نقش هرمزگان در تولید و خودکفایی بنزین کشور


نقش هرمزگان در تولید و خودکفایی بنزین کشور

بندرعباس- ایرنا- امروز در اوج تحریم‌ها، دیگر بنزین ابزاری برای دشمن نیست که اگر بود مشکلاتی که برای ونزوئلا پیش آمد برای ما هم رخ می‌داد که در این میان نقش استان هرمزگان در خودکفایی آن از تولید گرفته تا انتقال، توزیع و صادرات فرآورده‌های نفتی کشور یک نقش حساس و اقدام بزرگ اقتصاد مقاومتی است.

ایران با دارا بودن حدود ۹.۶ درصد ذخایر نفت (رتبه چهارم) و ۱۷.۵ درصد ذخایر گاز (رتبه دوم) در جهان، نقش تعیین‌کننده‌ای در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی دارد و یکی از محوری‌ترین اهداف برنامه ششم توسعه نیز تحقق نرخ رشد ۸ درصدی اقتصاد است که نمی‌توان از نقش پالایشگاه‌های هرمزگان (شرکت پالایش نفت بندرعباس و ستاره خلیج‌فارس) در جهش تولید و نرخ رشد غافل بود.

پالایشگاه نفت بندرعباس یکی از ۱۰ شرکت پالایشی کشور است که در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی کار مطالعه و طراحی ساخت این پالایشگاه با کوشش متخصصان داخلی در سال ۱۳۷۱ ساخته و شروع کار نصب تجهیزات نیز در سال ۷۳ اجرایی شد و در نهایت با تلاش متخصصان ایرانی مرداد سال ۷۶ با ظرفیت پالایش ۲۳۲ هزار بشکه در روز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این شرکت که فعالیت خود را در زمینه تهیه، تولید و تامین نفت خام و میعانات گازی و انجام عملیات پالایش و تولید فرآورده‌های نفتی آغاز کرد در دهه ۸۰ سهم قابل توجهی در تصفیه گاز مایع و تولید بنزین موتور و سوخت سنگین جت و همچنین تولید قیر و نفت کوره و صادرات نفت سفید داشته است.

گازمایع، بنزین موتور، سوخت جت (ATK)، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره محصولات اصلی پالایشگاه نفت بندرعباس را تشکیل می‌دهند و در کنار آنها وکیوم باتوم، وکیوم سلابس، گوگرد، لوبکات سنگین، آیزوریسایکل و حلال ۴۰۲ نیز فرآورده‌های ویژه تولیدی در این پالایشگاه را تشکیل می‌دهند.

در حال حاضر حدود ۱۸ درصد پالایش نفت خام و به تبع آن تامین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور در پالایشگاه نفت بندرعباس تنها پالایشگاه تصفیه نفت خام سنگین ایران تولید می‌شود و با این ظرفیت علاوه بر هرمزگان، فرآورده‌های مورد نیاز ۶ استان از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، فارس، بوشهر و خراسان جنوبی در این پالایشگاه تولید می‌شود.

اردیبهشت ۹۶ فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس در بندرعباس با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، رییس‌جمهوری، وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران و دیگر مسوولان کشوری و استان هرمزگان در بندرعباس به طور رسمی افتتاح شد و فعالیت رسمی فاز دوم نیز هفتم تیرماه۹۷ با حضور رییس‌جمهوری کلید خورد.

اما آنچه مهم است اینکه عملیات ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان را با خود یدک می‌کشد و فعالیت رسمی خود را اردیبهشت ۹۶ از سال در اوج تحریم‌ها آغاز کرد در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار قرار دارد و خوراک آن به وسیله یک خط لوله ۴۸۵ کیلومتری از پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی تامین می‌شود.

خوراک مورد نیاز پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس از طریق خط لوله ۳۸۸کیلومتری از میادین مشترک ایران در پارس جنوبی تامین می شود به طوری که می‌توان از آن به عنوان اولین پالایشگاهی نام برد که با استفاده از گاز پالایش شده انواع سوخت از جمله بنزین، گازوئیل و سوخت جت را تولید می‌کند.

در نقش و اهمیت ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و در شرایط تحریم‌ها و در سال جهش تولید که ۵۵ درصد بنزین کشور در این پالایشگاه تولید می‌شود می‌توان آن را نماد اقتصاد مقاومتی یاد کرد.

از این رو با فعالیت پالایشگاه‌های بزرگ شرکت پالایش نفت بندرعباس و ستاره خلیج‌فارس افزون بر۶۰ درصد از فرآورده‌های نفتی کشور به‌ویژه بنزین از این دو شرکت تولید و به سراسر ایران منتقل می‌کنند لذا هرمزگان استانی توانمند و دارای نقشی بسیار حساس در عرصه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در کشور است.

درحال حاضر که عظیم‌ترین، بی‌سابقه‌ترین و بی‌مانندترین تحریم دشمن برضد جمهوری اسلامی به خصوص در حوزه‌های نفت و گاز وجود دارد، تصور کنید که در این شرایط امروز که با مشکلات ارزی مواجه‌ایم بنزین هم وارد می‌کردیم چه اتفاقی در کشور رخ می‌داد.

