عمل به دستورات الهی عامل رشد عقلانی در انسان است


 عمل به دستورات الهی عامل رشد عقلانی در انسان است

آیت‌الله جاودان گفت: اولوالاالباب یا صاحبان عقل خالص کسانی هستند که همواره تفکر می‌کنند. آنان که طبق دستورات الهی عمل می‌کنند رشد عقلانی پیدا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محمدعلی جاودان» شامگاه چهارشنبه ۱۸ تیر در جلسه درس اخلاق که در حسینیه شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، گفت: خداوند متعال در انسان مجموعه‌ای از توانایی‌ها و قدرت‌ها را قرار داده است که با داشتن آنها زندگی خود را اداره می‌کند.

وی افزود: انسان موجود خارق‌العاده‌ای است که اگر همت کند می‌تواند به نیروهای برتر خود یعنی انسانیت و عقلانیت دست یابد.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه یکی از برترین نیروها در انسان عقل او است، عنوان کرد:‌ اگر انسان بر روی قدرت عقلانی خود تمرین کند می‌تواند آن را به کمال برساند و نیروهای پست حیوانی را هم تحت لوای حق به کار گیرد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: رشد عقلانی بستگی به این دارد که شما بر روی همه اعمال خود دقت داشته باشید که طبق دستورات خداوند باشد.

وی با بیان اینکه انسان‌ها یا بر اساس شهوت و هوس یا برطبق عقل عمل می‌کنند، ابراز کرد: کسی که طبق ریاضیات عملی می‌کند بر مبنای فکر عمل می‌کند مقداری شاید اندازه یک قدم از شهوت و هوس رها شده است. کسی که غرق حیوانیت است همواره بر اساس حیله و فریب کار می‌کند و اعمال او عقلانی نیست.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه اولوالاالباب یا صاحبان عقل خالص کسانی هستند که همواره تفکر می‌کنند، گفت: کسانی که همیشه تفکر کرده عقلانی رفتار می‌کنند حتی خواب آنها هم عقلانی می‌شود.

استاد حوزه علمیه محبت اولوالاالباب بر اساس شهوت و هوس نیست بلکه عقلانی است، عنوان کرد: کسانی که به این جایگاه برسند همه خواسته‌های خود را بر مبنای خواسته خداوند قرار می‌دهند آنها به بالاترین مرتبه می‌رسند، این تقدیر برای انسان قرار داده شده است اگر از آن استفاده کند.

وی افزود: انسان با برترن ساختمان وجودی ساخته شده است اگر به خداوند و روز قیامت ایمان بیاورد و در این مسیر کار و تلاش کند می‌تواند به مرتبه اعلای وجودی خود برسد.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه بندگی اطاعت الهی است، گفت: اگر انسان در همه زمینه‌ها به دستورات خداوند عمل کند می‌تواند به مرحله انسانیت و عقلانیت دست یابد.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: اگر انسان همواره بر اساس شهوت و هوس عمل کند غرایز او صرف امور پست می‌شود اما اگر بر مبنای عقل باشد غرایز در مسیر درست قرار می‌گیرند و در خدمت عقل خواهند بود.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس