مدال‌های جهانی برای تمدن فارس


مدال‌های جهانی برای تمدن فارس

شیراز-ایرنا- استان فارس از سال 1392 تاکنون عناوین متعددی را با ثبت جهانی آثار در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) کسب کرده و جایگاه ایران را در این زمینه ارتقا داده است.

استان فارس در بخش تاریخی و گردشگری یکی از استان‌های با پتانسیل بالاست، برخورداری از ۱۱ اثر تاریخی ثبت شده بین المللی و حدود سه هزار اثر تاریخی و فرهنگی ثبت شده ملی جایگاه این استان در بین استان های کشور را ویژه‌تر می‌کند.
همچنین بیش از ۴۰۰ اثر و جاذبه طبیعی در استان وجود دارد که بخش قابل توجهی از آن به عنوان منطقه نمونه گردشگری شناخته شده است.
از ابتدای دولت تدبیر و امید ثبت آثار استان فارس در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در دستور کار اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سایر مسوولان ارشد استان قرار گرفت که تاکنون موفقیت‌های قابل توجهی کسب شده است.

مدال‌های جهانی برای تمدن فارس

ثبت جهانی همزمان هفت اثر تاریخی فارس

ارزیابان شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها (ایکوموسICOMOS) به عنوان بازوی مشاور یونسکو اوایل مهر ۱۳۹۶ با هدف بررسی میدانی پرونده ثبت جهانی پنج اثر تاریخی استان فارس متعلق به دوره تاریخی ساسانیان در این استان حضور یافتند.
این هیات در نخستین مرحله از بازدیدهای میدانی خود به فیروزآباد فارس رفت تا از نزدیک در جریان آخرین اقدام های صورت گرفته برای ثبت جهانی آتشکده (کاخ اردشیر ساسانی)، قلعه دختر و شهر گور در این شهرستان قرار گیرد.
ارزیابان ایکوموس همچنین روزهای بعد از مجموعه بیشاپور درشهرستان کازرون و کاخ ساسانی در شهرستان سروستان بازدید کردند و فعالیت هایی را که برای ثبت جهانی این یادمان های تاریخی محور ساسانی صورت گرفت بود، بررسی کردند.
نهم تیرماه ۱۳۹۷ محور ساسانی فارس با موافقت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت جهانی رسید که با ثبت این محور تعداد آثار تاریخی ثبت شده جهانی در این استان از چهار به ۱۱ اثر افزایش یافت.
محور ساسانی شامل کاخ ساسانی در سروستان، مجموعه فیروزآباد شامل شهرگور، بنای موسوم به آتشکده و کاخ اردشیر و مجموعه آثار دوره ساسانی بیشاپور کازرون شامل شهر تاریخی بیشابور، نقوش برجسته تنگ چوگان و غار شاپور است.
پیش از این چهار اثر تاریخی فارس به ثبت جهانی رسیده که شامل مجموعه پاسارگاد، بقایای باغ های پاسارگاد ، باغ ارم و تخت جمشید است.

مدال‌های جهانی برای تمدن فارس

آباده شهر جهانی منبت
در سال ۱۳۹۵ گواهی‌های مختلفی نظیر گواهی ثبت نشان جغرافیایی ملی و بین المللی منبت آباده و گواهی ثبت فنون اجرای منبت این شهر در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی کشور کسب شد.
همچنین در سال ۱۳۹۵، پرونده ثبت آباده به عنوان شهر ملی و جهانی منبت به شورای راهبردی صنایع دستی کشور ارسال شد که پس از پیگیری های صورت گرفته، در آذرماه سال ۱۳۹۷، این شهر به عنوان شهر جهانی و ملی منبت معرفی شد.
شهرستان دارای ۱۵۰ کارگاه منبت کاری (خانگی و تجاری) و بیش از پنج هزار نفر هنرمندان منبت کار است.

مدال‌های جهانی برای تمدن فارس

شیراز شهر جهانی صنایع دستی
هشتم بهمن ماه ۱۳۹۸ شیراز عنوان شهر جهانی صنایع دستی را از طرف شورای جهانی صنایع دستی کسب کرد.
از سال ۱۳۹۷ اقدامات زیادی در شیراز برای کسب عنوان شهر جهانی صنایع دستی انجام شد که از جمله آن می توان به برگزاری نمایشگاه ها و رویدادهای صنایع دستی، ایجاد نخستین مرکز تجارت جهانی صنایع دستی ایران در مجتمع مهستان شیراز با ۱۳۰ فروشگاه عرضه محصولات صنایع دستی اشاره کرد.

مدال‌های جهانی برای تمدن فارس


با ثبت شیراز و دو شهر و یک روستای دیگر کشور در فهرست جهانی،تعداد شهرها و روستاهای جهانی ایران در این فهرست از ۱۰ به ۱۴ مورد افزایش یافت و در این خصوص ایران کماکان در رتبه نخست جهان قرار دارد.
بر اساس آمار جهانی ۴۸ شهر و روستا در دنیا به عنوان شهر یا روستای جهانی صنایع‌دستی به ثبت رسیده‌اند که ۴۰ شهر در منطقه آسیا و اقیانوسیه، ۶ شهر در آمریکای لاتین و ۲ شهر در اروپا قرار دارد.
ایران با ثبت ۱۱ شهر و ۳ روستای جهانی، با مجموع ۱۴ عنوان شهر و روستای جهانی صنایع‌دستی، مقام نخست را در میان کشورهای جهان دارا است و چین با ثبت هفت شهر و روستای جهانی صنایع‌دستی مقام دوم را به خود اختصاص داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...