت و بهسازی چشمه و ساماندهی ایل ‌راه ‌هاست.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۵۰۰ میلیون ریال برای طرح‌ های عمرانی عشایر تخصیص یافته بود، افزود: امسال این مبلغ به سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

رییس اداره امور عشایر چالدران ادامه داد: این شهرستان نظیر سال‌های گذشته میزبان عشایر کوچ رو از شهرستان‌های ماکو، پلدشت، شوط، خوی، سلماس و چایپاره خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه این شهرستان دارای ۲۲۰ منطقه ییلاقی است، اضافه کرد: جمعیت عشایری کوچ رو به این شهرستان ۶۰۷ خانوار با بیش از ۳۰ هزار نفر و ۲۵۰ هزار راس دام خواهد بود.

وی افزود: این عشایر همه ساله کوچ خود را از اول تیرماه شروع و به مدت ۷۵ روز ادامه می دهند و ضمن بهره مندی از طبیعت زیبا و سرسبز و هوای سالم و پاک منطقه در طول این مدت اقدام به تولید انواع فرآورده های دامی و لبنی از جمله پنیر، گوشت، روغن، شیر و پشم می کنند.

وی اظهار داشت: شهرستان چالدران بیش از ۱۵۰ هزار هکتار مراتع سر سبز دارد که بیش از ۷۰ هزار هکتار آن به عشایر کوچ رو شهرستان‌های شمال استان اختصاص داده شده است.

همه این اقدامات در راستای توسعه شهرستان ۵۰ هزار نفری چالدران است که امید می رود با تلاش دولت تدبیر و امید، روند رشد آن سریع تر شود.

چالدران یکی از محروم‌ترین شهرستان‌های آذربایجان غربی است که برای بهبود وضعیت این شهرستان و ارتقای شاخص‌های آن، دولت، وزارت کشور، بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی همکاری می‌کنند.

این شهرستان حدود ۱۲۰ روستا دارد که در ۲ بخش مرکزی و دشتک نزدیک به ۲۰ هزار نفر را در خود جای داده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر