دادگاه‌های کنونی نشانگر عزم جدی دستگاه قضا در عدالتخواهی است


دادگاه‌های کنونی نشانگر عزم جدی دستگاه قضا در عدالتخواهی است

تهران - ایرنا - رئیس کمیسیون حمایت از وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: برگزاری دادگاه‌های کنونی و افرادی که در حال محاکمه هستند نشان می‌دهد که دستگاه قضایی در انجام ماموریت‌های عدالت‌خواهانه کاملا جدی است و با فردی شوخی ندارد.

فرزام اردلان روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا درباره رویکرد تحولی دستگاه قضا و توسعه عدالت قضایی افزود: در رویکرد مبارزه با فساد باید منتظر نتیجه برخوردهای قضایی باشیم و به هر جهت، افرادی که درگیر این موضوعات هستند در پایان، نمایان خواهند شد و مجازات آنها بیشتر و بیشتر بالندگی، رشد و تحول قضایی را به اثبات می رساند.

وی یادآور شد: حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در شرایطی سکان ریاست قوه قضاییه را به عهده گرفته که بحران هایی خواه ناخواه در دستگاه قضایی وجود دارد؛ البته این بحران ها مربوط به امروز و یک ماه و دو ماه گذشته نیست و مسلما چنانچه بحران بخواهد در جایی ایجاد شود بیانگر این است که از زمان های قبل بوده، چنانکه اکنون یکی از افرادی که در گذشته در دستگاه قضایی فردی شاخص بود، امروز جریانات و تحول بر عملکرد این فرد ورود کرده است.

اردلان ادامه داد: ریاست قوه قضاییه در این مدت، در عمل ثابت کرد به تحول نظر دارد و از نمونه های تحول هم مبارزه با فساد است. مبارزه با فساد مبنایی است که مقام معظم رهبری مدنظر داشتند و دارند.

این وکیل دادگستری اظهار داشت: در طرف دیگر رویه مبارزه با فساد و مفسدان، افرادی مجری و ناظر بر این جریان هستند؛ این افراد اصلح و ثابت شده اند و باز هم نشان از این دارد که رویداد توسعه با سرعت پیش می رود.

آموزش تحولی در قوه قضاییه
وی خاطرنشان کرد: البته تحول قضایی منحصر به مبارزه با فساد نشده و موضوع آموزش قضات وکلا و کارشناسان به عنوان بازوان توانمند اجرای عدالت در حال انجام است. در این راستا، در پژوهشگاه ها و جلسات هم اندیشی قوه قضاییه افرادی وارد شده اند که به لحاظ علمی صاحب نظر هستند.

اردلان افزود: در زمینه آموزش شاهد آموزش های جدی از بدو ورود کارکنان در رده های مختلف تا مراحل دیگر هستیم در حالی که پیشتر اینطور نبود همچنین اگر قبل تر برای قضات، وکلا و کارشناسان مسائل انتظامی خیلی جدی نبود و طرح نمی شد یا اگر مسائلی به دلیل اشتباه یا تعمد پیش می آمد، برخورد نمی شد اما اکنون مراجع نظارتی در برخوردها دقیق و سنجیده عمل می کنند.

وی تاکید کرد: برخوردها فقط با استناد به گزارش های جزئی نیست بلکه با ادله مستند و مدارک کافی امور نظارتی و اصلاحی پیگیری می شود.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: توقع از ریاست قوه هم غیر از این نیست؛ ریاست قوه قضاییه با تعصب خاصی با اشراف و تجربه کافی این سمت را پذیرفتند و در فرمایشات خود تاکید داشتند که باید رشد در دستگاه قضایی به صورت موزون و هماهنگ انجام شود و ما امید داریم آثار این توسعه را ببینیم همانطور که در سیستم های قانون گذاری نیز در حال اعمال است.

توجه به قوانین مسکوت
این وکیل دادگستری اظهارداشت: توجه ریاست قوه قضاییه به برخی قوانین مسکوت یکی از نمونه های بارز توسعه و تحول در دستگاه قضایی است. سال ها در زمینه قانون جرایم سیاسی با وصف اینکه در سال ۱۳۹۵ تدوین و تمام مراحل را گذراند اما سکوت طولانی در اجرای آن شاهد بودیم.

اردلان گفت:‌ در زمینه ابلاغ های سیستمی و نرم افزارهایی که برای دادرسی فوری و عادلانه ضرورت دارد، اقدامات موثری در حال انجام است؛ این فعالیت ها روند توسعه را سرعت و شفافیت می بخشد.

ضرورت تعامل قوا برای توسعه عدالت قضایی
وی درباره تعامل قوا برای تحقق توسعه عدالت و تحول قضایی افزود: اگر قرار است توسعه و اصلاحاتی رخ دهد، یک مرجع به تنهایی از عهده امور برنمی آید و نیاز دارد سایر نهادها نیز همکاری و تعامل لازم را داشته باشند. مطمئنا تحول در دستگاه قضا نیازمند همکاری قوای مقننه و مجریه است.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: ریاست قوه قضاییه هیچگاه به تنهایی در تحول قضایی موفق نخواهد شد مادامی که قوه مقننه همکاری لازم را نداشته باشد؛ بسیاری از قوانین ما نیازمند به روزرسانی است. به عنوان نمونه قوانین مربوط به وکالت مربوط به سال ۱۳۳۴ است و ضرورت دارد این قوانین اصلاح شود و مبتنی بر شرایط روز قوانین لازم تدوین شود همچنین کارشناسان نیز نیازمند قوانین روزآمد هستند.

اردلان گفت: ضرورت دارد قوه مجریه هم همکاری های لازم را داشته باشد؛ بیشتر فسادهایی که امروز کشف شده و به صورت پرونده در دستگاه قضایی در جریان رسیدگی قرار دارد ناشی از ضعف در سیستم های اقتصادی و بانکی است. باید برخوردها جدی تر شود حتی با مسئولانی که به آنها تذکر داده شده اما توجه نکردند البته ممکن است سوءنیت هم نداشته باشند اما عمل به قانون و همکاری در تحقق تحول قضایی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در جامعه ما بدبینی وجود دارد که ناشی از یک نفر نیست بلکه مربوط به عملکردهای مختلفی است که از گذشته وجود داشته و اگر میزان بدبینی مردم نسبت به عملکرد قضا را اکنون با دوره های پیش مقایسه کنیم این بدبینی ها نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش یافته است.

اردلان افزود: ضرورت دارد با اطلاع رسانی صحیح و فرهنگ سازی، بدبینی مردم از بین برود و اعتماد و رضایت افزایش یابد و همانطور که کاستی ها و فسادها باید به درستی اطلاع رسانی شود باید اقدامات مثبت و اثربخش نیز برای مردم تبیین شود. ریاست قوه قضاییه با تمام توان و تجارب سعی بر خدمت به مردم دارد و باید به این سیستم کمک کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی