کالین: طرح الحاق کرانه باختری، شیوه ای جدید برای اخاذی است


کالین: طرح الحاق کرانه باختری، شیوه ای جدید برای اخاذی است

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در رابطه با طرح الحاق بخشی از کرانه باختری به اسرائیل گفت: نقشه الحاق اسرائیل یک طرح نامشروع، غیرقانونی و در واقع یک اشغال جدید و شیوه‌ای برای اخاذی است. این یک سیاست، حمله و بازی جدید برای اشغال و غصب است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی به بررسی و ارزیابی آخرین تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله تحولات لیبی و مدیترانه شرقی، سیاست خارجی ترکیه و بازتاب جهانی اقدامات آنکارا پرداخت.

کالین در پاسخ به روند توافق‌نامه منعقد شده بین ترکیه و روسیه درباره شمال سوریه و همچنین ادامه گشت زنی‌های مشترک دو کشور در سوریه گفت: گشت‌زنی‌های مشترک در چارچوب توافق‌نامه مسکو با هدف برقراری آتش‌بس پایدار در ادلب انجام می‌شود.

وی مدعی شد که آتش بس هرازگاهی از سوی دولت سوریه نقض می شود، این در حالیست که مقامات روس بارها عنوان کرده اند که نقض آتش بس از سوی مخالفان دولت سوریه بوده و بر این اساس دو بار عملیات مشترک روسیه و سوریه در منطقه ادلب بر علیه این تروریستها انجام گرفته است.

کالین با اشاره به هدف ترکیه در شمال سوریه مبنی بر ایجاد یک منطقه امن نیز اظهار داشت: در غیر این صورت، امکان اقامت طولانی مدت برای 3 الی 3.5 میلیون غیرنظامی در ادلب ممکن نیست.

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه با اشاره به اینکه گروه تروریستی پ.ی.د و ی.پ.گ به فعالیت‌های تروریستی خود در سوریه ادامه می‌دهند، گفت: آنها با انجام اقدامات تروریستی متعدد در عفرین، تل رفعت و شرق فرات غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند.

کالین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا منتظر آغاز یک روند جدید هستید؟» اظهار داشت: بهبود روند سیاسی در چارچوب قطعنامه 2254 سازمان ملل و تکمیل کار کمیسیون قانون اساسی سوریه از جمله اقدامات مهمی است که باید در سوریه انجام شود. جلسه بعدی کمیسیون قانون اساسی در ماه آگوست برگزار می‌شود و تصمیمات آن باید برای همه الزام آور باشد.

وی همچنین در رابطه با طرح الحاق بخشی از کرانه باختری به اسرائیل گفت: نقشه الحاق اسرائیل یک طرح نامشروع، غیرقانونی و در واقع یک اشغال جدید و شیوه‌ای برای اخاذی است. این یک سیاست، حمله و بازی جدید برای اشغال و غصب است، هیچ‌کس نباید فریب این بازی را بخورد. ترکیه ضمن محکوم کردن این طرح٬ از جامعه بینالمللی می‌خواهد تا طرح الحاق را رد کنند. جامعه جهانی وحدت و همبستگی بسیار مهمی در مورد قدس از خود نشان داد. اکنون نیز باید همین همبستگی را در مورد طرح الحاق از خود نشان دهد. سازمان همکاری‌های اسلامی، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و سایر نهادهای ذیربط به ویژه کشورهای عربی و اتحادیه عرب باید یک رویکرد روشن و مشخص در قبال این طرح اتخاذ کنند.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با تاکید بر اینکه طرح الحاق غیر قابل قبول است، اظهار داشت: این طرح هرگونه صلح از جمله راه حل دو دولت، ثبات سیاسی و صلح اجتماعی را از بین می‌برد و بحران کنونی را عمیق‌تر می‌کند. اسرائیل از سال 1947 تاکنون قطعه قطعه سرزمین فلسطین را به اشغال خود در آورده است. رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل چهار نقشه درباره اشغال این سرزمینها از سال 1947 تاکنون ارائه کرد. اگر این طرح الحاق اعمال شود نقشه‌ای دیگر به موارد قبلی اضافه خواهد شد و فلسطین از بین خواهد رفت. در راستای صلح خاورمیانه نمی‌توانیم به این اقدام اجازه عملی شدن دهیم.

