فرمول یک ایران – تمام تیمها برای هر گرندپری بروز رسانیهایی برای خودروهایشان آماده میکنند. در این مقاله تحولات چهار تیم مرسدس، ردبول، فراری و رنو را در اولین رقابت فرمول یک اتریش ۲۰۲۰ بررسی خواهیم کرد.
مرسدس
جزئیات بال عقب خودروی مرسدس W11
این تصویر تغییراتی را در باله عقب خودرو، به خصوص در طراحی صفحه انتهایی به ما نشان میدهد. سه طوقه پایینی بلندتر از نمونه پیشین ساخته شدهاند تا جریان هوایی که عبور میدهند سریعتر مدیریت شود. طراحی بال عقب این خودرو برای ۲۰۲۰ به همین علت تغییر کرد؛ به این صورت که اولین عنصر دیگر یک پایه عمودی نیست بلکه یک دُم در راستای طولی تا انتهای بال عقب قرار داده شده است.
جزئیات بال عقب خودروی مرسدس W11
برای باله عقب از یک طراحی تک ستون که با غلاف DRS ادغام شده، استفاده شده است. در این طراحی یک مصالحه بین وزن و آیرودینامیک برقرار شده است. در جایی که ستون باله عقب به لوله اگزوز میرسد بر خلاف روال سابق که وارد اگزوز میشد الآن لوله را دور میزند. توجه کنید که ساختار زیرِ فیبر کربن در این بخش یک جسم سُلب نیست. بلکه طوری ساخته شده که کمترین وزن را داشته باشد و در عین حال مقاومت مکانیکی سیستم را ضعیف نکند.
جزئیات بالچه روی بدنه خودروی مرسدس W11
تیم مرسدس تغییراتی را بر روی بالچههایی که در دو طرف شاسی روی بدنه نصب میشوند ایجاد کرده است (با فلش قرمز نشان داده شده است). آنها نه تنها بزرگتر شده بلکه در ارتفاع بالاتری نیز نصب شده اند. انحای آنها بسیار بیشتر از گذشته است تا بتوانند جریان هوا را بهتر به سایدپادها انتقال دهند.
مقایسه خودروی مرسدس W10 با W11
در تصویر مشخص است که شکل پایه آینههای جانبی تغییر داده شده است. تبدیل انحنای مدل قبلی به شکل مربعی احتمالاً در آیرودینامیک خودرو تأثیر مثبتی دارد و جریان هوای منظمی برای بخشهای عقبی خودرو فراهم میکند.
جزئیات بخش خنک کننده خودروی مرسدس W11
برای حداکثر خنک کاری یک صفحه بزرگ با روکش برجسته در کنار کابین راننده نصب شده که همراه آن از یک کاور موتور متفاوت استفاده شده است. این ستاپ جدید باعث ایجاد یک فضای خالی بین پانلها شده است. البته این راه حل تکنیک جدیدی نیست ولی کانتورها یا خطوط ایجاد شده ایدهای کاملاً نو هستند و دو کانال جریان هوا به وجود میآورند. در خودروی جدید هدف تنها خارج کردن حرارت به سمت ترکیب جریان هوای بالای سایدپاد نیست بلکه مسیر خروج به صورت کنترل شده خواهد بود. البته تیم تصمیم گرفت که خروجی خنک کننده را در پانلها برای روز مسابقه اجرا نکنn.
ردبول
جزئیات بال جلوی خودروی ردبول RB16
ردبول یک پکیج بروز رسانی را در سیلورستون انگلیس آماده کرد اما قطعات موجود فقط برای آماده کردن دماغه و کف خودروی مکس ورشتپن کافی بودند. دماغه به صورت مسیرهای هوایی باریک در وسط طراحی شده است که چند سالی میشود تغییری در ترکیب آنها صورت نگرفته است. ستونها که معمولاً در کنارههای بال جلو نصب میشوند (فلش های قرمز رنگ) به هم نزدیکتر شده و به بخش زیرین دماغه متصل شدهاند (مطابق با آنچه که در خودروهای مرسدس می بینیم). این روش باعث شد که کانالهای کنار دماغه به شکل یکنواخت تری طراحی شده و لذا مسیر هوای باریک بالای دماغه نیز به جای دو از یک ورودی برخوردار باشد.