از طرفی در پی اقدام شجاعانه، مدبرانه و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران پنج کشتی توسط بارگیری شد و این مسیر دور و دراز سه ماهه را از بیخ گوش دشمنان عبور کردید و در سایه لطف خداوند، عزت جمهوری اسلامی ایران ومقام معظم رهبری انقلاب سالم برگشتید و کسی نتوانست مانع شده و یا تعرضی برای ما ایجاد کند.

در راستای اهمیت این موضوع، استاندارهرمزگان پنج‌شنبه شب این هفته در بندر شهید رجایی با اهدای تندیس دریانورد نمونه و لوح تقدیر به نیابت از محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی، از کاپیتان گوهردهی ناخدای حماسه‌ساز نفتکش بازگشته از ونزوئلا و سایر کارکنان آن قدردانی کرد و اظهارداشت: صادرات محموله‌های بنزین توسط پنج نفتکش جمهوری اسلامی ایران به کشور ونزوئلا کاری بزرگ بود.

نقش هرمزگان در تولید و خودکفایی بنزین کشور

فریدون همتی ادامه داد: در پی‌اقدام مدبرانه، شجاعانه و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران پنج کشتی توسط شما و همکاران شما بارگیری شد و این مسیر دور و دراز سه ماهه را از بیخ گوش دشمنان عبور کردید و در سایه لطف خداوند، عزت جمهوری اسلامی ایران ومقام معظم رهبری انقلاب سالم برگشتید و کسی نتوانست مانع شده و یا تعرضی برای ما ایجاد کند.

وی افزود: دفعه گذشته که به کشتی ایرانی تعرض کردند در همین تنگه هرمز و خلیج‌فارس مقابله به مثل کردیم و اگر به این کشتی‌هایمان هم تعرض می‌کردند پاسخ سریع‌تر و سنگین‌تری به آن‌ها می‌دادیم آن‌ها هم از این موضوع اطلاع داشتند به همین جهت هم توان تعرض را نداشتند لذا این هم یکی از اتفاق‌های مبارکی است که در این فشار دشمن رخ داده است که رقم واردات و صادرات بنزین از سال ۹۶ تا سال گذشته قابل قیاس نیست؛ این نشان دهنده به وقوع پیوستن اتفاقی بزرگ، قطع وابستگی و اقتدار و استقلال اقتصادی در کشور است.

استاندار هرمزگان سپس در نشستی جداگانه با مدیران و کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه‌هرمزگان گفت: امروز کشور ما که وارد کننده بنزین بود به کشور توانمندی تبدیل شده که علاوه بر تامین نیازهای داخلی صادر کننده بزرگ فرآورده هاست و تمام این اتفاقات یک اقدام اقتصاد مقاومتی به تمام معناست و در اوج تحریم‌های امروز، دیگر بنزین ابزاری برای دشمن نیست که اگر بود مشکلاتی که برای ونزوئلا پیش آمد برای ما هم رخ می داد.

همتی ابرازداشت: یکی از ابزارهای تحریم برای دشمن موضوع بنزین بود که به کشور بنزین نفروشند که خوشبختانه ما به خودکفایی رسیدیم و دشمن شکست خورد و اگر امروز به خودکفایی نرسیده بودیم، ماشین‌های مردم در حیاط‌هایشان و پارکینگ‌هایشان متوقف می‌شد و اگر در ماه سوخت کمی هم به عنوان سهمیه به آن‌ها داده می‌شد برای امور و موارد خاص اختصاص پیدا می‌کرد. ما به عنوان یک شهروند ایرانی زیاد به این موضوع فکر نکرده‌ایم.

وی با اشاره به روند ساخت پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس و جایگاه امروز این پالایشگاه بزرگ نفتی در تولید، خودکفایی و صادرات بنزین یادآور شد: مقرر شده بود که شرکت‌های خارجی برای ما پالایشگاه بسازند که در تحریم اول فرار کردند و تصور کردند یک مشت آهن‌آلات به عنوان موزه برای یادگار دوران تحریم‌ها باقی خواهد ماند و مکانی جذاب برای گردشگر تحریمی خواهد شد تا بیاید و نگاه کنند و بگویند یک مجموعه عظیمی را شرکت‌های خارجی با تحریم رها کردند و مجموعه نیمه کاره ماند این را در ذهن تصور کنید اما چه اتفاقی افتاده است؟ با ذهن توانای مهندسان، جوانان، دانشمندان، مدیران و تصمیم‌گیران این مملکت، پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نه تنها به یک موزه متروکه تبدیل نشد بلکه به بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات جهان تبدیل شد.

