شرکت چینی ژائوشین روی کارت گرافیک مجزا کار می‌کند


شرکت چینی ژائوشین روی کارت گرافیک مجزا کار می‌کند

آن‌طور که گزارش‌های جدید می‌گویند، شرکت چینی ژائوشین کار روی پردازنده‌ی گرافیکی مجزا را آغاز کرده است و قصد دارد امسال آن را عرضه کند.

ژائوشین (Zhaoxin)‌ یکی از شرکت‌های چینی که مدتی پیش موفق شده بود پردازنده‌های اختصاصی مبتنی‌بر معماری x86 تولید کند و به‌همین دلیل برای برخی کاربران آشنا است. حال cnTechPost در گزارشی جدید ادعا می‌کند چینی‌ها کار روی پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی (GPU) با توان ۷۰ وات را نیز آغاز کرده‌اند.

خبر کار روی پردازنده‌ی گرافیکی ازطریق انتشار ویدئویی در وب‌سایت بازطراحی‌شده‌ی ژائوشین اعلام شد، با این‌حال ویدئوی موردبحث اکنون از سایت حذف شده است. این ویدئو به نقشه‌ی راه ژائوشین اشاره می‌کرد و اسکرین‌شات‌هایی از آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند. در نقشه‌ی راه ژائوشین شاهد پردازنده‌ای گرافیکی با توان ۷۰ وات هستیم. ظاهرا این پردازنده‌ی گرافیکی با اتکا بر لیتوگرافی ۲۸ نانومتری TSMC ساخته خواهد شد.

ژائوشین بیشتر به‌خاطر ساخت پردازنده‌‌های مرکزی شناخته می‌شود که از بین آ‌ن‌ها می‌توانیم به پردازنده‌ی KaiXin اشاره کنیم. این پردازنده‌ها به‌طور کامل در چین طراحی و ساخته می‌شوند. ظاهرا ژائوشین از سوی شرکت‌هایی حمایت می‌شود که تحت مدیریت دولت چین هستند. برای مثال ۸۰ درصد از سهام ژائوشین در اختیار شرکت دولتی Shanghai SASAC قرار دارد. ۲۰ درصد بقیه متعلق‌به شرکتی با نام VIA است که مجوز استفاده از معماری x86 را صادر می‌کند.

ژائوشین تاکنون جزئیات خاصی درمورد پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی خود منتشر نکرده است، اما می‌دانیم که همین پردازنده‌ توان گرافیکی ۷۰ وات دارد و از لیتوگرافی ۲۸ نانومتری TSMC استفاده می‌کند. پردازنده‌ی گرافیکی ژائوشین احتمالا تا پیش از پایان سال جاری میلادی روانه‌ی بازار می‌شود. اگر نگاهی به بازار بیاندازید، متوجه می‌شوید پردازنده‌ای ۲۸ نانومتری از رقبا بسیار عقب است و امروزه شرکت‌هایی نظیر AMD و انویدیا درحال مهاجرت کامل به لیتوگرافی ۷ نانومتری هستند. احتمالا این اتفاق به‌دلیل جلوگیری از تحریم احتمالی TSMC انجام شده باشد. به‌موجب این قوانین احتمالا TSMC اجازه ندارد لیتوگرافی‌های ۱۶ نانومتری و کوچک‌تر را به شرکت‌های چینی ارائه دهد.

شرکت چینی ژائوشین روی کارت گرافیک مجزا کار می‌کند

نقشه راه شرکت ژائوشین

درحال حاضر مشخص نیست که ژائوشین چگونه می‌خواهد بدون نقض IP-های گرافیکی AMD، انویدیا و اینتل، به تولید پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی بپردازد. همان‌طور که اشاره کردیم ۲۰ درصد از سهام ژائوشین در اختیار VIA قرار دارد. آن‌طور که گزارش‌ها می‌گویند، VIA امروزه توانایی دسترسی به IP-های گرافیکی شرکت S3 Graphics را دارد.

ژائوشین پیش‌تر سابقه‌ی استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع را در تراشه‌های خود دارد. بررسی کارشناسان نشان می‌دهد این پردازنده‌های گرافیکی مجتمع در مقایسه‌ با پردازنده‌های گرافیکی مجتمع تراشه‌های رقیب، عملکردی بسیار ضعیف‌تر دارند. ظاهرا قدرت پردازشی آن‌ها حتی به پای UHD 630 اینتل هم نمی‌رسد. با همه‌ی این‌ها ژائوشین می‌تواند با گسترش معماری خود به Die بزرگ‌تر و استفاده از توان بیشتر، به عملکرد بهتری دست یابد. با این‌همه انتظار نداشته باشید پردازنده‌ی گرافیکی ژائوشین حتی در حد و اندازه‌ی پردازنده‌های قدیمی انویدیا و AMD ظاهر شود.

پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع فعلی ژائوشین از دایرکت‌ایکس ۱۱، OpenCL 1.1 و OpenGL 3.2 پشتیبانی می‌کند. این پردازنده همچنین مجهزبه قابلیت انکُد و دی‌کُد ویدئوی شتاب‌یافته با سخت‌افزار است و از این حیث عملکردی مناسب از خود نشان می‌دهد. البته جزئیات در این زمینه بسیار کم هستند. به‌علاوه اپلیکیشن‌های ناظر بر پردازنده‌های گرافیکی نیز تاکنون نتوانسته‌اند اطلاعات زیادی درمورد معماری این پردازنده‌ها به‌دست بیاورند. پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع ژائوشین در کنار موارد یادشده از DisplayPort و eDP و HDMI و VGA هم پشتیبانی می‌کند و می‌تواند به‌صورت همزمان روی دو صفحه‌نمایش 4K محتوا را به‌نمایش بگذارد.

با در نظر گرفتن ۷۰ واتی بودن پردازنده‌ی گرافیکی ژائوشین، احتمال می‌دهیم که این محصول مخصوص رایانه‌های دسکتاپ به‌نسبت ارزان‌قیمت باشند. جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین به‌قوت خود باقی است و چین سعی می‌کند تا حد امکان میزان وابستگی خود را به آمریکا کاهش دهد. ساخت تراشه توسط ژائوشین، قدم مثبت مهمی در این راستا به‌حساب می‌آید. کارت گرافیک مجزای ژائوشین نیز احتمالا نسل‌به‌نسل بهبودهای مهمی به‌خود خواهد دید. درنهایت باید ببینیم قیمت کارت گرافیک ژائوشین چقدر تعیین می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا