صلاحیت تاجگردون در شورای نگهبان مورد اختلاف نظر بود/ پرونده بسته شد


صلاحیت تاجگردون در شورای نگهبان مورد اختلاف نظر بود/ پرونده بسته شد

هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در رشته توئیتی نوشت: پرونده اعتبارنامه منتخب گچساران بسته شد.

صلاحیت تاجگردون در شورای نگهبان مورد اختلاف نظر بود/ پرونده بسته شد
به گزارش صدای ایران، طحان نظیف جمعه شب یک رشته توئیت نوشت: پرونده اعتبارنامه منتخب گچساران بسته شد. همانطور که وعده داده بودم، نکاتی را در این خصوص عرض می‌کنم.
او ادامه داد: بررسی صلاحیت و بررسی اعتبارنامه، دو نهاد برآمده از قانون است و نتیجه هر دو، اعتبار حقوقی دارد. اولی مستند به اصل ۹۹ و دومی مستند به اصل ۹۳ قانون اساسی است. انجام دقیق آنها وظیفه شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی است و تصویب / عدم تصویب اعتبارنامه حق قانونی نمایندگان است.
وی افزود: شورای نگهبان همانطور که رسماً اعلام کرد، تصمیم‌گیری راجع به اعتبارنامه نمایندگان را حق و مسئولیت قانونی نمایندگان می‌داند و نفیاً یا اثباتاً هیچ نظری بر رد یا تأیید اعتبارنامه منتخبان نداشته است. رد اعتبارنامه هیچ نماینده‌ای تضعیف‌کننده شورای نگهبان نیست.
طحان نظیف گفت: طی هفته‌های اخیر از سوی برخی افراد، مطالبی به شورای نگهبان و برخی اعضای آن منتسب شد که درست نبود؛ از روند تأیید صلاحیت آقای تاجگردون تا خبر کذب عضویت فرزند یکی از اعضای شورا در هیأت مدیره یک شرکت! مبارزه با فساد با اتهام‌پراکنی و تمسک به مطالب غیرمستند سازگار نیست.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: بررسی اعتبارنامه، کاری تحقیقی است و نیازمند دقت فراوان. قضاوت نادرست واتهام‌زنی به شورای نگهبان، نهادهای امنیتی، مراجع قانونی، شعبه وکمیته تحقیق اعتبارنامه وبیش از ۱۲۰ نفر از نمایندگانی که رأی موافق ندادند، درست نیست کمااینکه نمایندگانی هم که رأی موافق دادند، حتماً حجت داشته‌اند.
وی افزود: در انتخابات اخیر، صلاحیت برخی از بزرگان سیاست یا منسوبان مقامات عالی رتبه تأیید نشد. ۷۵ نماینده، معاون رئیس جمهوری، برخی استانداران سابق و خویشان مقامات. اصرارهای مکرر و فشارهای آشکار و پنهان نیز نتوانست کمر شورا را خم کند.
او گفت: دقت نظر شورا و پایداری بر نظر خود، عده‌ای را خشمگین و سیلی از تخریب‌ها و هجمه‌ها را روانه شورا کرد. برخی مقامات اجرایی نیز به میدان آمدند و در طرفداری یک جریان سیاسی، اظهارات تعجب‌برانگیزی داشتند اما حمایت کم‌نظیر مقام معظم رهبری، شورا را در انجام وظایف قانونی مصمم‌تر کرد.
طحان نظیف ادامه داد: آمریکا نیز نتوانست عصبانیت خود را پنهان کند و تحریم پنج عضو شورای نگهبان توسط آمریکا آن هم یک روز مانده به انتخابات، مدال افتخاری برای اعضا بود که نشان از درستی راه و مسیر صیانت از حق الناس داشت.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: شورای نگهبان نهادی نیست که برای انجام وظایف قانونی‌اش از کسی هراس داشته باشد یا برای تصمیم‌گیری احساساتی یا دچار هیجان‌زدگی شود و با فشارهای سیاسی و رسانه‌ای عقب بنشیند و حق‌الناس را نادیده انگارد. شورای نگهبان تابع ادله و مستندات است و اقناع اعضا ملاک رأی نهایی است.
او گفت: در بررسی صلاحیت، گاهی نظر من در تأیید یا رد داوطلبان رأی نمی‌آورد ولی به آرای دیگران احترام می‌گذاشتم چون از نزدیک می‌دیدم اتخاذ تصمیم درست و رعایت حق داوطلبان و مردم برای اعضا مهم است. گاهی با یک رأی بیشتر، نظر شورا تغییر می‌کرد ولی معیار، رأی اکثریت بود و جای گلایه نداشت.
طحان نظیف تصریح کرد: درخصوص صلاحیت منتخب گچساران از ابتدا اختلاف‌نظر بود. پاسخ مراجع استعلامی متفاوت و محتوای پرونده ترکیبی از مطالب صحیح، کذب و یا بی‌سند بود و باعث ابهامات زیادی شد. در هیأت مرکزی همه مطالب موجود بررسی و پاسخ‌های داوطلب در چندین نوبت شنیده شد اما اکثریت اعضای آن متقاعد به رد نشدند.
او ادامه داد: این نکته مهم است بدانید، مبنای نظر شورا استعلامات واصله است و اعتبار اولیه گزارش‌ها و اسناد باید توسط مراجع استعلامی تأیید شود. شورا نیز دستگاه اطلاعاتی مستقلی ندارد و صرفاً با تحقیقات محلی که انجام آن توسط توده مردم صورت می‌گیرد، فرآیند بررسی را تکمیل می‌کند.
وی افزود: پس از تجمیع مدارک و پاسخ‌های داوطلب، گزارش وضعیت پرونده تنظیم می‌شود و اعضا در مقام داوری، رأی می‌دهند.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: اختلاف نظر مراجع قانونی در پرونده‌ی مورد اشاره و کیفیت اعتبار اسناد در نتیجه‌گیری مؤثر بود و صحت، اعتبار یا استناد بسیاری از مطالب برای رد صلاحیت آقای تاجگردون به تأیید اکثر اعضا نرسید و کفه‌ی استعلامات مثبت بر استعلامات منفی چربید.
طحان نظیف تاکید کرد: شورای نگهبان برای انجام مسئولیت‌های خود نه از کسی انتظار تشکر دارد و نه از سرزنشِ ملامت‌گری، نگرانی؛ مهم این است که همانطور که امام راحل فرمودند خدا را درنظر داشته باشد و بر اساس حجت شرعی و قانونی عمل کند و در پیشگاه ذات باریتعالی، رهبر معظم انقلاب و ملت شریف ایران روسفید باشد.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