کرونا گریبان‌گیر آقای خواننده شد؟/ درگذشت یکی از نوابغ موسیقی جهان


کرونا گریبان‌گیر آقای خواننده شد؟/ درگذشت یکی از نوابغ موسیقی جهان

هفته گذشته اخباری مبنی بر احتمال ابتلای یکی از خوانندگان پیشکسوت کشورمان به کرونا منتشر شد.

کرونا گریبان‌گیر آقای خواننده شد؟/ درگذشت یکی از نوابغ موسیقی جهان

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مهمترین رویداد‌های موسیقی کشور در هفته‌ای که گذشت را در این مطلب بخوانید:

بیشتر بخوانید

انتقاد علیرضا قربانی از شفاف نبودن کمّ‌وکیف برگزاری کنسرت‌های آنلاین/ آلبوم‌های موسیقی جدید در راهند

خواننده مرگ بر آمریکا کرونا گرفت؟

یاشار قره باغی درباره آخرین وضعیت جسمانی پدرش اسفندیار قره باغی (خواننده آهنگ «مرگ بر آمریکا») گفت: پدر از ماه‌ها قبل درگیر انسداد روده بود. او طی دو مرحله در بیمارستان بستری شد. آخرین بار حدود سه هفته پیش بود که ۱۰ روز بستری بود و عمل جراحی انجام داد. خوشبختانه عمل با موفقیت انجام و مشکل پدر به کلی مرتفع و با تشخیص پزشک از بیمارستان مرخص شد.

وی درباره مشکوک بودن ابتلای اسفندیار قره باغی به کرونا اظهار کرد: پس از ترخیص از بیمارستان متاسفانه پدر خیلی نکات بهداشتی را رعایت نکرد و با وجود شیوع کرونا، در اجتماعات حضور غیر ضروری داشت. ظاهرا به دلیل ضعف بدنی که ایشان داشتند و همچنین رعایت نکردن نکات بهداشتی به کووید ۱۹ مبتلا شده اند. البته هنوز پزشکان رسما اعلام نکردند که ایشان به کرونا مبتلا شده اند.

کرونا گریبان‌گیر آقای خواننده شد؟/ درگذشت یکی از نوابغ موسیقی جهان

قره باغی در پایان اضافه کرد: ظرف سه یا چهار روز آینده مشخص می‌شود که پدر به کرونا مبتلا هستند یا نه. تا این لحظه پدر علائمی دارند که مشکوک بودن ابتلای ایشان به کرونا را نشان می‌دهد. آنچه پزشک توصیه کرده، استراحت مطلق در منزل است. خدا را شکر تا الان وضعیت جسمانیشان بد نیست. ان شا الله بتوانند با رعایت نکات بهداشتی و استراحت، این بیماری را هم به زودی پشت سر بگذارند.

انتشار آلبومی جدید با عنوان در سلوک صبح

«در سلوک صبح» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار منتشر شده در فرآیند فروش محصولات موسیقایی است که به آهنگسازی صیاد محمدی توسط نشر «نغمه هزار دستان» شنیدنی شد.

صیاد محمدی از جمله هنرمندان جوان موسیقی کشورمان است که در حوزه دکترای داروسازی مشغول به فعالیت است. او علاوه بر حضور در این حوزه، در موسیقی نیز به فعالیت مشغول است و در این زمینه با استادانی، چون علی اکبر مرادی، هوشنگ کامکار، محسن الهامیان و حیدر کاکی همکاری کرده است.

کرونا گریبان‌گیر آقای خواننده شد؟/ درگذشت یکی از نوابغ موسیقی جهان

صیاد محمدی آهنگساز و نوازنده تنبور، مصباح قمصری تنظیم باس و نوازنده بم کمان، حسین رضایی‌نیا نوازنده دف، درشن آنند نوازنده تبلا، صادق نوری و مصباح قمصری صدابرداران، صادق نوری میکس، مسترینگ و نظارت بر ضبط و مینا طاهری طراحی جلد و گرافیست این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

در توضیح این آلبوم آمده است: «آلبوم در سلوک صبح شامل ۱۳ آهنگ بی کلام در سبک موسیقی مقامی است. قطعات این آلبوم شامل سه بخش در سلوک صبح (در مقام‌های سرترز و یاران و باطن)، مینایی (در مقام‌های گل و دره، سرخیوی، پیشروی پردیوری) و نیروانا و نور (در مقام ساروخانی) هستند. ساز محوری قطعات این آلبوم، تنبور است و حال و هوایی عرفانی دارند.

