جنگل زدایی آمازون در برزیل 25 درصد افزایش یافت


جنگل زدایی آمازون در برزیل 25 درصد افزایش یافت

جنگل زدایی در جنگل‌های آمازون در برزیل بر اساس مقایسه سال به سال در نیمه ابتدایی سال 2020 به میزان 25 درصد افزایش یافته است.

جنگل زدایی آمازون در برزیل 25 درصد افزایش یافتبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از سائوپائولو، اطلاعات رسمی منتشر شده روز جمعه نشان می‌دهد، جنگل زدایی در جنگل‌های آمازون در برزیل بر اساس مقایسه سال به سال در نیمه ابتدایی سال ۲۰۲۰ به میزان ۲۵ درصد افزایش یافته است، موضوعی که فشار‌ها را بر ژائیر بولسونارو رئیس جمهور برزیل افزایش می‌دهد تا برنامه هایش را برای توسعه این منطقه لغو کند.
موسسه ملی تحقیقات فضایی برزیل اعلام کرده است، در حدود ۳۰۶۹ کیلومتر مربع به دلیل جنگل زدایی تحت تاثیر قرار گرفته است، رقمی که از زمان آغاز جمع آوری اطلاعات ماهواره‌ای از سال ۲۰۱۵، بالاترین رقم بوده است.
تا ماه ژوئن که آغاز فصل خشک و آتش سوزی‌ها است، به میزان ۱۰۳۴ کیلومتر مربع جنگل زدایی ثبت شده که ۱۱ درصد افزایش داشته است.
برزیل از سوی شماری از کشور‌ها و گروه‌های محیط زیستی به دلیل جنگل زدایی و آتش سوزی‌های گسترده که در جنگل‌های آمازون رخ داده، مورد انتقاد قرار گرفته است. ماریانا ناپولیتانو، مدیر صندوق آتش سوزی‌های جهان با اشاره به روند جنگل زدایی در جنگل‌های آمازون گفت: «سال گذشته این روند افزایش یافت و این موضوع نباید تکرار شود. اما این موضوع نه تنها در حال تکرار است، بلکه با وجود اقدامات نظامی در منطقه بدتر نیز شده است.»
فعالیت غیرقانونی صنعت الوار چوب در کنار فعالیت معدن و دامداری در مناطق محافظت شده از دلایل اصلی جنگل زدایی محسوب می‌شوند. بولسونارو در گذشته از پروژه‌های کشاورزی و معدن در مناطق محافظت شده و منابع بومی حمایت کرده بود. وی در ماه مه و پیش از آغاز فصل خشک برای «اتخاذ اقدامات محدود کننده و پیشگیرانه علیه جرایم محیط زیستی، از جمله آتش سوزی و جنگل زدایی» نیرو‌های نظامی را در جنگل‌های آمازون مستقر کرده بود. با وجود استقرار نیرو‌های نظامی، اطلاعات تحقیق اخیر نشان می‌دهد در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، جنگل زدایی در هر ماه از ژانویه افزایش یافته است.
ماه گذشته، صندوق‌های سرمایه گذاری از اروپا، آسیا و آمریکای جنوبی که جمعا نزدیک به چهار میلیارد دلار سرمایه دارند، در نامه‌ای علنی از بولسونارو خواستند تا پروژه‌هایی را که باعث تسریع جنگل زدایی در جنگل‌های آمازون می‌شود، متوقف کند.
در همین راستا همیلتون مورائو، معاون رئیس جمهور برزیل و رئیس شورای ملی برزیل در امور جنگل آمازون گفت، سرمایه گذاران بین المللی از برزیل می‌خواهند تا قبل از اینکه شرکت در پروژه‌های محافظت از محیط زیست در برزیل را بررسی کنند، نتایج مبارزه با جنگل زدایی را ببینند. وی گفت: «این درست نیست که ما برای تولید غذا در حال نابود کردن جنگل هستیم.»
در همین حال سخنگوی وزارت دفاع برزیل اعلام کرده است، اعزام ارتش به منطقه در ماه مه «دقیقا نشانه‌ای است که برزیل به آمازون اهمیت می‌دهد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