شبکه هوشمندی در پایین دست و بالادست پالایشگاه‌ها ایجاد شود

نقش هرمزگان در تولید و خودکفایی بنزین کشور

به گفته استاندارهرمزگان، ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بخش عمده‌ای از بنزین مورد نیاز کشور در آن تولید می‌شود به دست توانای جوانان و مهندسان کشورمان رقم خورد و این پالایشگاه مصداق واقعی اقتصاد مقاومتی در کشورمان محسوب می‌شود.

همتی اضافه کرد: با راه‌اندازی ستاره خلیج‌فارس و کیفی‌سازی و ارتقا کیفیت پالایشگاه نفت بندرعباس و تولید یورو پنج و چهار به حوزه محیط زیست کمک شد؛درحال حاضر از طریق تولید سوخت برای کشور آلودگی محیط زیستی نیز بوجود نمی‌آید که این هم از برکات این اتفاقات بوده است.

همتی با اشاره به بازدید خود از انبارهای نفت و مخازن سوخت، خواستار ایجاد شبکه هوشمندی در پایین دست و بالادست پالایشگاه‌ها شد تا تولید وارد شبکه ذخیره‌سازی و از مخازن به شبکه توزیع تزریق شده و در دسترس مردم قرار گیرد.

وی بیان داشت: ظرفیت‌هایی که در اسکله‌های شهید رجایی و باهنر و منطقه ویژه خلیج‌فارس در خدمت صادرات و سوخت‌رسانی به جزایر و سکوهای نفتی و به فعالیت‌های داخل دریا چه در حوزه نیروهای مقتدر نظامی ما و چه در حوزه مناطق جزایر و سکونتگاه‌ها نشان دهنده یک مجموعه عظیم و ارزشمند است.

استاندارهرمزگان گفت: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در یک شبکه منظم شامل تانکرهای جاده‌ای، خط لوله زمینی و ریل مانند یک شاهرگ و مویرگ‌ها سوخت را به تمام کشور توزیع می‌کند.

همتی با قدردانی از تلاش‌های کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان به بازدید از مخزن‌های فرآورده و انبارهای نفت این شرکت اشاره کرد و گفت: بدانید که ما آگاهیم چه تلاش و کوششی در این شرایط سخت و آب و هوایی در طول شبانه روز در حال انجام است.

وی به اقدامات دولت در سال‌های اخیر و مقایسه آن با گذشته اشاره کرد و ادامه داد: در دوره هفتم نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بودم و بر سر اینکه چه مقدار مجوز واردات بنزین به دولت داده شود بحث می‌شد و کشور با وجود اینکه نفت خیز بود اما وارد کننده بنزین بودیم که وقتی فکر می‌کنم خیلی ناراحت‌کننده استیعنی باید نفت می‌فروختیم و بنزین وارد می‌کردیم، اما امروز در تولید خودکفا شده‌ایم.

همتی عنوان کرد: شاید کسی فکر نکند که در یکی از مناطق مشهد، گیلان، مازندران، تهران، جنوب کشور و شرق کشور چنین چیزی وجود داشته باشد که منطقه‌ای نتواند سوخت مورد نیاز جایگاهی را تامین کند، چه مجموعه عملیاتی از استخراج این نفت خام از چاه و چه عملیات و فرایندی انتقال آن به پالایشگاه و در پالایشگاه چه عملیات پردازش وسیعی انجام می‌شود و بعد وقتی محصول به دست آمد آن را تحویل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بدهد و در یک شبکه منظم شامل تانکرهای جاده‌ای، خط لوله زمینی و ریل مانند یک شاهرگ و مویرگ‌ها به تمام کشور توزیع ‌کند درحالی که مجموعه فعالیت‌های عظیمی و زیادی تلاش کرده‌اند تا وقتی‌که همه افراد جامعه در هر ساعت شبانه‌روز به جایگاه مراجعه می‌کنند، سوخت مورد نیازشان تامین است.

استاندارهرمزگان ابرازداشت: تلاش‌های پشت صحنه و برنامه‌ریزی‌های دقیق و اعمال مدیریت هوشمند مجموعه بسیار پراهمیت است که این خدمات در مجموعه‌های نفتی هرمزگان رخ داده و جا دارد از زحمات معاونان، کارکنان و کارگران حتی راننده‌هایی که در خدمت این بخش هستند، افرادی که در ریل، خط لوله، اسکله‌ها و بنادر و در داخل کشتی فعالیت می‌کنند قدردانی کنم زیرا فعالیت تمام این مجموعه به صورت هماهنگ باعث می‌شود که محصول به خوبی حاصل شود که یا در داخل مصرف می‌شود و یا صادر خواهد شد.

وی در پایان به تمامی کارکنان شرکت فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: با همین روحیه و وظیفه شناسی انقلابی که دارید در شرایط سخت تحریم و کرونا این کار بزرگ را به‌صورت شبانه‌روزی انجام می‌دهید، به سرعت کار در خدمات‌رسانی خود ادامه دهید.

اعطای لوح سپاس استاندار هرمزگان به عبدالله احمدی کمرپشتی مدیر منطقه‌ای پخش فرآورده‌های نفتی این استان بخش پایانی این نشست بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)