عناوین قطعات نیز از اشعار محمدرضا شفیعی کدکنی و عنوان قطعه «تقدیر نامه» از مصراع حافظ وام گرفته شده است.

آلبوم «در سلوک صبح» با مجوز شماره ۱۳۹۸ - ۵۵۷۷ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره واسپاری ۲۷۳۶۱ از کتابخانه ملی ایران در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

پرکارترین آهنگساز جهان درگذشت

انیو موریکونه پرکارترین آهنگساز سینمای جهان، درگذشت.

انیو موریکونه ایتالیایی به قدری در ساخت موسیقی تبحر داشت که به جای آنکه او برای فیلم موسیقی بسازد، فیلمساز روی موسیقی او فیلم می‌ساخت!

هانس زیمر، آهنگساز معروف آثار موسیقی فیلم جهان که برای بیش از ۱۵۰ فیلم موسیقی متن نوشته است، در صفحه توئیترش با قرار دادن عکسی دو نفره درباره موریکونه نوشت:

«من هیچ‌وقت قصد نداشتم آهنگساز فیلم شوم. انیو موریکونه و سرجو لئونه، کارگردان معروف ایتالیایی وسترن به من اجازه دادند تا جادوی آنان را تجربه کنم. انیو به من یاد داد که ساده‌ترین و خالص‌ترین ملودی، سخت‌ترین موسیقی است.»

کرونا گریبان‌گیر آقای خواننده شد؟/ درگذشت یکی از نوابغ موسیقی جهان

زیمر، قبل از مرگ موریکونه نیز خلاقیت و بی‌مانندی او را ستایش کرده و گفته بود: «او به خوبی از سبک باخ و موتزارت استفاده و آن را با موسیقی خاص خود تلفیق می‌کند. او برای نخستین بار، گیتار الکتریک را به وسترن آورد. موسیقی موریکونه متعلق به خود اوست. موسیقی که هر فردی آن را به خاطر پیام متواضعانه‌اش و نغمه‌هایی زیبا و برخاسته از تکنیکی کامل در خلوت خود قبول می‌کند.»

استیون اسپیلبرگ کارگردان معروف هالیوود هم درباره این هنرمند گفته بود: موسیقی «روزی روزگاری در غرب»، «روزی روزگاری در آمریکا» و «مأموریت» از بهترین آثار موریکونه است و من همواره آن‌ها را دوست داشته‌ام. آنچه به راستی از موریکونه پسندیدم آن است که باکی از نوشتن ملودی در او وجود نداشت.»

سرجیو لئونه کارگردان فیلم «خوب، بد، زشت» هم درباره او گفت: همیشه موسیقى گویاتر از کلام است و همیشه گفته‌ام موریکونه بهترین فیلم‌نامه‌نویس من بوده است.»

موریکونه در عرصه بین المللی جوایز متعددی را کسب کرد؛ از جمله یک جایزه اسکار، دو تندیس آکادمی سینمای اروپا، دو جایزه گرمی، سه گلدن گلوب، شش بفتا، ده دیوید دی دوناتلو، یازده روبان نقره‌ای و جوایز دیگری، چون شیر طلایی فستیوال فیلم ونیز (۱۹۹۵)، عقاب طلایی آکادمی سینمایی روسیه (۲۰۰۴) و جایزه پولار (۲۰۱۰).

در سال ۲۰۰۷ آکادمی علوم و هنر‌های تصاویر متحرک یک اسکار افتخاری نیز برای یک عمر دستاورد هنری به او اهدا کرد. پیاده‌روی مشاهیر هالیوود نیز ستاره‌ای را در سال ۲۰۱۶ به او اختصاص داد. سرانجام او در سن ۹۱ سالگی در کلینیکی در رم به علت شکستگی لگن درگذشت.

بازدید وزیر ارشاد از تالار وحدت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ماشینری و امکانات صحنه تالار وحدت بازدید کرد. در این بازدید سید مجتبی حسینی معاون امور هنری و لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی جعفری‌نژاد رییس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی و محمد الله یاری مدیر کل دفتر موسیقی همراهی می‌کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان بازسازی‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر و نیز پاره‌ای نیاز‌های بخش ماشینری تالار وحدت قرار گرفت.

کرونا گریبان‌گیر آقای خواننده شد؟/ درگذشت یکی از نوابغ موسیقی جهان

در این رویداد مدیر فنی و مسئولان بخش‌های ماشینری و صحنه تالار وحدت توضیحاتی را درباره ویژگی‌های فنی این تالار ارائه کردند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از پهنه فرهنگی رودکی بازدید و بر ظرفیت‌های این پهنه برای اجرای رویداد‌های هنری تاکید کرد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