خواص شگفت انگیز گلاب چیست؟


گلاب از عرقیات ایرانی است که علاوه بر مصرف خوراکی از خاصیت درمانی بسیاری نیز برخوردار است که تنها در گلاب های باکیفیت یافت می شود و نباید از این ماده خوشبو که در کشور به صورت فراوان یافت می شود غافل ماند.

به گزارش سایت طلا ،نعمت الله مسعودی، متخصص طب سنتی درباره «خواص گلاب» اظهار داشت: گلاب مرکب القوای مایل به سرد است و بستگی به گل، اثرات متفاوتی دارد.

وی ادامه داد: گلاب همان عرق گلسرخ را گویند و تقویت کننده مغز و قلب است. برای ریفلاکس معده خوب است و ما برای این نوع بیماران آن را همراه چند داروی دیگر تجویز می‌کنیم.

این متخصص طب سنتی بیان داشت: گلاب برای تقویت ریه، تقویت حواس، رفع بیهوشی و غش مؤثر بوده و به افرادی که افسردگی و ضعف اعصاب دارند توصیه می‌کنیم از اسپری گلاب در اتاق خود استفاده کنند.

مسعودی خاطرنشان کرد: افرادی که در ناحیه صورت خود دچار جوش می‌شوند در کنار دستورات پوستی دیگر، می‌توانند از گلاب استفاده کنند؛ البته باید توجه کنیم زیاد مصرف کردن گلاب باعث سفیدی مو می‌شود.

خواص شگفت انگیز گلاب چیست؟

بهبود پوست خشک با گلاب

یکی از کاربردهای مهم گلاب بهبود و درمان پوست های خشک و حساس است. ماسک کردن گلاب روی پوست یا جایگزین کردن آن به جای شیرپاک کن توسط افرادی که پوست خشک یا حساس دارند موجب می شود تا به مرور پوست آنها طراوت و نشاط خود را به دست آورد. بهترین روش برای ماسک کردن گلاب روی پوست آن است که پارچه ای نخی و تمیز را به گلاب خالص آغشته کنید و آن را برای 20 دقیقه روی صورت تان بگذارید. این کار بعد از هر بار استحمام تاثیر درمانی بیشتری دارد. ضمن آنکه گلاب به دلیل خاصیت ضدعفونی کننده ای که دارد به پاکسازی منافذ پوست کمک می کند و مانع از بروز جوش های چرکی،آکنه و دانه های سرسیاه روی پوست می شود.

گلاب حتی برای رفع جوش های بدن نیز موثر است. برای این کار مقداری گلاب را با جوش شیرین مخلوط کنید تا خمیر نرمی به دست آید. سپس این خمیر را مدت یک ساعت یا تمام شب ( موقع خواب ) روی جوش های خود قرار دهید .

گلاب به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کننده و هیدراته (آبدار) کردن برای پوست سر و مو مفید است. برای این کار، با استفاده از یک قطره چکان، گلاب را روی پوست سر خود بریزید.

غرغره کردن گلاب برای کاهش التهابات و سرخی حلق، کام، لوزه ها و حنجره موثر است. در افرادی که به علت گرمی مزاج، دچار خشکی مخاط و خونریزی (مثلاً در لثه یا مخاط دهان و بینی) می شوند، خوردن، استنشاق کردن (مکش از طریق بینی) و دهان شویه با گلاب بسیار توصیه می شود.

چه کسانی باید در مصرف گلاب احتیاط کنند؟

افرادی که دچار اسهال شدید هستند یا زخم گوارشی و نفخ شدید دارند، همچنین کسانی که دچار بواسیر یا هورویید می باشند بهتر است از گلاب استفاده نکنند.

طرز تهیه گلاب

مقداری گل محمدی را در ظرف در بسته خاصی که بهتر است سفالی باشد ریخته همراه مقادیری آب با شعله ملایم می پزند. بخارات حاصل از جوشیدن را در ظرف دیگری خنک کرده (با روش میعان)، جمع آوری می کنند. ماده حاصله گلاب و اسانس می باشد.

در صورتی که داخل گلاب حاصل، مجدداً گل ریخته و جوشانده شود، اصطلاحاً گلاب دو آتشه به دست می آید که ماده موثره بیشتر و طعم و بوی تندتری دارد.

سایر خبر های مفید در 1 روز گذشته

جزییات طرح مجلس برای ارائه سهام عدالت به ۳ گروه بزرگ جامانده/احتمال توقف عرضه صندوق دارا دوم و سوم | 1.0 هزار با این ترفند بدون رژیم سریع لاغر می شوید! | 1.0 هزار پاسخ ایران به حادثه نطنز چه خواهد بود؟ | 0.9 هزار تکذیب انفجار در غرب تهران/ فرماندار: هیچ انفجاری در شهرقدس و گرمدره رخ نداده است | 0.6 هزار پیشرفت ۹۳ درصدی مسکن مهر و اتمام آن تا پایان سال | 8.0 هزار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیک و بد