کالین همچنین در رابطه با وجود تحلیلهایی مبنی بر اینکه سیاست خارجی ترکیه مبتنی بر نئوعثمانیسم و اخوان‌گرائی است در زمینه معیارهای اصلی سیاست خارجی ترکیه در سطوح منطقه‌ای و بینالمللی گفت: اینها مجموعه‌ای از ادعاهای بی اساسی هستند که برای تحت الشعاع قرار دادن سیاست خارجی فعال ترکیه مطرح شده‌اند. به عنوان مثال آنکارا برای اطمینان از ثبات سیاسی در لیبی٬ بدون توجه به گرایشهای طرفهای مختلف، صرفاً از دولت مشروع این کشور حمایت کرد. می‌توانیم نمونه مشابه آن را برای کشورهای حوزه خلیج(فارس)، عراق و سایر کشورها نیز ارائه دهیم.

وی افزود: اخیراً گفتمانهایی مانند اسلام، اسلامیت، جنبشهای اسلامی، احزاب اسلامی و یا اخوان المسلمین در همه جا به عنوان ابزاری مناسب و جهت گرفتن انتقام به ویژه در گفتمان بین‌المللی لیبرالیسم مورد استفاده قرار می‌گیرد. آخرین نمونه این مورد را در کتاب جان بولتون دیدیم. با اینکه با وی تماسها و گفتگوهایی بسیاری داشتیم و در هیچ کدام اظهاراتی علیه ما به زبان نرانده بود اکنون در کتابش رئیس جمهور کشورمان را با اتهاماتی همچون «او یک اسلامگرای تندرو است» هدف قرار داده است. این اظهار پایه و اساس ندارد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه درباره واکنشها به موضوع تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد نیز گفت: این موضوع سالهاست که در دستور کار کشورمان قرار دارد و یک تقاضای اجتماعی است. منتقدین با بیان اینکه اگر ایاصوفیه به مسجد تبدیل شود٬ هویت جهانی این میراث از بین می‌رود به انتقاد می‌پردازند. ولی این انتقاد درست نیست. بازگشایی (ایاصوفیه) برای عبادت چیزی از هویت تاریخی میراث جهانی آن نمی‌کاهد و افراد بیشتری از آن بازدید خواهند کرد.

وی افزود: همه مساجد ما مانند سلطان احمد، فاتح، سلیمانیه و سایر مساجد درهایشان هم برای عبادت و هم بازدید برای عموم باز است. گردشگران نیز در چارچوب قوانین خاص از این مکانها بازدید می‌کنند. لازم نیست که اینها حتماً موزه باشند. نمونه‌ای از این موارد٬ نوتردام در پاریس است که هم کلیسا است و هم یک موزه. کلیسای قلب مقدس (ساکره کور) نیز هم برای انجام آیین‌ها و هم برای بازدید عموم مورد استفاده قرار می‌گیرد. تبدیل ایاصوفیه به مسجد هم مانعی برای بازدید آن محسوب نمی‌شود.

بیش از 400 کلیسا و کنیسه در ترکیه فعالیت می‌کنند

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در رابطه با نحوه برخورد آنکارا با واکنشها و انتقادات در این رابطه گفت: رئیس جمهور کشورمان اخیراً اظهارات مهمی در این خصوص بیان داشته‌اند. شاید شهروندانمان اطلاع کافی نداشته باشند که امروزه بیش از 400 کلیسا و کنیسه در ترکیه فعالیت می‌کنند. اگر دولت و ملت جمهوری ترکیه یا جامعه٬ رفتاری ظالمانه و همراه با اعمال فشار و انکار نسبت به اقلیت‌های غیرمسلمان داشت٬ ما امروز در کشورمان جامعه فعال مسیحیان و یا یهودیان را نداشتیم.

کالین تصریح کرد: اگر امروزه کلیساها و کنیسه‌ها به راحتی فعالیت می‌کنند، به این دلیل است که هم دولت آن را می‌پذیرد و هم جامعه ما آنها را به طور مسالمت‌آمیز قبول می‌کند. آنها همچنین بخشی از جامعه ما هستند. آنها افرادی هستند که صدها سال بخشی از این جامعه بوده‌اند و ما با آنها زندگی کرده و زندگی می‌کنیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!