جزئیات کف خودروی ردبول RB16
بر روی کف خودروی جدید ردبول مجموعهای از بالچهها با فاصله نسبت به یکدیگر نصب شدهاند. مهندسان آیرودینامیک ردبول معتقدند جریانهای هوا در این منطقه باید بهتر هدایت شوند. ترکیب این بالچهها با شکافهای موجود در کف باعث میشود جریان هوای قدرتمندی در لبه کف خودرو شکل گیرد. این جریان هوا از ورود جریانهای بیرونی به سمت داخل جلوگیری کرده و موجب می شود تا جریان هوای تمیز تری به ناحیه دیفیوزر خودرو وارد شود و در نتیجه بالانس و داون فورس خودرو نیز بیشتر میشود.
رنو
مقایسه بال جلو خودروی رنو R.S.20 در گرندپری استرالیا و اتریش
بال جلو تغییرات زیادی داشته است که بیشتر آنها برای بهبود کارکرد صفحات بیرونی بال بودهاند. قطعه پایینی صفحه بیرونی به طور کل تغییر کرده که جریان هوای گردبادی متفاوتی تولید میکند. بالای این بخش هم یک پره نصب شده که جریان هوای چرخهای جلو را کنترل میکند. خم انتهای صفحه بیرونی برای جایگذاری پره و ایجاد شکاف در انتهای بالایی تغییر یافته است. محل اتصال فلپ به صفحه انتهایی نیز دوباره تنظیم شده است.
جزئیات بارج بورد خودروی رنو R.S.20
بارج بورد بخشی بسیار پیچیده و حساس در طراحی خودروست چرا که این منطقه محل تجمیع تعدادی از جریانهای هواست. اولین عنصر عمودی در بارج بورد خودروی جدید رنو تغییر شکل یافته است. تعدادی بالچه هم مانند قارچ روی صفحه بارج بورد قرار داده شدهاند. به نظر میرسد طراحان قصد داشتند جریان هوا را به مسیر دیگری منحرف کنند. در بیرونیترین بخش بارج بورد از سه بالچه برای دستکاری جریان هوا استفاده شده است.
جزئیات کف خودروی رنو R.S.20
کف خودرو جوری تغییر کرده که بتواند با تمام اصلاحات بخشهای قبلی هماهنگ باشد. در طول منحنی سایدپاد چندین بالچه اضافه شده تا جریان هوا را هدایت کنند. شکافهای کاملاً محصور شده که در طول لبه کشیده شدهاند تغییر یافتهاند. این شکافها کمک میکنند که در لبه کفه خودرو جریان هوای قدرتمندی شکل بگیرد. این جریان هوا از ورود جریانهای بیرونی، به خصوص جریان آشفته به وجود آمده از حرکت چرخهای جلو، به سمت داخل جلوگیری میکند. در نتیجه بالانس و داون فورس خودرو بیشتر میشود.
فراری
تیم فراری نیز پس از عملکرد ناامید کننده خودروی SF1000 در اولین مسابقه پیست اتریش، به جای اینکه بروزرسانی های خودشان را که پیشتر قرار بود در مجارستان بیاورند، قرار شد که در مسابقه دوم اتریش بیاورند تا قطعات را در ارزیابی مستقیم باهم قرار دهند.
#gallery-1 { margin: auto; } #gallery-1 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 50%; } #gallery-1 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-1 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */فراری تصمیم گرفت که بال جلو و کفی جدید را آزمایش کند.
در صفحه انتهایی بال جلوی فراری دیگر خبری از طراحی مستطیلی شکل نیست و این تیم از یک هندسه متفاوت تر و استوانه ای استفاده می کنند. این مسئله باعث تخت تر شدن جریان هوایی می شود که به سمت پشت خودرو در حال حرکت است.
همینطور فراری در بالاترین قسمت بال جلو نیز از لبه ای عریض تر استفاده کرده است.
فراری همچنان به فلسفه ایرودینامیکی خودش که بارگذاری داخلی بود وفادار است و قصد دارد که با قسمت داخلی بال جلوی خودش بیشترین داون فورس ممکن را تولید کند و از قسمت بیرونی آن نیز هوا را برای عبور از طرفین چرخ های جلو هدایت کند.